Jump to content

Lchf och krångel med menscykel

Recommended Posts

Hej! Ny här och har kört strikt lchf i ca 3 veckor. Min mens som alltid brukar vara regelbunden, har bara struntat i att komma den här månaden, är ca 10 dagar sen med den nu (ej gravid, har kollat). Har läst att det kan bli krångel, men inte hört/läst något om hur det gått sen, om det normaliserats igen och hur länge det tagit? 🙄 Någon som har egen erfarenhet eller mer info om det? 

//annanstans 

• Like 1

Använder du någon form av syntetiska hormoner, typ p-piller, hormonspiral eller liknande? @Kattugglas tips om Martina Johansson är bra, hon skriver mycket om detta. Hon har tex skrivit boken Hormonbibeln 2.0 om just kvinnohormoner.

Att jag frågar om p-piller beror på att de tar bort din mens helt, det är alltså ingen menstruation som gör att man blöder utan en bortfallsblödning. Vulverine( @Cederullas tips) skriver om detta på sin sida: https://www.vulverine.se/blogg/ar-mens-onodigt/
Det jag vill komma till är att om du påverkas av sådana preparat så har förändringar knappast med kosten att göra. Du äter ju mat, eller? Du skippar spannmål, potatis och socker men äter kött, smör och grönsaker (min gissning).
Om du däremot INTE står under syntetiska hormoner utan faktiskt har mens på riktigt, då är menscykeln känslig för extrem träning, extremt stor viktnedgång eller allmän näringsbrist. Det första kroppen stänger av vid vad den upplever som stress, är fortplantningen.

• Like 1
  • Thanks 2

On 2021-01-27 at 20:24, annanstans sade:

Hej! Ny här och har kört strikt lchf i ca 3 veckor. Min mens som alltid brukar vara regelbunden, har bara struntat i att komma den här månaden, är ca 10 dagar sen med den nu (ej gravid, har kollat). Har läst att det kan bli krångel, men inte hört/läst något om hur det gått sen, om det normaliserats igen och hur länge det tagit? 🙄 Någon som har egen erfarenhet eller mer info om det? 

//annanstans 

För det första så har jag ingen erfarenhet av menscykler, av rätt naturliga skäl!

För det andra, så vill jag bara skriva av mig om sådant lag läst, dvs om man är kvinna och fortfarande fertil.. så påverkas fertillitets cyklerna rätt mycket av fettdepåerna, dvs kroppen är inte dum!

Dvs det var en gång i tiden.. typ stenåldern då ingen kvinna kunde bli gravid om hon inte var välnärd och hade tillräckliga fettdepåer för klara en gravididtet!.. förmodligen var det så långt innan dess.

I varje fall, stenåldern är slut sedan länge men vi dras litta med de generna än i denna dag!

Och det finns många andra som i "fertil ålder" drabbats av oregelbunden mens.. dvs vi pratar Sverige och andra sk välborna länder.. där tillgång till föda/kalorier/fettdepåer kanske inte är det främsta problemet utan som det visar sig litta senare kan gå över i det värsta.

Iallafall, viktnedgång kan indikera för den reproduktiva cykeln att nu är det inte rätt årstid att bli gravid, bäst är oftast på hösten, då allt är skördat och man samlat allt i ladorna.. lite bonderomantik här nu men hoppas du förstår mitt budskap!

Oså hoppar vi till dagens problem.. dvs övervikt/metabolt syndrom,. på tok för många kalorier.. bla bla, till slut blir man medelålders eller så tröttnar man på sin vikt och hälsa innan dess!

Då vill man gå ner i vikt iallafall, för det är dels inget hälsotecken, eller så är man inte nöjd med sin kroppsform!

Skit samma, det påverkar hur som helst hela homeostasen, vare sig man är man eller kvinna.. vi män slipper iallafall störningar på menscykeln.. men kan få andra problem som ingen vill kännas vid och som rätt så ofta relateras till Testosteron, vilket sällan är sant.

Iallafall.. kvinnor som minskar i fettdepåer minskar även i Östrogen.. som regel.. minskade östrogennivåer påverkar menscykeln/ägglossning/andra grejer.

Dvs fettdepåerna avger Östrogen.. som påverkar fertilitetscykeln hos kvinnor, på män med för stora fettdepåer avger de oxå östrogen.. vilket i bästa fall.. på stenåldern gör att de får ett lägre lipido.. dvs en minskad lust att skaffa fler barn.

Dvs de omvandlas mer till Farfar och/eller Morfar!

Jag striktade till min kost ytterligare och började träna mer i september 2020 efter att ha ätit strikt lchf/keto I ca 2 år. Jag har nu inte haft ägglossning eller mens sen september. Har börjat äta mer, lagt till rotfrukter och dragit ner på träningen igen, men ingen ägglossning/mens än. Jag har en stor önskan att bli gravid nu så det är verkligen jobbigt.

• Like 1
  • Sad 2

On 2021-02-04 at 23:05, Thakisha sade:

Jag har en stor önskan att bli gravid nu så det är verkligen jobbigt.

Då utgår jag från att du inte äter några p-piller eller liknande. Vad har du för utgångsläge? Vikt/längd? Stressnivå? Sjukdomar eller annan medicinering? Äter du folsyra som tillskott och är det i så fall riktigt folat eller nån syntetisk variant?

• Like 1

• 2 months later...

jag hade missat ditt svar MariaF.

Jag äter inga p-piller eller liknande (ingen medicin överhuvudtaget).

163cm lång, vägde 57,5kg när jag slutade få mens, vägde ca 60-61kg när jag började "strikta till" och träna hårdare. Har nu börjat äta väldigt mycket mer mat och gått upp till ca 64kg för att försöka få tillbaka mens och ägglossning. Inget resultat än. Varit utan mens och ägglossning i ca 8 månader nu, aldrig varit med om detta tidigare.

Jag äter en hel del tillskott nu, bland annat riktig metylerad folat, b6 och b12, omega 3, d-vitamin, ksm66 och prenatal multivitamin från Thorne.

1 timme sedan, Thakisha sade:

Jag äter inga p-piller eller liknande (ingen medicin överhuvudtaget).

163cm lång, vägde 57,5kg när jag slutade få mens, vägde ca 60-61kg när jag började "strikta till" och träna hårdare. Har nu börjat äta väldigt mycket mer mat och gått upp till ca 64kg för att försöka få tillbaka mens och ägglossning. Inget resultat än. Varit utan mens och ägglossning i ca 8 månader nu, aldrig varit med om detta tidigare.

Jag äter en hel del tillskott nu, bland annat riktig metylerad folat, b6 och b12, omega 3, d-vitamin, ksm66 och prenatal multivitamin från Thorne.

Knepigt ... jag tror iaf inte att det beror på kosten LCHF, som ju bara är ren mat lagad från grunden. 👍

Du kanske borde kolla upp "dina grejer" hos läkaren. Önskar dig lycka till! 🤗