Gå till innehåll

Recommended Posts

Hej vänner

Jag vill ha din hjälp. Jag har testat LCHF många år och bevisligen är metoden fantastisk för mig. De senaste två åren har jag dock inte följt dieten, varför jag givetvis slagit personligt rekord i både BMI och midjemått (behöver jag säga KG också). 

Jag försöker ofta gå över till LCHF, och i bästa fall klarar jag det i 2-4 (!!) dagar. Jag är så sjukt socker/kolhydratsberoende att jag inte längre vet vad jag ska ta mig till. Och jag blir bara tjockare och tjockare hela tiden.

Tips? Peppning? Hjälp? Inspiration? Goda ideér?

Tack

/Christian

• Gilla 1
  • Ledsen 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kan nog komma med massor av råd, goda idéer osv men sannolikt vet du redan... Eller...?

Har du sett Bitten Jonssons lilla filmserie om sockerberoende på Kostdoktorn? Nu är jag medlem, vet inte om den funkar ändå: https://www.dietdoctor.com/se/medlem/kurs/jonsson#1

Hon skrev ett inspirerande inlägg om en ung kille hon hjälpt också: https://www.dietdoctor.com/se/nu-ett-ar-senare-kanner-jag-en-sadan-gladje-i-livet

Med andra ord: Försök hitta hjälp! Personlig hjälp. Vi hjälper dig gärna men som sagt, jag tror inte vi kan. Om du ändå vill försöka få hjälp här, kan du skriva ner hur det hela går till? Hur du bestämmer dig? Vad får dig att bryta efter några dagar? Vad säger du till dig själv innan/efter? Vad är LCHF för dig? Har du testat Kostdoktorns menyer? Sådana saker.

• Gilla 7
Länk till inlägg

Även om du äter LCHF kan du behöva individa individanpassa. Finns det mat inom ramarna för LCHF som du själv vet att du inte klarar av att äta?

Skriv i den här tråden när du behöver det, när du börjar känna sug, när du tror dig bara vara några minuter eller centimeter från att äta sött.

Här får du en blandad lista av olika resurser som skulle kunna vara till hjälp, återkom gärna om du föredrar böcker, texter online, poddar eller något annat.

• Läs boken 'Sockerbomben 3.0' av Bitten Jonsson och Pia Nordström. Här är Bittens hemsida.
  • My Westerdahl (drev tidigare bloggen LCHF-ingenjören och är sockerberoende) har medverkat i Anna Sparres podd 4health i avsnitt 73 och avsnitt 95.
  • Lyssna på podden Sockersystrar av My och Ann-Ida.
  • Är du nyfiken på socker mer allmänt har Ann Fernholm skrivit böckerna 'Ett sötare blod' och 'Det sötaste vi har'.
  • Annica Strandberg-Schmidt har både hemsida och youtube-kanal.
  • Sockerberoendeterapeuter finns! Kan återkomma med länkar vid senare tillfälle om intresse finns.
  • Använder du forumets sökfunktion finns det tidigare trådar och inlägg som tar upp sockerberoende.
  • Även om du fortfarande äter LCHF kan du behöva individanpassa. Anna Hallén tar upp möjliga fällor i detta inlägget.
  • Precis som @MariaF är inne på har DietDoctor en kurs med Bitten om sockerberoende - man kan vara plusmedlem 1 månad gratis och se alla videor då.
  • Martina Johansson har skrivit boken 'Beroendehjärnan'.

Edit: Kan OA - Anonyma överätare vara något?

• Gilla 5
Länk till inlägg