CarolineZ Posted January 20, 2021 Share Posted January 20, 2021 Har köp bakmix av ett " protinbröd", se foto. Någon som har erfarenhet av detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted January 20, 2021 Share Posted January 20, 2021 Efter några år på LCHF har jag slutat med bröd, alla sorter. Jag kan förstå att eftersom bröd är beroendeframkallande så är behovet att hitta en substitut är starkt. Det vet företagen om och erbjuder substitut. Om man har ett mål att bli frisk mha LCHF så är det absolut första regel borde bli att undvika all processad mat eller med andra ord mat med innehållsförteckning. En annan färdighet man behöver är att läsa innehållsförteckningar och tolka dessa för att förstå konsekvenserna. Äkta vara har en bra förteckning att alla E-ämnen som man kan hitta i processade livsmedel. Jag kan inte se hela innehållsförteckningen du har länkat men kan kommentera på det som syns. Mjölkpulver och vassleprotein är hårtprocessade ingredienser. Dessutom har mjölkproteinet en förmåga att höja insulin ännu mer än vad socker gör för vissa personer. Om man är en av dessa personer så hjälper inte denna brödmix att gå ner i vikt eller reversera insulinresistensen som många lider av. Nötter och frön innehåller förutom kolhydrater även antinutrienter, dvs ämnen som kan ansluta sig till metaller vi behöver få i oss (som järn eller magnesium) och leda ut de ur kroppen istället för att hjälpa till att ta upp dessa. Speciellt i covid19 tider behöver vi extra mycket Mg, Selen, Zink för att immunförsvaret ska fungera bättre. Om man vill få ut det bästa ur nötter och frön ska man blötlägga dessa eller aktivera dem innan man äter dem. Jag misstänker att detta har inte skett innan man malde ner dem till mjöl i denna brödmix. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 23, 2021 Share Posted January 23, 2021 Det finns väldigt många brödrecept om man vill baka själv. Birgitta Höglunds valnötsbröd, mandelmjölsfrallor, frökex. Inget är svårt och innehåller normalt inget konstigt eller hårdprocessat. Kostdoktorns frallor tror jag kan rostas också. Livsfarligt gott! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts