Jump to content

Cushings sjukdom

Tr0llet

Recommended Posts

Möjligen skulle LCHF vara positivt, tänker jag eftersom Cushings kan ge metabola rubbningar som glukosintolerans. Det kan även ge övervikt/fetma vilket LCHF också kan motverka. Lätt till måttlig hyperkortisolism kan också, om jag förstått rätt, ses vid påtaglig fysiologisk stress (typ svår sjukdom, kirurgi) och även intensiv träning under längre tid liksom vid djup depression samt ätstörningar som anorexia och bulimia nervosa. 

• Like 3

14 timmar sedan, Tr0llet sade:

Hej!

Berätta allt ni vet om Cushings sjukdom och LCHF!

Jag googlade, men hittade inte så mycket.

Här får du en del att läsa om Cushing syndrom!

https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/endokrinologi/cushings-syndrom/

Grejen är att sådant är svårt att förstå.. den andra grejen är.. att det rätt sällan går att koppla till kost.. utan mer till genetik.

Iallafall om jag  begriper något som helst.. så behöver man medecinsk behandling, vid Cushing syndrom.. oavsett kost.

Det är väldans ovanligt iallafall!

Kan avslöja så mycket att LCHF inte har något med det att göra.. ingen annan diet heller, dvs det är ett medecinskt tillstånd!

• Like 1

On 2021-01-25 at 13:56, Katerina sade:

Jag förstår inte. Skulle @Zepp vilja definiera ett medicinskt tillstånd och förklara varför den inte kan påverkas av kostens innehåll?

Jag förklarar bara vad jag vet/läst mig till och Cushings är ett "syndrom" baserat på framförallt hyperkortosolism, dvs ovanligt förhöjda Kortisolvärden.

Iallafall så är den vanligaste orsaken olika cancerogena förändringar, i hypofysen, lungorna, njuren, andra ställen i kroppen och dessa kan dels vara godartatde eller elakartade!

Så då halkar vi osökt in på cancer.. kan man reversera cancer med kost.. finns litta vetenskap på detta, mest att cancerbehandling funkar "lite bättre" vid fasta.

Lika gäller ketogen diet.. funkar lite bättre på cancerformer som är beroende av glukos.. inte lika bra på sådana som själva gör glukos eller ketoner.

"DIFFERENTIALDIAGNOSER
Lätt till måttlig hyperkortisolism kan ses vid uttalad fysiologisk stress (svår sjukdom, kirurgi), intensiv träning under längre tid, djup depression, kronisk alkoholism (sällsynt), dåligt kontrollerad diabetes mellitus, glukokortikoidresistens, förhöjda nivåer av kortikosteroidbindande globulin (CBG; plasmakortisol stiger men ej urin samt salivnivåer av kortisol vid bl a behandling med estrogenpreparat) samt ätstörningar som anorexia och bulimia nervosa."

https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/endokrinologi/cushings-syndrom/

Dvs det är inte en kostrelaterad sjukdom, utan det lutar mer åt att när man har ett sjukligt tillstånd kan det vara viktigt att äta näringsrik mat.

• Like 1

Den i särklass vanligaste utlösande faktorn vid Cushings syndrom är långvarig steroid/kortisonbehandling. Med tanke på hur många miljoner svenska som har diagnoser som är reumatologiska, autoimmuna, inflammatoriska, allergiska och vissa cancerformer bla, där man behandlar med kortison, så är det ju lite av ett under att Cushings fortfarande är ovanligt. 

Angående kostens inverkan på Cushings, så gör det nog varken till eller från, om du inte avslutar behandlingar med steroider&kortison, som har så extremt skadliga och kraftfulla biverkningar. Mer vanligt än undantag att man så småningom utvecklar diabetes samt benskörhet.

Sen kan man naturligtvis säga att kosten indirekt har effekt, om det leder till att man kan minska eller sluta med kortison. Finns ju flera studier som visar detta, t.ex. hur en Paleo liknande kost minskade symptom vid reumatism, för att nämna ett exempel. 

Men att man skulle utvecklas Cushings syndrom för att man äter en speciell diet, låter högst orimligt. 

• Like 3
  • Thanks 1