Jump to content

Högt TSH-värde

Attila Czaholi

Recommended Posts

Hej

Jag följer LCHF i kombination med periodisk fasta. Jag har tagit blodprov idag. Alla mina värden är normala utom TSH. TSH värdet ligger på 4.6. Referensintervallet ligger mellan 0,40-4.0. Mitt T4 ligger på 17. Jag har väldigt bra värden annars. Mitt CRP ligger till exempel på 0,8. 

Jag undrar om ni vet vad det höga TSH-värdet beror på? Jag har inga hypotyreos symtom. Jag är inte trött, jag kan gå ner i vikt, jag har inte håravfall, jag är inte deprimerad och så vidare. För ett tag sedan hade jag förstoppning som jag löste med ökat magnesiumintag. Jag tar också kelp som innehåller 133% av det dagliga jodintaget. 

Kan mitt höga TSH bero på kelp? Eller beror det på någonting annat?     

• Like 1

On 2021-01-26 at 23:09, Cederulla sade:

Läs på om subklinisk hypotyreos.  Be att få ta  om provet efter några veckor. 

Igår var det tredje gånger de har kollat mina sköldkörtelhormoner. Första gångar hade jag också förhöjt TSH-värde som låg på 4,4. Andra gången låg TSH-värdet på 4.0. Då var mitt TSH normalt. Nu när de har kollat mitt TSH för tredje gången fick jag litet för höga värden. Det lustiga med TSH är att gränsen för vad som är normalt varierar från land till land. I Tyskland är TSH över 3.5 onormalt. I Sverige är TSH över 4 onormalt. I USA är det TSH över 5 onormalt. Därför kan det vara svårt att veta om man har subklinisk hypotyreos.   

• Like 1
  • Confused 1