Jump to content

80 år och LCHF?

Jonas Högsberg

Recommended Posts

Hej!

Jag har nu ätit LCHF i 1.5 år och mår så mycket bättre på många plan.

Nu har en bekant till mig som snart fyller 80 år en läkare som vill höja medicinering av Atorvastatin för att sänka blodfetterna.

Är det riskabelt för äldre att lägga om sin kost till LCHF?

För visst skulle det kunna vara ett alternativ till medicinering.

Tack på förhand. 

Jonas Högsberg 

• Like 2

16 timmar sedan, Jonas Högsberg sade:

Hej!

Nu har en bekant till mig som snart fyller 80 år en läkare som vill höja medicinering av Atorvastatin för att sänka blodfetterna.

Tack på förhand. 

Jonas Högsberg 

Du/han kan ju läsa upp en del av mitt svar i tråden:

https://forum.kostdoktorn.se/topic/12286-tr0lldagboken/page/10/?tab=comments#comment-167272

Alternativet till medicin du antyder tog jag för drygt tre år sedan - troligen den bästa "medicin" jag någonsin prövat på, eftersom statiner, diabetesmedicin och blodtrycksmedicin är puts väck med mera. Bara tanken på att vara utan mediciner för någon som närmar sig 90, som jag, är svårt att med ord beskriva - en metamorfos helt enkelt.

Har mannen tillgång till dator och är internetansluten, kan han kommunicera med mig.

Den stora risken ligger i att inte äta LCHF.

P.S.

Eftersom det också rör sig om statiner, kan du ju tipsa om bluffen bakom dessa i:

https://forum.kostdoktorn.se/topic/16521-en-tråd-om-kolesterolhypotesen-och-dess-olika-delar/?tab=comments#comment-165098

• Like 5

On 2021-01-20 at 19:20, Jonas Högsberg sade:

Hej!

Tack på förhand. 

Jonas Högsberg 

Nej det är sällan någon hälsorisk att lägga om kosten till något som påminner om LCHF/Keto/Paleo.. what ever mat baserat på en hälsosam kost!

Inte nog med det, den stora risken är en genetisk defekt kallat "hypokolesterolemi", har din vän överlevt till 80 så det garanterat inte detta!

Sååå, då kikar vi lite på kolesterolnivåer för resten av befolkningen, den tenderar att öka med ökad ålder

Dvs det är nästan normalt!

Hur som helst när min mor gick i pension, så hade hon höga kolesterolnivåer och blev satt på Atvorvastin, hon blev bara sjukare, till slut vägrade hon att ta dem!

Iallafall, så småningom hamnade hon på ett äldreboende, hon fick en social kontext samt mat tre gånger per dag, så nu har hon bättre kolesterol än mig!

Nämenaltså.. LCHF/Paleo, ersätter lixom varken medeciner eller en bra social kontext.. vissa behöver sina medeciner, min mor fortsätter med sina Levaxin samt en del psykofarmaka.

Hur som helst, om din vän uppnått den aktningsvärda åldern av 80.. så är knappast kolesterol hens främsta problem?

Dvs om kolesteroldefekter varit ett problem så hade hen vanligtvis dött vid 30-40!