Jump to content

Blir inte mätt av LCHF

Slimbaby

Recommended Posts

Hej!
Har ätit LCHF till och från i ca 2 års tid men började igen på allvar sedan 2-3 månader tillbaka. Jag har aldrig i mitt hela liv oavsett kost känt en riktig mättnadskänsla, jag blir aldrig helt mätt oavsett hur mycket jag äter. På en dag kan jag äta en pizza, tre hamburgare, middag, bakelser, chips, 7 mackor.. Jag äter väldigt stora portioner av allt också, minst tre portioner. Och det värsta är att jag hade kunnat äta mer om det inte vore för den diciplinen jag har. Jag är heller inte överviktig, är ca 1.54 cm och väger ca 47 kg. har dock lätt för att gå upp i vikt när jag äter så mycket som jag nämnt när jag inte går på LCHF.

Nu till problemet, jag trodde det skulle bli bättre när jag börja äta LCHF eftersom dom flesta faktiskt blir mätta av LCHF, till och med överviktiga kan bli mätta en hel dag!! Men nej, jag har skärt ner på mina portioner väldigt mycket i tre månader och ändå blir jag inte det minsta mätt när jag ätit klart! Har testat både att köra strikt och liberal LCHF men det är samma sak. Har även ökat på både grädde, creme fraiche, kött och grönsaker som blomkål och broccoli väldigt mycket men det hjälper inte alls! Känner mig ALDRIG fullständigt mätt! :( Jag lagar alltid recept för fyra personer och nu den senaste tiden så har jag verkligen inte orkat gå hungrig så jag har ätit upp all mat och ändå inte känt mig mätt..

Vad gör jag för fel egentligen? :( Har haft detta problemet hela livet men trodde det skulle bli bättre på LCHF.. Men redan en halvtimme efter maten så känns det som att jag svälter. Orkar inte med detta problem längre :(

Skippa grädden å de å ät en matsked el två av kokkosfett å gör egen beasås på riktigt smör. Även kryddsmör är bra. Dessa fetter har ja märkt mättar bra mycket mer.

Har även ibland efter maten smält 5-7 skivor ost i micron å då jävlar vill man inte ha mer mat efter de.

Lycka till!

//A

tack för svaret! Kokosfett har jag också testat men det gjorde ingen skillnad. Beasås är jag faktiskt rätt så trött på vid tillfället men ska testa såfort suget kommer tillbaka =) Steker alltid mat i riktigt smör osv. Ost har jag väldigt mycket i mina gratänger och så. Men jag tycks aldrig bli helt mätt..

Dom enda gångerna jag känner mig lite mätt är när jag tagit en powernap efter maten, då känner jag ett lätt illamående när jag vaknar men går över snabbt till extrem hunger :/

Haha, nej jag fattar heller inte. Är typ känd för att jag äter så mycket. Men jag går faktiskt upp i vikt när jag äter som värst men har nog aldrig vägt mer än 53. Men jag borde ju vägt 300 eftersom jag ätit så i hela mitt liv. har för mig att en läkare engång sagt att det va konstigt jag vägde så lite men sen va det inte mer med det.

Jag tror inte jag har hög ämnesomsättning eftersom jag har lätt för att gå upp i vikt så fort jag sätter igång med mina gamla matvanor, men det tar stopp runt 50 kg. Men jag har ju ändå ätit så hela mitt liv så det kan ju ha något med ämnesomsättningen att göra..

Nej det har jag nog inte, vet att jag kollat om jag haft brist i något men jag vet inte om dom tog med sköldkörteln. Hur går man tillväga för ett sånt prov?

Hej!

Har ätit LCHF till och från i ca 2 års tid men började igen på allvar sedan 2-3 månader tillbaka. Jag har aldrig i mitt hela liv oavsett kost känt en riktig mättnadskänsla, jag blir aldrig helt mätt oavsett hur mycket jag äter. På en dag kan jag äta en pizza, tre hamburgare, middag, bakelser, chips, 7 mackor.. Jag äter väldigt stora portioner av allt också, minst tre portioner. Och det värsta är att jag hade kunnat äta mer om det inte vore för den diciplinen jag har. Jag är heller inte överviktig, är ca 1.54 cm och väger ca 47 kg. har dock lätt för att gå upp i vikt när jag äter så mycket som jag nämnt när jag inte går på LCHF.

Nu till problemet, jag trodde det skulle bli bättre när jag börja äta LCHF eftersom dom flesta faktiskt blir mätta av LCHF, till och med överviktiga kan bli mätta en hel dag!! Men nej, jag har skärt ner på mina portioner väldigt mycket i tre månader och ändå blir jag inte det minsta mätt när jag ätit klart! Har testat både att köra strikt och liberal LCHF men det är samma sak. Har även ökat på både grädde, creme fraiche, kött och grönsaker som blomkål och broccoli väldigt mycket men det hjälper inte alls! Känner mig ALDRIG fullständigt mätt! :( Jag lagar alltid recept för fyra personer och nu den senaste tiden så har jag verkligen inte orkat gå hungrig så jag har ätit upp all mat och ändå inte känt mig mätt..

Vad gör jag för fel egentligen? :( Har haft detta problemet hela livet men trodde det skulle bli bättre på LCHF.. Men redan en halvtimme efter maten så känns det som att jag svälter. Orkar inte med detta problem längre :(

Ja man kan ju förundras över att du inte är stor som ett hus med all den maten!!! Mättnadskänslan kan nog sättas ur spel om man överäter men du har ju haft det så i hela ditt liv och inte blivit överviktig så nog är det lite konstigt.

Kanske du kan hitta något i den här boken http://www.bokus.com/bok/9789144022215/hunger-och-mattnad/.

Jag tror inte jag har hög ämnesomsättning eftersom jag har lätt för att gå upp i vikt så fort jag sätter igång med mina gamla matvanor, men det tar stopp runt 50 kg. Men jag har ju ändå ätit så hela mitt liv så det kan ju ha något med ämnesomsättningen att göra..

Nej det har jag nog inte, vet att jag kollat om jag haft brist i något men jag vet inte om dom tog med sköldkörteln. Hur går man tillväga för ett sånt prov?

Beskriv dina problem för din läkare och be att få testa, nu behöver det ju inte vara så att du har något vajsing på sköldkörteln, men det kan ju vara bra att utesluta. Sen finns det ju faktiskt de som kan äta mycket och hålla vikten, precis som de som kan äta väldigt lite och gå upp i vikt, vi är alla olika.

Ja, jag hoppas verkligen inte något är fel iaf. Hört att man ofta går upp i vikt om man har fel på sköldkörteln. Är lite rädd att jag har hypoteros eller vad det nu heter. Har väldigt många symptom. Men ska inte dra några förhastade slutsatser :) Ska ringa till vårdcentralen imorgon och be om att få göra ett sånt test i och med mina problem =)

Den boken ska jag köpa!!! 

Men jag tycker ändå min magsäck borde krympt när jag minskat mina portioner i två månader.

Just nu testar jag ett piller som heter Allevo som ska ge minskad hunger men den funkade ju inte :P

Det sägs ju att gröna grönsaker och fibrer ökar mättnaden. Jag börjar själv ofta en måltid med rå vitkål.

Som redan sagts, är det fettet som ger mättnaden. Testa dig fram för att hitta din nivå och försök hålla dig ovanför nivån sedan. Då kommer du sakta men säkert märka hur hungerskänslorna avtar. Jag var också ständigt hungrig när jag åt kolhydrater och kunde inte gå ner utan bara upp i vikt. Nu har jag hittat min balans och reglerar den med kokosfett, så att jag undviker hungerskänslorna. Jag vill aldrig mer vara hungrig frivilligt... 

Edited by Limp

Jag äter väldigt mycket broccoli som ska innehålla mycket fiber.. Och vitkål äter jag också.. Och sen äter jag enorma mängder fett.. Kan ibland äta en burk creme fraiche efter maten haha. Och kokosfett är jag inte så förtjust i då jag tycker det int emättar. 

Creme fraiche har egentligen en relativt låg fetthalt... runt 34% samt dåligt med proteiner. Proteinerna är också viktiga ut mättnadssynvinkel. Saknas dem på tallriken, kan det si bli och så med mättnadskänslorna, har jag märkt.

Ja, jag hoppas verkligen inte något är fel iaf. Hört att man ofta går upp i vikt om man har fel på sköldkörteln. Är lite rädd att jag har hypoteros eller vad det nu heter. Har väldigt många symptom. Men ska inte dra några förhastade slutsatser :) Ska ringa till vårdcentralen imorgon och be om att få göra ett sånt test i och med mina problem =)

[/quot

Nu vet vi ju inte vad dina övriga symtom är, men med en hypothyreos = underfunktion brukar man oftast gå upp i vikt av lite mat. Har man en hyperthyreos = överfunktion brukar man ofta kunna äta mycket utan viktuppgång, men även andra symtom som hjärtklappning, svettningar och dylikt, som visar att kroppen går på högvarv. Nu behöver det som sagt inte vara nåt fel men det kan vara bra att utesluta. Lycka Till med vårdcentralen i morgon.

Man måste komma ihåg att äter det kan man göra av många olika skäl. Av det du skriver så finns ju egentligen inte så mycket konstigt (än så länge) att utläsa. Du nämner att på en dag så kan du äta rätt stora mängder mat.  Du nämner också att du då går upp i vikt. Så även om vi inte vet så kan vi väl åtminstone leka med tanken att en hormonstörning som påverkar din faktiska ämnesomsättning inte känns aktuell.

Det första du bör göra är att över minst en veckas tid se över ditt exakta matintag, dvs energinivåer och makronutrientintag. Börja här om du inte redan följer upp detta:

http://forum.kostdoktorn.se/topic/1216-nyb%C3%B6rjartips-verktyg-f%C3%B6r-att-h%C3%A5lla-koll-p%C3%A5-matintag/

Återkom sedan när du vet mer om vad du stoppar i dig.

• Like 1

Jag försöker ligga på under 15 kolhydrater per dag och har gjort en längre tid.

Innan skippade jag alla mejerier och åt i princip bara kött, men kände att mitt sötsug blev värre då. Men ska testa igen faktiskt nu när jag blivit av med det värsta sötsuget

• 2 weeks later...

Jag försöker ligga på under 15 kolhydrater per dag och har gjort en längre tid.

Innan skippade jag alla mejerier och åt i princip bara kött, men kände att mitt sötsug blev värre då. Men ska testa igen faktiskt nu när jag blivit av med det värsta sötsuget

Om du bara åt kött och inget fett till så är det troligtvis så att du har fått i dig för mycket protein. Det som är viktigt med LCHF är de kalorierna som tidigare kom från kolhydrater nu ska komma från fett istället.