Jump to content

Kan man inte gå ner i vikt om man är normalviktig?


Slimbaby
 Share

Recommended Posts

Läste någonstans att man absolut inte kunde bli underviktig av LCHF och att man bara går ner till den vikten som är rätt för en.

 

Har märkt att jag inte alls har gått ner mycket i vikt, gick ner från 51 till 47-48 den första månaden och jag är 154 cm lång.

Nu har det stannat helt i säkert mer än en månad men jag vill gå ner mer.

 

Handlar inte om att bli underviktig eller något sånt, men jag trivs bäst när jag är smalare och jag har fortfarande en del fett på benen som jag vill bli av med eftersom jag är så kort.

 

Är LCHF helt fel för mig om jag vill gå ner mer i vikt eller ska jag fortsätta och hoppas på att det blir bättre snart?

Link to comment
Share on other sites

Punktförbränning av fett är inte lätt, kanske bättre att satsa på styrketräning vilket kan ge ett slankare och mer proportionerligt intryck? Jag har svårt att förstå varför men om du absolut vill ner mer får du nog kombinera LCHF med kalorirestriktion och också ta risken att du får vara hungrig. LCHF är en bas som säger att du ska följa vissa riktlinjer men självklart går det att äta för mycket eller för lite inom dessa ramar.

Link to comment
Share on other sites

Din kropp försöker ju berätta för dig att den inte vill gå ner mer!

Det går förstås alltid att svälta sig till undervikt men det är knappast förenligt med god hälsa

 

Jag tror du kan ha fel glasögon på dig när du betraktar dig själv för enligt BMI är du redan ganska smal (låg normalvikt)

Link to comment
Share on other sites

Du hade BMI 21.5 när du började med LCHF. Nu har du BMI 19.8. Undervikt räknas som BMI under 18.5. Gå ner 3 kilo till och du räknas som underviktig.

Vart kroppsfettet lagras är delvis genetiskt och inte mycket du kan göra åt. Du får ta det som det är. Fett på benen är bättre än fett visceralt.

Och jo, du kan bli underviktig då du äter LCHF likaså kan du bli överviktig. 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker frågan är fel ställd. Vem säger att lägre vikt = smalare? Om du nu skulle vara för tjock trots låg vikt, så är det inte omöjligt att LCHF omskapar kroppen - det är det ju många som vittnat om: inget händer med vikten, men midjan blir smalare, kroppen stramare... Och jag personligen tycker ju snyggare och spänstigare kropp är intressantare än siffran på vågen. Ät mat med bra näring, och stressa inte med det genom att kalorireducera.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vilka motiv har du att gå ner i vikt mer? Varför trivs du bättre när du är "smal" som du utrycker det? Är motiven hälsosamma är det väl ok, men är dom för att du vill passa in i nåt konstigt ideal skulle jag hissa en varningsflagga för mig själv om jag var du.

 

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Slimbaby, jo det kan du! Jag är själv kort- 150 cm. Är 35år och har kört LCHF i 2,5 år. Dock från och till, för ibland trillar jag ur pga att jag triggas lätt...och då kan det vara kört alltifrån 2 veckor till ett par mån. Dock tar jag alltid nya tag eftersom jag vet hur bra man mår på att äta på detta vis :)

 

Så här gör jag: i slutet av förra sommaren så började jag skära ner rejält på mejerierna plus att jag började med pf. Detta optimerade mitt mående jättemycket eftersom det genast blev mindre sug. Under julen blev det inte så bra ätande så då var jag tyvärr ur mitt lchf:ande till i början av feb i år. Men då körde jag igång igen. Sen dess har jag gått ner från 48kg till 43.5. Känns underbart! Det jag gjort denna gången är att så gott som helt utesluta mejerierna (förutom i viss mån smör) helt på vardagarna. På lördagen kan jag om jag vill få använda grädde och ost i en gratäng om jag vill det. Men på vardagarna icke. Då är det fetter som hemmagjord majonäs, kokosfett, kokosmjölk, avokado (ibland), fet fisk, lite lite nötter och smör som gäller. Jag har även fortsatt med pf på ca 16-18 timmar varje dag i veckan. Det är inte alls jobbigt utan ger mig mer energi! Under ätetimmarna äter jag mig rejält mätt. Blir ca 2 mål (ibland 3)

 

En typisk dag i mat kan tex se ut såhär:

Mål 1: paleogröt med extra tillsatt kokosfett plus lite nötter på. Serveras med kokosmjölk.

 

Mål 2: wokade grönsaker med antingen lax eller quorn och halloumi. Alltihop stekt i rejält med smör eller kokosfett. Brukar även tillsätta ett par matskedar kokosmjölk på slutet så woken blir krämigare.

 

För övrigt så konditionstränar jag mellan 1-4 ggr i veckan. Tilläggas bör väl också att jag är försiktig med kryddblandningar, aldrig använder mig av sötningsmedel, vitamindrickor eller fettkaffe. Föredrar helt enkelt att äta mig mätt på riktig mat.

 

Oj, va långt det blev! Ville bara säga att det visst gåår att gå ner i vikt även fast det först verkar som kroppen inte vill släppa ifrån sig mer. Man behöver bara strukturera om lite... ;)

 

Lycka till! :)

Link to comment
Share on other sites

Koffeintabletten: Jag ska absolut testa utesluta mejerierna, men tycker det är så gott med grädde i maten! Blir det krämigt med kokosfett och majonäs också? Har inte så stor erfarenhet av att använda det. Med pf, menar du periodisk fasta? Tror redan jag gör det, brukar avsluta min middag vid fem och sen inte äta förens vid 05.00-12.00 nästa dag. Idag ska jag iaf testa att utesluta alla mejerier och tänkte bara äta någon köttbit med kanske grönsaker. Vet inte om jag måste ner i kcal också.

 

Stammis: Jag tränar benen lite, men jag vill absolut inte att fettet ska fyllas ut med muskler då jag tycker dom är alldeles förstora till min kropp.

 

Och till er andra, jag tycker inte man kan lita på bmi, mitt bmi säger att jag är normalviktig trots att jag har väldigt mycket fett och daller på kroppen. Jag har haft smalare ben förra sommaren men då räknade jag kalorier istället. Men jag trivdes mycket bättre med min kropp och en sak jag fick på köpet va att jag mådde bättre fysiskt, slutade till och med snarka. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Koffeintabletten: Jag ska absolut testa utesluta mejerierna, men tycker det är så gott med grädde i maten! Blir det krämigt med kokosfett och majonäs också? Har inte så stor erfarenhet av att använda det. Med pf, menar du periodisk fasta? Tror redan jag gör det, brukar avsluta min middag vid fem och sen inte äta förens vid 05.00-12.00 nästa dag. Idag ska jag iaf testa att utesluta alla mejerier och tänkte bara äta någon köttbit med kanske grönsaker. Vet inte om jag måste ner i kcal också.

 

Stammis: Jag tränar benen lite, men jag vill absolut inte att fettet ska fyllas ut med muskler då jag tycker dom är alldeles förstora till min kropp.

 

Och till er andra, jag tycker inte man kan lita på bmi, mitt bmi säger att jag är normalviktig trots att jag har väldigt mycket fett och daller på kroppen. Jag har haft smalare ben förra sommaren men då räknade jag kalorier istället. Men jag trivdes mycket bättre med min kropp och en sak jag fick på köpet va att jag mådde bättre fysiskt, slutade till och med snarka. 

Om du har "mycket" fett på kroppen samtidigt som ditt BMI ligger i nederkant av "Normalvikt" så har du bevisligen för lite muskelmassa på kroppen. 

Vad gäller att få mer muskler så väger muskler mer än fett vad gäller deras volym. Så om du får mer muskler på kroppen så kommer vikten att öka. Och om det nu är så att du har en ohälsosam mängd fett på kroppen så kommer detta att göra stor skillnad varvid du kan minska fettprocenten samtidigt som hälsosam vikt hålls.

Link to comment
Share on other sites

Jag har muskler men jag vill inte ha mer. Mina ben ser alltid större ut när jag har muskler på dom. Vill ju tappa fett sammtidigt som jag behåller min muskelmassa och sen bygga på mer med muskler om det skulle behövas.

Det är helt upp till dig hur du vill uppnå ditt mål. Jag föreslår inte att du tar dig ner på vad som klassas som undervikt. 

Vill du förlora kroppsmassa så handlar det om att inta mindre energi än vad kroppen kan förbruka. Vilken metod du vill använda är helt upp till dig. LCHF funkar för många som är i behov av att förlora massa. Vill du däremot fortsätta gå ner då du blivit viktstabil så blir det till att räkna kalorier eller gå runt och vara hungrig hela tiden (då detta brukar vara ett bra mått på att man inte får i sig tillräckligt med energi).

Mitt förslag vore dock att tala med en dietist för personliga råd (eller en kostrådgivare med anknytning till LCHF om du så vill). Då jag inte sett dig i verkligheten så skall jag inte uttala mig för mycket om din kropp och din kost.

Link to comment
Share on other sites

Ja men tänkte utesluta alla mejerier iaf, kanske unna mig rysk youghurt på helgerna med paranötter :)

Men kött innehållet väl väldigt mycket kcal? Eller finns det fettsnålare kött också? 

 

Att prata med en sån här i skåne är omöjligt då det inte finns några som har anknytning till lchf :(

Link to comment
Share on other sites

Det finns ett uttryck som heter "skinnyfat" som brukar drabba dom som bantar periodvis och varvar det med kolhydrattät mat

Det kännetecknas av låg vikt liten muskelmassa men ändå ett betydande fettlager under huden

 

Personligen tycker jag då alltid att en muskulös kropp ser mycket bättre ut än den som hamnat i det tillståndet

Link to comment
Share on other sites

Kan man bli av med det? Tycker inte jag bantat periodvis faktiskt och när jag väl bantat så har jag bara gått ner 2-3 kilo så jag tycker att det är konstigt att det drabbat mig :( Vill ha bort allt fett men vet inte hur jag ska göra :( Jag tycker man ser tjock ut med en massa muskler, vill inte fylla ut det jag har, jag är så liten och passar bäst att vara smal =( 

Link to comment
Share on other sites

Ja men tänkte utesluta alla mejerier iaf, kanske unna mig rysk youghurt på helgerna med paranötter :)

Men kött innehållet väl väldigt mycket kcal? Eller finns det fettsnålare kött också? 

 

Att prata med en sån här i skåne är omöjligt då det inte finns några som har anknytning till lchf :(

 

Jodå, vi är ganska många kostrådgivare med LCHF-inriktning här nere i Skåne!

Link to comment
Share on other sites

vet du om det finns några i helsingborg?

 

Ja, till exempel Åse Falkman Fredriksson som har bloggen 56kilo bor i Helsingborg och tar kienter såvitt jag vet. Det finns garanterat fler än hon också. Vill du att jag ska leta runt lite åt dig efter andra kostrådgivare? :)

Link to comment
Share on other sites

Slimbaby: men skiiiiit i kalorier för bövelen! Jag tror kalorierna sköter sig automatiskt bara du hittar en nivå med normal mättnad :) vad gäller exemplet på kött och grönsaker så MÅSTE du lägga till fett där också om det ska funka. Antingen genom någon sås, majonäs eller fetaost och olivolja på grönsakerna åtminstone. Fettet gör det även 1000ggr lättare att få periodisk fasta att fungera.

 

Egen hemmagjord majonäs är väldigt mycket krämigare och godare än köpemajonäs. Mycket enklare att göra än man kanske tror också! :) Kolla tex recept från Lana här: http://ryskadockor.blogspot.se/search/label/LCHF%20sås. Den egna majonäsen blir som sagt mycket krämigare så gör man tex en ägg/tonfiskröra så kan man använda bara majonäs (vilket jag inte tycker går med köpt) istället för att känna att man måste fylla ut röran med tex crème fraiche också.

 

Vad gäller kokosmjölk så tycker jag det funkar bäst med att hälla hela konservburkeni en burk med lock och sen röra ihop själva kokosgrädden (samlar sig överst i konserven) med den blaskiga mjölken som ligger i botten. Det kan skvätta så va försiktig...hehe. Då blir alltihop krämigt och räcker i ca 3 dagar för mig. Och Yes - det blir krämigt i maten! :D tillsätter det dock på slutet så det bara får bli varmt och puttra ihop. Tycker det blir en konstig smak på kokosmjölken om den kokar förlänge... :s

 

Sen vad gäller BMI så håller jag med dig fullständigt. Tycker det är väldigt missvisande och har alltid tyckt. För mig är BMI lika förlegat/gammalmodigt som nyckelhålsmärkningen, kaloriräknande och fettsnål mat. När jag tex vägde på mitt största 55 kg till mina 150/151cm så var jag en kort tjockis! Jag mådde uruselt, var trött jämt, och vädigt deprimerad. Den maten och skiten jag åt då gjorde mig sjuk på alla sätt och vis. Men enligt BMI var jag fortfarande normalviktig - jomen visst! Heeeelt sund. BMI är skräp.

 

Har du Instagram så kan vi ju alltid hämta inspiration och sporra varandra där :) jag heter samma där som här.

Link to comment
Share on other sites

Ja, till exempel Åse Falkman Fredriksson som har bloggen 56kilo bor i Helsingborg och tar kienter såvitt jag vet. Det finns garanterat fler än hon också. Vill du att jag ska leta runt lite åt dig efter andra kostrådgivare? :)

 

Det hade varit jättesnällt om du kunde göra det! :) Googlade det innan men hittade inget förutom Åses hemsida/blogg.

Link to comment
Share on other sites

Slimbaby: men skiiiiit i kalorier för bövelen! Jag tror kalorierna sköter sig automatiskt bara du hittar en nivå med normal mättnad :) vad gäller exemplet på kött och grönsaker så MÅSTE du lägga till fett där också om det ska funka. Antingen genom någon sås, majonäs eller fetaost och olivolja på grönsakerna åtminstone. Fettet gör det även 1000ggr lättare att få periodisk fasta att fungera.

 

Egen hemmagjord majonäs är väldigt mycket krämigare och godare än köpemajonäs. Mycket enklare att göra än man kanske tror också! :) Kolla tex recept från Lana här: http://ryskadockor.blogspot.se/search/label/LCHF%20sås. Den egna majonäsen blir som sagt mycket krämigare så gör man tex en ägg/tonfiskröra så kan man använda bara majonäs (vilket jag inte tycker går med köpt) istället för att känna att man måste fylla ut röran med tex crème fraiche också.

 

Vad gäller kokosmjölk så tycker jag det funkar bäst med att hälla hela konservburkeni en burk med lock och sen röra ihop själva kokosgrädden (samlar sig överst i konserven) med den blaskiga mjölken som ligger i botten. Det kan skvätta så va försiktig...hehe. Då blir alltihop krämigt och räcker i ca 3 dagar för mig. Och Yes - det blir krämigt i maten! :D tillsätter det dock på slutet så det bara får bli varmt och puttra ihop. Tycker det blir en konstig smak på kokosmjölken om den kokar förlänge... :s

 

Sen vad gäller BMI så håller jag med dig fullständigt. Tycker det är väldigt missvisande och har alltid tyckt. För mig är BMI lika förlegat/gammalmodigt som nyckelhålsmärkningen, kaloriräknande och fettsnål mat. När jag tex vägde på mitt största 55 kg till mina 150/151cm så var jag en kort tjockis! Jag mådde uruselt, var trött jämt, och vädigt deprimerad. Den maten och skiten jag åt då gjorde mig sjuk på alla sätt och vis. Men enligt BMI var jag fortfarande normalviktig - jomen visst! Heeeelt sund. BMI är skräp.

 

Har du Instagram så kan vi ju alltid hämta inspiration och sporra varandra där :) jag heter samma där som här.

 

Ja kalorier känns inte som prio ett :) Vill ju ha god mat! Äter sällan majonäs men jag ska testa göra en själv någon dag nu i veckan. Måste man ha i någon mer som tomatpure när man använder sig av kokosmjölk? Vad är det för skillnad mellan kokosfett och kokosmjölk? 

 

Jag lägger till dig på instagram sen :) Gjorde min för inte så längesen så har inte lagt upp så jättemycket bilder och så ännu :)

Link to comment
Share on other sites

Det går ju att träna för att få "smala" muskler, då är det ju mer uthållighet istället för styrka. Ibland kan det vara svårt att få bort fett från de områden man vill, som mig t ex som är "päronformad", om jag går ner i vikt får jag bara spinkigare armar & mage medan fettet på rumpa & ben gärna stannar kvar.

Link to comment
Share on other sites

Det går ju att träna för att få "smala" muskler, då är det ju mer uthållighet istället för styrka. Ibland kan det vara svårt att få bort fett från de områden man vill, som mig t ex som är "päronformad", om jag går ner i vikt får jag bara spinkigare armar & mage medan fettet på rumpa & ben gärna stannar kvar.

 

Jo ska nog sätta igång med träningen på allvar snart. Nu har jag börjat träna benen och jag märkte redan idag att dom såg fastare och lite mindre ut, men det är fortfarande väldigt mycket fett kvar. Kanske motionsträning hade varit något för mig. har bara så svårt för att gå ut och springa när det är såhär kallt. Mitt fett försvinner också först från magen och den är den enda som blir riktigt "tight" det andra ser bara sladdrigt ut. Men nu harjag börjat på muskler på armarna men vet inte hur jag ska träna för att få muskler på underarmarna och samtidigt få dom att krympa.

Link to comment
Share on other sites

Det går ju att träna för att få "smala" muskler, då är det ju mer uthållighet istället för styrka. Ibland kan det vara svårt att få bort fett från de områden man vill, som mig t ex som är "päronformad", om jag går ner i vikt får jag bara spinkigare armar & mage medan fettet på rumpa & ben gärna stannar kvar.

 

Alltså även om man tränar styrketräning så är det extremt svårt att som tjej få stora svällande muskler. Tung styrketräning kommer snarare att göra att du ser slimmad ut än något annat. Konditionsträning i för stora mängder är snarare de flesta tjejers stora problem på gymmet.

 

Jo ska nog sätta igång med träningen på allvar snart. Nu har jag börjat träna benen och jag märkte redan idag att dom såg fastare och lite mindre ut, men det är fortfarande väldigt mycket fett kvar. Kanske motionsträning hade varit något för mig. har bara så svårt för att gå ut och springa när det är såhär kallt. Mitt fett försvinner också först från magen och den är den enda som blir riktigt "tight" det andra ser bara sladdrigt ut. Men nu harjag börjat på muskler på armarna men vet inte hur jag ska träna för att få muskler på underarmarna och samtidigt få dom att krympa.

 

Du kan knappast få dina armar att krympa. Det enda sättet att tvinga ner kroppen i vikt om man är normalviktig är att svälta sig själv och det är inte nyttigt oavsett diet. Varför inte istället satsa på att få en atletisk kropp istället för en tunn kropp? Smala personer ser bra ut med kläder på, vältränade personer ser bra ut utan kläder  ;) .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Klart man kan få bort fettet på armarna? Visst vill jag ha en atletisk kropp men jag vil först bli så smal som möjligt. Att börja bygga på en atletisk kropp när jag är såhär stor hade bara varit fult. Jag är kort, därför passar jag bäst att vara smal och tunn med långa slanka muskler :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...