Gå till innehåll

Recommended Posts

Så var det dags för ännu en fråga 😅

Jag började ju med keto för en vecka sen nu och mår jätte bra (bortsett från lite huvudvärk då och då) 🙂 Jag fick igår hem teststickor för urin. Jag ville testa nu när jag är ny för att se om jag gör rätt. Testet jag har har ett glapp mellan 1.5 och 4, så man kan inte se exakt vad man ligger på där imellan. Men enligt testet förut låg mitt värde på 4, så jag verkar sköta mig med hur jag äter 🙂 Jag vet att man helst ska ligga mellan 1,5-3, men mitt test kan ju inte visa det tyvärr.

Min fråga är. Vad jag läst och sett så är det vanligt att gå ned som mest första veckan på keto. Men jag ligger kvar på samma vikt som innan, trots att jag följt strikta recept hela veckan och inte "fuskat" med onödiga/fel saker. Mitt snitt är ungefär 17 kolhydrater/dag (jag antecknar varje dag för att ha koll). Jag är kraftigt överviktig så det kan inte vara att jag redan ligger på en bra vikt. 

Är det vanligt att man inte ser någon viktnedgång alls på ett tag? Eller vad kan det bero på att det inte händer nåt på den fronten för mig, trots att jag äter rätt?

Jag mår som sagt super bra och känner mig inte sugen på att småäta alls! Jag har nästan för mycket energi för det mesta på dagarna 😅 Så det viktigaste för mig med kosten har jag redan uppnåt 😊 Men det vore ju ett plus om det händer något på vågen också 😉

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vikt kan bero på många saker … man brukar kunna variera upp eller ner något kilo på nästan daglig basis … så börja inte "oroa" dig än … kör på och se vad vikten står på efter typ en månad (en del går ju ner otroligt snabbt och då syns det ju på en gång, men det gäller inte alla)

Värden du pratar om 1,5 - 3 gäller när man mäter på blod. Jag använder inte urinstickor men jag tror att då ska man gärna ligga så högt upp som möjligt på skalan  (åtminstone när man börjar äta keto … sen kan det sjunka lite efterhand).

Lycka till. :)

• Gilla 3
Länk till inlägg
2 timmar sedan, Peter B sade:

Vikt kan bero på många saker … man brukar kunna variera upp eller ner något kilo på nästan daglig basis … så börja inte "oroa" dig än … kör på och se vad vikten står på efter typ en månad (en del går ju ner otroligt snabbt och då syns det ju på en gång, men det gäller inte alla)

Värden du pratar om 1,5 - 3 gäller när man mäter på blod. Jag använder inte urinstickor men jag tror att då ska man gärna ligga så högt upp som möjligt på skalan  (åtminstone när man börjar äta keto … sen kan det sjunka lite efterhand).

Lycka till. :)

Tack! Då är jag nöjd med min fyra för stunden 😊

Jag kom på efter att skrivit att det kanske kan vara en del vätska med i vikten också? I normala fall brukar jag dricka runt 2,5-3 liter vatten/dag, har gjort det sen jag sportade som liten 🙂 Men nu är jag nog uppe i nån liter mer. Kissar så in i bomben och känner mig törstig mer än vanligt 😅 Men eftersom jag älskar vatten så har jag inget problem med uttorkning iaf. Men har nyss gjort första glaset med lite buljong då jag misstänker att jag har lite saltbrist.

Har ingen aning om hur länge vätska stannar i kroppen och så, speciellt inte när jag går på toa så ofta. Det känns ju som att man får ur sig allt direkt igen 😅 Men vi får se om nån vecka. Jag väger mig aldrig oftare än så. Hälsan och hur man mår är viktigast för mig 🙂 Men det vore skönt att slippa alla förmaningar från andra om vikten 😅

• Gilla 3
Länk till inlägg
9 timmar sedan, Cederulla sade:

Tycker du dricker alldeles för mkt vatten. Se nedan bl.a 

https://www.dh.se/vatskebrist-nej-du-dricker-for-mycket-vatten/

Intressant! Jag har lärt mig sen jag var liten att det är viktigt att dricka mycket. Speciellt eftersom jag sportade så mycket under hela min uppväxt. Sen har jag liksom vant mig vid det 😊 Men jag ska testa att dra ned lite på vattnet och se hur det går 🙂 Kommer nog ta lite tid dock.

Man lär sig något varje dag 😁

• Gilla 2
Länk till inlägg
On 2021-01-21 at 13:13, Emma Jern sade:

Så var det dags för ännu en fråga 😅

Jag började ju med keto för en vecka sen nu och mår jätte bra (bortsett från lite huvudvärk då och då) 🙂 Jag fick igår hem teststickor för urin. Jag ville testa nu när jag är ny för att se om jag gör rätt. Testet jag har har ett glapp mellan 1.5 och 4, så man kan inte se exakt vad man ligger på där imellan. Men enligt testet förut låg mitt värde på 4, så jag verkar sköta mig med hur jag äter 🙂 Jag vet att man helst ska ligga mellan 1,5-3, men mitt test kan ju inte visa det tyvärr.

Min fråga är. Vad jag läst och sett så är det vanligt att gå ned som mest första veckan på keto. Men jag ligger kvar på samma vikt som innan, trots att jag följt strikta recept hela veckan och inte "fuskat" med onödiga/fel saker. Mitt snitt är ungefär 17 kolhydrater/dag (jag antecknar varje dag för att ha koll). Jag är kraftigt överviktig så det kan inte vara att jag redan ligger på en bra vikt. 

Är det vanligt att man inte ser någon viktnedgång alls på ett tag? Eller vad kan det bero på att det inte händer nåt på den fronten för mig, trots att jag äter rätt?

Jag mår som sagt super bra och känner mig inte sugen på att småäta alls! Jag har nästan för mycket energi för det mesta på dagarna 😅 Så det viktigaste för mig med kosten har jag redan uppnåt 😊 Men det vore ju ett plus om det händer något på vågen också 😉

Bra frågor!

Dessvärre så kan jag meddela att 1,5-3,0 är blodketoner, de mäter man med en annan mätare, dvs "optimal ketos", och då mäter man en annan keton!

Hur som helst, du är i ketos, du mäter urinketoner, de kan komma från kosten eller att du förbrukar lagrat fett.

Iallafall de som bantar eller följer WW får oxå rätt vanligt ketoner i urinen.. bara så du har koll!

Oså har du rätt i att man oftast går ner något kilo första veckan på LCHF, det gäller även WW och bantning, dvs det är vatten!

Jag utgår från att du är kvinna.. iomed Emma, oså har du inte nämnt ålder, vikt i förhållande till din längd!

Du hävdar att du är kraftigt överviktig, ge oss några indikationer på detta, typ BMI, ålder och längd!

• Gilla 1
Länk till inlägg
On 2021-01-23 at 15:14, Zepp sade:

Bra frågor!

Dessvärre så kan jag meddela att 1,5-3,0 är blodketoner, de mäter man med en annan mätare, dvs "optimal ketos", och då mäter man en annan keton!

Hur som helst, du är i ketos, du mäter urinketoner, de kan komma från kosten eller att du förbrukar lagrat fett.

Iallafall de som bantar eller följer WW får oxå rätt vanligt ketoner i urinen.. bara så du har koll!

Oså har du rätt i att man oftast går ner något kilo första veckan på LCHF, det gäller även WW och bantning, dvs det är vatten!

Jag utgår från att du är kvinna.. iomed Emma, oså har du inte nämnt ålder, vikt i förhållande till din längd!

Du hävdar att du är kraftigt överviktig, ge oss några indikationer på detta, typ BMI, ålder och längd!

Jag är 31 år, 160 cm lång och väger 110 kg. Har ingen aning om vad det blir i bmi 😅 

Tänkte jag kollar med teststickorna för att ha ett hum. Ekonomin får bli bättre om jag ska ha råd att kolla blodet 😅 

• Gilla 1
Länk till inlägg
2 timmar sedan, Emma Jern sade:

Jag är 31 år, 160 cm lång och väger 110 kg. Har ingen aning om vad det blir i bmi 😅 

Tänkte jag kollar med teststickorna för att ha ett hum. Ekonomin får bli bättre om jag ska ha råd att kolla blodet 😅 

Ditt BMI är 42,9. Ett BMI över 30,0 klassas som fetma

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Emma Jern sade:

Jag är 31 år, 160 cm lång och väger 110 kg.

Om ett år med LCHF kommer du att gå rejält ner i vikt, om du fortsätter på rätt väg.  En fråga: är de stora vätskevolymerna som du nu använder berättigade, som du ser det, oavsett att du länge brukat dricka mycket? Har du diabetes?

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Trollmormor sade:

Ditt BMI är 42,9. Ett BMI över 30,0 klassas som fetma

Jag vet att jag klassas som gravt överviktig. Har bara aldrig koll på det där med bmi och vart gränserna går. Jag brukar inte bry mig så mycket om det 🙂

När jag var som mest vältränad i slutet av tonåren, smal men med mycket muskler, så var jag överviktig enligt bmi. Sen dess litar jag inte riktigt på det sättet att mäta.

• Gilla 1
Länk till inlägg
10 timmar sedan, Nils Engström sade:

Om ett år med LCHF kommer du att gå rejält ner i vikt, om du fortsätter på rätt väg.  En fråga: är de stora vätskevolymerna som du nu använder berättigade, som du ser det, oavsett att du länge brukat dricka mycket? Har du diabetes?

Jag har inte diabetes 🙂 Och nja. Jag är osäker där. Jag har problem med mycket svettningar (inte pga övervikten, men den hjälper knappast). Så jag förlorar lite mer vätska än "normalt" folk. Men annars tror jag nog att jag dricker onödigt mycket, nu när jag tänker efter. Jag dricker ju inte bara vatten när jag är törstig, utan även när jag är sugen eller bara råkar gå förbi glaset 😅

Jag har börjat försöka dra ned på det lite. Tänker att om jag slutar dricka för att det är gott och bara dricker när jag är törstig så borde det vara lagom för mig 🙂

• Gilla 2
Länk till inlägg
5 timmar sedan, Emma Jern sade:

Jag vet att jag klassas som gravt överviktig. Har bara aldrig koll på det där med bmi och vart gränserna går. Jag brukar inte bry mig så mycket om det 🙂

När jag var som mest vältränad i slutet av tonåren, smal men med mycket muskler, så var jag överviktig enligt bmi. Sen dess litar jag inte riktigt på det sättet att mäta.

Håller helt med dig om att BMI inte är så mycket att bry sig om. Det kan användas som en del ihop med midjemått mm. Eller ännu hellre höjden på magen när man ligger på hårt underlag. 

• Gilla 2
Länk till inlägg
On 2021-01-24 at 18:12, Emma Jern sade:

Bra, förbruka dina stickor.. "så att du har hum".. du är hur som helst i ketos, på ena eller andra sättet!

Egentligen är stickorna till för att visa att man äter rätt, typ ketogen diet, du kan hoppa de andra mätarna om saker och ting går åt rätt håll, dvs de andra mätarna är för nördar eller om man är i ett sjukligt tillstånd.. som skulle kunna tänkas behövas striktare åtgärder för!

Sååå, vad innebär det då att man får utslag av ketoner i urinen/blodet/utandningsluften, jo det innebär att man inte äter för mycket kolhydrater och att kroppen ersätter en del glukos med ketoner i stället!

Hur som helst, använd de stickor du har, går allt åt rätt håll så behöver du inga mer!

Osådåså, vad är finessen med ketos över huvudtaget?

Det är iallafall inget magiskt, det är såpass enkelt som så att även de som använder WW eller bantar hamnar i ketos, dvs man förbrukar fett i stället för glukos.

Vilket kan vara bra om man är överviktig, speciellt om man förbrukar lagrat kroppsfett, speciellt braigt är det om man förbrukar kroppsfett om man är överviktig.

Länk till inlägg
  • 2 months later...

Jag brukar dricka vatten när jag är törstig, har en känsla av att kroppen reglerar vattenbehovet genom det, tror inte på att dricka vatten enligt vad andra påstår ska vara riktigt för min kropp. 🤡

• Gilla 2
Länk till inlägg