Gå till innehåll

Recommended Posts

Hej,

Någon i Göteborgsområdet med diabetes TYP 1 som har en läkare/dbs som är positiv till lågkolhydratskost?

eller kanske snarare som inte är emot det 😊

(EJ tips på VC då det ju endast är för typ 2)

Tack på förhand!

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2021-01-27 at 10:00, Millan68 sade:

Hej,

Någon i Göteborgsområdet med diabetes TYP 1 som har en läkare/dbs som är positiv till lågkolhydratskost?

eller kanske snarare som inte är emot det 😊

(EJ tips på VC då det ju endast är för typ 2)

Tack på förhand!

Jag lyfter upp den här tråden på grund av att ingen annan svarat!

Det du söker är så ovanligt så det förekommer nästan ingenstans i det här landet.

Utan det är snarare som så att du får lära dig själv och sen utbilda personalen på vårdcentralen.. så att de i sin tur kan ge rätt råd till nya patienter.

Oså till typ1 och kost, det skiljer sig avsevärt från typ 2 och andra diabetiska tillstånd!

Så till fördelar och nackdelar med typ1, fördelen är oftast att man kan använda glukos som energikälla, så länge man undviker "insulinresistens" dvs dubbel diabetes!

Jag börjar med nackdelen, dvs man följer allla kostråd och pumpar in insulin via spruta eller pump.

Oså går jag snabbt över till fördelen med typ LCHF, det innebär att man inte behöver parera gällande kostråd med lika mycket insulin.. dvs man får en jämnare och mer lättberäknad dos av insulin som man måste tillsätta.

Oså kommer vi lite osökt in på ketoner.. dvs det finns ett tillstånd som kallas för diabetisk ketoacidos, det är ett tillstånd som ibland upptäcks hos de som nyligen blivit inlaggda akut, och då har man upptäckt att de har Typ1 eller några andra tillstånd.

Hela j*vla sjukvården är utbildade på och helt galna om de upptäcker ketoner i blodet, de utgår från att alla i princip lever på glukos!

Grejen är att ketoner i blodet förekommer i en massa olika situationer, en del på grund av sjukdom, i bland på grund av bantning/fasta/ketogen diet, finns nog fler!

Hur som helst, jag litar lite på din diagnos, dvs att de tagit alla prover, typ antikroppar mot din pancreas, litta andra autoimuna markörer, samt inflamatoriska markörer?

Skit samma.. det är lättare att ta rätt dos insulin på typ LCHF om/när man väl är typ 1, det är hela grejen!

Iallafall.. jag vill introducera dig till Dr Bernstein, han är typ1 sedan sin ungdom, han är ursprunligen Ingenjör.. hans fru jobbade på ett sjukhus, så hon kunde låna hem litta utrustning, han testa sig själv och jaaaaa, det funkade inte med de kost och medecinråd han fått tilldags dato!

Så vad gjorde han, jo han gick utbildning till läkare, för att få publicera sina resultat.. som oftast gick stick i stäv med allmänna råd!

Iallaffal, här kommer en länk som verkar hyfsat bra?

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser