elki8004 Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Hej, Jag jobbar på ett nyöppnat ställe i centrala Stockholm. Jag har möjligheten att kunna påverka vad som serveras och vi kan därmed erbjuda lchf alternativ till både frukost och lunch. Mättande sallader pch "mackor" på salladsblad med möjlighet till riktiga dressingar som majjo, aioli. Jag undrar bara: Hur mycket folk finns det därute som känner att det finns för få alternativ för oss till den just feta delen av våra sallader? Visst kan man utesluta pastan men de flesta dressingar som finns är ju rena sockerfällor! Sedan undrar jag också hur många skulle vara intresserade av fika alternativ? Cafeet ligger på Sveavägen. Tacksam för svar! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cushion Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Låter som ett väldigt bra initiativ. Jag skulle helt klart varit intresserad om jag hade bott i närheten. Men om det serveras så kommer jag passa på nästa gång jag är i Stockholm. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Hej, Jag jobbar på ett nyöppnat ställe i centrala Stockholm. Jag har möjligheten att kunna påverka vad som serveras och vi kan därmed erbjuda lchf alternativ till både frukost och lunch. Mättande sallader pch "mackor" på salladsblad med möjlighet till riktiga dressingar som majjo, aioli. Jag undrar bara: Hur mycket folk finns det därute som känner att det finns för få alternativ för oss till den just feta delen av våra sallader? Visst kan man utesluta pastan men de flesta dressingar som finns är ju rena sockerfällor! Sedan undrar jag också hur många skulle vara intresserade av fika alternativ? Cafeet ligger på Sveavägen. Tacksam för svar! Grymt!! Synd det inte var i Göteborg... låter annars super!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elki8004 Posted April 3, 2013 Author Share Posted April 3, 2013 Hehe! Kul att ni tycker det är intressant! Kom gärna med förslag på vad ni skulle gärna vilja ha som alternativ på ett sånt ställe! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christina63 Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Jättebra initiativ! Vad heter stället och var ligger det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Hehe! Kul att ni tycker det är intressant! Kom gärna med förslag på vad ni skulle gärna vilja ha som alternativ på ett sånt ställe! Jag skulle gärna vilja se mackor på lowcarb bröd. Dvs. mat som motsvarar den "vanliga" maten. Även möjligheten att ha vispgrädde i kaffe skulle jag uppskatta. Även jag är intresserad av vad stället heter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Blaze Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Jag är intresserad de få gånger jag åker in till Stockholm 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elki8004 Posted April 4, 2013 Author Share Posted April 4, 2013 Hej! Cafeet har grekiskt koncept och heter Nostimo. Vi finns på Sveavägen 25. Större delen av utbudet är grekiska filodegspajer. Om det visar sig att intresset för lchf alternativ finns så kommer vi ösa på med fler grejer! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Hej! Cafeet har grekiskt koncept och heter Nostimo. Vi finns på Sveavägen 25. Större delen av utbudet är grekiska filodegspajer. Om det visar sig att intresset för lchf alternativ finns så kommer vi ösa på med fler grejer! Paj på LCHFvis skulle ju vara nåt... Då behöver man ju inte ens skriva att det är lchf, räcker ju att nämna att det är gjort på mandelmjöl... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elki8004 Posted April 4, 2013 Author Share Posted April 4, 2013 Paj på LCHFvis skulle ju vara nåt... Då behöver man ju inte ens skriva att det är lchf, räcker ju att nämna att det är gjort på mandelmjöl... Vilken bra ide! Att jag inte tänkte på det! Enkelt och gott! Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Jag ska upp till Stockholm på söndag. Kanske tar några extrasteg och letar reda på er och tar en kopp kaffe... Ingen paj för mig, jag nollar... :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elki8004 Posted April 5, 2013 Author Share Posted April 5, 2013 Jag ska upp till Stockholm på söndag. Kanske tar några extrasteg och letar reda på er och tar en kopp kaffe... Ingen paj för mig, jag nollar... :-) Gör det! Jag förstår, jag äter inte heller bakelser o sånt! Men jag älskar att baka! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cushion Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Om ni har ett grekiskt kök så är Moussaka perfekt att servera ut LCHF synvinkel. Jag har själv gjort sådan och blev väldigt god. Sen så är soppor alltid an bra idé och kanske grillat kött med blancherade grönsaker och god sås (om ni har grill) När det gäller många middag/lunchrätter så funkar det grekiska väldigt bra för lchf. Men jag antar det är en blandresturang? Som också serverar friterat, ris och liknande. Det är bara att se till att kunna byta ut det mot lite goda steka grönsaker eller färska och se till att det inte är några lightgrejor i de fantastiska såserna. Jag vill inte säga hur ni ska göra men det finns nog en bra marknad att sticka ut genom att erbjuda lågkolhydratkost och pusha lite för det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elki8004 Posted April 5, 2013 Author Share Posted April 5, 2013 Om ni har ett grekiskt kök så är Moussaka perfekt att servera ut LCHF synvinkel. Jag har själv gjort sådan och blev väldigt god. Sen så är soppor alltid an bra idé och kanske grillat kött med blancherade grönsaker och god sås (om ni har grill) När det gäller många middag/lunchrätter så funkar det grekiska väldigt bra för lchf. Men jag antar det är en blandresturang? Som också serverar friterat, ris och liknande. Det är bara att se till att kunna byta ut det mot lite goda steka grönsaker eller färska och se till att det inte är några lightgrejor i de fantastiska såserna. Jag vill inte säga hur ni ska göra men det finns nog en bra marknad att sticka ut genom att erbjuda lågkolhydratkost och pusha lite för det. Du har rätt i att det grekiska köket funkar rätt bra att anpassa, men du missförstod mig lite det är ett litet kafe jag pratar om. Jag drömmer om att det ska finnas alternativ till den vanliga pastasalladen som inte bara är low carb utan även fet! På diverse restauranger går det oftast att få det man är ute efter. När det kommer just till cafeer så är det inte så lätt! Det är min erfarenhet iaf! Jag har upplevt att det är väldigt svårt att undvika dressingar som är rena sockerbomber samt att bli mätt på riktigt fett. Snabb mat är det som gäller 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cushion Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Ah ok, så ni är mer ett frukost/lunch/kafe? än en renodlad restaurang. Det är alltid enklare att anpassa än att göra nytt (om det inte är helt annan mat man är ute efter) Så vad säljer ni mest utav? När man vet det så kanske det inte är så svårt att ändra lite så både lågkolhydratpersoner och andra får det de vill ha. Det kan vara ändringar i bröd. sås och tillbehör oftast. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Gångavstånd på morgonpromenaden det där... Något ni skulle kunna få en "edge" genom är om ni inte bara anpassar somligt av det ni säljer till LCHF utan även har en ungefärlig innehållsbeskrivning. Helst "allt", dvs även energiinnehåll, men i varje fall mängden kolhydrater, protein och fett vore prima. Det finns ju även andra än LCHF:are som har intresse av den typen av info. Minns jag inte fel finns det väl ett ställe i närheten av Sveavägen som har det som ett vidare koncept (Kalori tror jag de heter...men har aldrig varit där/testat). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elki8004 Posted April 7, 2013 Author Share Posted April 7, 2013 Gångavstånd på morgonpromenaden det där... Något ni skulle kunna få en "edge" genom är om ni inte bara anpassar somligt av det ni säljer till LCHF utan även har en ungefärlig innehållsbeskrivning. Helst "allt", dvs även energiinnehåll, men i varje fall mängden kolhydrater, protein och fett vore prima. Det finns ju även andra än LCHF:are som har intresse av den typen av info. Minns jag inte fel finns det väl ett ställe i närheten av Sveavägen som har det som ett vidare koncept (Kalori tror jag de heter...men har aldrig varit där/testat). Tack för tipset! Dock är det lite svårt att genoföra nu i början. Det är nämnligen många som är skeptiska mot detta tänk Visar det sig att det börjar "sälja" så kan jag stå på mig lite mera Det är det jag väntar på! Håller på o provar massa olika recept på "bröd" till frukostmackorna och har lyckats ganska bra kan jag säga. Känner mig rätt nöjd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yeah Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Bor alldeles i närheten, så det här låter som ett toppenalternativ för mig! Har inte vågat äta ute än pga alla konstiga tillsatser i dressingar och dyl. Lägg till feta ostar och "riktiga" såser, dvs hemgjorda majonnäs/aioli/bearnaisevarianter. Personligen är jag inte jätteförtjust i "lchf-bröd" och sånt, äter hellre mackorna i salladsblad. Annars kan ni ju servera omelettwraps och kåldolmar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elki8004 Posted April 8, 2013 Author Share Posted April 8, 2013 Bor alldeles i närheten, så det här låter som ett toppenalternativ för mig! Har inte vågat äta ute än pga alla konstiga tillsatser i dressingar och dyl. Lägg till feta ostar och "riktiga" såser, dvs hemgjorda majonnäs/aioli/bearnaisevarianter. Personligen är jag inte jätteförtjust i "lchf-bröd" och sånt, äter hellre mackorna i salladsblad. Annars kan ni ju servera omelettwraps och kåldolmar. Härligt! Än så länge är det egentligen bara sallader och mackor på sallad som är helt klart. From imo så kommer det finnas fröbröd. Jag har ordnat så att man kan få en bit brieost till sin sallad eller macka 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yeah Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Härligt! Än så länge är det egentligen bara sallader och mackor på sallad som är helt klart. From imo så kommer det finnas fröbröd. Jag har ordnat så att man kan få en bit brieost till sin sallad eller macka Ni kanske kan ha traditionella pastarätter med strimlad kål/zucchini istället för pasta? Nånting jag verkligen skulle uppskatta är hemgjorda hamburgare/biffar med smulad fetaost och kålrots-/kålrabbi-pommes och dipp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elki8004 Posted April 8, 2013 Author Share Posted April 8, 2013 Ni kanske kan ha traditionella pastarätter med strimlad kål/zucchini istället för pasta? Nånting jag verkligen skulle uppskatta är hemgjorda hamburgare/biffar med smulad fetaost och kålrots-/kålrabbi-pommes och dipp. Ännu en gång vill jag påpeka att det är ett litet cafe det handlar om ingen restaurang. Det är mest "hämt-sallader/smörgåsar" som gäller. Nu är det bestämt att det ska finnas tre olika alternativ för sallad: Räkor,kräftstjärtar med ägg Kyckling, feta, oliver Vego: Kronärtskocka, keso, feta, oliver, soltorkade tomater alla sallader har extra avocado och man kan få en bit brieost till om man önskar. Dressing väljer man själv och där finns det bl.a. majjo och aioli. Nu har jag hittat ett riktigt bra recept för fröbröd som dessutom är nötfri Så även frukostmackor med extra pålägg kommer att finnas med. Avocado, ost & skinka och Avocado, brieost & kalkon. För er som undrar så finns det även smoothie på grekisk yoghurt, vispgrädde och frysta bär Någon annan tänkbar kombo? Vad är det som saknas? /e 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yeah Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Var förbi idag och hittade bara pastasallader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jojomaja Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Vilket bra initiativ! Jobbar själv centralt i Stockholm men har inte sett något ställe ännu med LCHF-inriktning i närheten. Jag skulle förutom det som nämnts här tycka det vore kul om ett enda ställe kunde börja servera fettkaffe. Det är ju inte svårare än att göra latte. Kaffe, smör och kokosfett, smaksätta efter önskemål (kardemumma, kakao, vaniljpulver, kanel etc.) och så mixa med stavmixer eller annan mixer och häll upp. Jag tror det skulle bli LCHF-succe! (Hemgjort LCHF-kaffe med en gnutta kakaopulver, smör och kokosfett) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts