Gå till innehåll

Varför så liten mängd grönsaker?

Recommended Posts

Jag är inte fullständig vegetarian men vill i större utsträckning minska mängden kött i min kost. Jag upplever att mängden grönskar, även ovan jord, är förhållandevis lite för att jag ska riktigt kunna njuta av maten. Även de vegetariska recepten har liten mängd sallad/liknande som tillbehör. Är det en större mängd kolhydrater i grönsakerna eller går det att lägga till utan att förändra balansen för mycket?

Vänligen, Lotta

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Sniffe sade:

Ovanjordsgrönsaker innehåller mindre kolhydrater än de som växer under jorden. https://www.dietdoctor.com/se/lchf/gronsaker

Det där är en tumregel. Kålrot, t.ex., lär ha lite kolhydrater. Man får kolla på varje. Och räkna ut hur mycket varje grönsak ger. Ofta blir det väldigt mycket grönsaker på 20 g kolhydrater. 

• Gilla 3
Länk till inlägg
On 2021-01-27 at 14:08, Charlotte Wikell sade:

Jag är inte fullständig vegetarian men vill i större utsträckning minska mängden kött i min kost. Jag upplever att mängden grönskar, även ovan jord, är förhållandevis lite för att jag ska riktigt kunna njuta av maten. Även de vegetariska recepten har liten mängd sallad/liknande som tillbehör. Är det en större mängd kolhydrater i grönsakerna eller går det att lägga till utan att förändra balansen för mycket?

Vänligen, Lotta

Och varför vill du minska mängden kött i din kost?

Oså, grönsaker växer alldrig under jord.. du får lov att äta hur många gröna blad du vill!

Det finns många "vegetarianer" som äter LCHF.. vanligast är att de då äter "ovo-lacto- vegetarisk diet!

Dvs vi är fortfarande "omniovoer" som art, vi kan leva på lite utav varje.. tillomed hög andel kolhydrater, grejen att det kräver "oftast iallafall" att vi har en hög fysisk ansträngning!

• Gilla 1
Länk till inlägg
  • 3 weeks later...

Tack för alla goda råd och tips. Jag tror det är för att jag startade denna perioden med utmaningen som har två strikta veckor. 

Jag är inte nybörjare men har inte ätit strikt tidigare, så ville om höra hur måltiderna var planerade.

varför jag vill äta mindre kött? Om det spelar någon så är det för att jag gillar att äta mat som innehåller mer grönsaker.

Länk till inlägg