Jump to content

Andra försöket går inte bra

smarkebo

Recommended Posts

En vän till mig i Norge har stora problem med sin önskade viktnedgång.  Hon är 58 år och 179 cm och väger nu 97 kg och vill till varje pris minska 15 kg.

För 4 år sedan rekommenderade jag henne att prova LCHF och det gjorde hon. Då gick hon raskt ned de önskade kilona. Sedan har hon under inflytande från sina barn m fl (de lär sig i skolan att ”lavkarbo” är farligt)  i perioder ätit helt annan kost, ibland rent av HCHF (high carb, high fat), vilket sällan är någon bra kombo.

I höstas började hon tycka att vikten var i hög grad i behov av åtgärd. Då deltog hon i en kurs inom Grete Rodhe (norsk kaloribantarguru) Där gick hon ner ett par kg men orkade inte med det särskilt länge.

Så gick hon tillbaka till LCHF och har nu ätit ganska bra och utan nämnvärda avsteg i tre veckor. Går inte ner ett gram. Snarare upp några gram och börjar därför tveka och pratar om Rodhe igen.

Det hon äter är tämligen strikt och dessutom ganska lite. Hon har ingen större aptit. Hon har svårt att komma på vad hon ska laga för mat. Kanske någon form av näringsberäknad kostplan kunde hjälpa? Var finner man sådana?

Visst. ”Ha tålamod” ”Det lossnar så småningom”. Det är lätt att säga men svårare att ta till sig. För fyra år sedan gick det så lätt och snabbt.

• Like 2

Jag föreslår att hon läser Jason Fungs böcker: "The Obesity Code", "The Diabetes Code", "The Complete Guide To Fasting". Kanske finns de till och med översatta till norska. Då förstår hon varför kaloribantning inte fungerar och kanske slipper ramla i den fällan som Grete Rodhe m fl har satt upp.

LCHF kommer att fungera på sikt men det beror på hennes version av LCHF och hur mycket denna version höjer hennes insulin. Det beror också på hur insulinresistent hon är och hur ofta hon äter. Är hon fortfarande insulinresistent kan även en liberal LCHF hålla insulinet på en nivå som förhindrar fettförbränning. Allt vi stoppar i munnen förutom rent vatten höjer insulin. Om man gör det ofta så som vissa gurun vill så har man konstant förhöjt insulin och fettförbränning uteblir. Allt detta finns mycket bra beskrivet i Jason Fungs böckerna. Läser man dem får man förståelse och verktyg för viktnedgång oavsett ålder. 

Om jag vore i hennes kläder skulle jag strikta till min LCHF och börjat att minska dagens ätfönster till 16:8 och sedan till 18:6. Vissa dagar skulle man kunna minska det till 20:4 och bara äta middag. Öka på fettet så att man känner sig mätt längre. Hon behöver dessa timmar utan mat för att insulinet ska förbli lågt tillräckligt länge för att kroppen ska börja nalla på fettet. Och kom ihåg att man svälter inte. Det krävs lite träning men går insulinet ner kommer kroppen åt den lagrade näringen. Det är väl det man vill? Äntligen äta upp den pizzan från 2013 som fortfarande hänger som en valk på ryggen?

Sedan är det viktigt att blanda dessa fastemönster för att kroppen ska gissa och inte hinna anpassa sig. När man väl äter så ska inte portionerna vara små utan man äter ordentligt och känner sig mätt. Äter man ytterst lite kolhydrater under ätfönster kommer man att slippa suget och fastetimmar blir behagligare. Insulinet är nyckel till viktnedgång. Det är så kroppen vet om den ska hålla kvar fettreserverna eller använda dessa.

• Like 3