Kimm Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Jag och min sambo äter tillskott av omega3 och Dvitamin. Vår son som är 2,5år äter omega3 från Pharbio som är en tuggtablett med smak. Är det någon som kan det här med innehåll som vet om dessa tabletter är bra och vilka Dvitamin-tabletter jag kan ge min son? Jag vill att han ska ha det bästa , tyvärr skriver sällan kostdoktorn om vilka produkter som är de bästa för barnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Hej, Mina barn (3 och 7 år) får Eye-Q chews med jordgubbssmak. Jag tror att det står från 3 år på dem, men jag har gett halv dos innan. Innehållet är bra i jämförelse med andra liknande produkter. http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Foer-barn/Fettsyror/Eye-Q-chews.htm Egentligen har jag funderat på om inte MorEPA mini är bättre, men jag har för mig att den var mycket dyrare om man räknar per gram fiskolja. http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Hjaerta-kaerl/Marina-fettsyror/MorEPA-mini.htm Vad gäller D-vitamin så kan man ju köra D-droppar förstås. Mina barn får en kapsel D-vitamin 2000 IE varannan dag, man kan öppna och strö pulvret i youghurt eller över mat. http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/A-D-E-K/Vitamin-D3-Baettre-Haelsa.htm Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ego Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Min treåring får omega-3 och d-vitamin (d-vitamin sen han föddes, omega-3 från ettårsåldern ungefär) Fiskoljan fick han först en barnvariant men han föredrar Eskimo-3 flytande för vuxna så nu får handen istället, runt en tsked per dag. D-vitamin får han en flytande från märket Solgar. Oljebaserad (bättre upptag alltså), inga konserveringmedel, inga syntetsmaker eller annan skit i utan bara högdoserad vitamin D. Han får runt 3-7 droppar vilket motsvarar 500-1000 IE 7 dag ungefär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Är det inte så att barn inte ska ta omega-3 tillskott förrän de är över 10 år? Det var vad min lillebror fick höra åtminstone. Vet inte om det stämmer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Mina killar vägrar omega-3-kapslar men får 10 droppar D-vitamin hela vintern droppad över maten. Nån som vet hur man kan gömma smaken av fiskoljan i något annat? Eskimo-3 använder jag själv plus Innate One Daily ("whole food" men den finns inte till barn vad jag sett). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Är det inte så att barn inte ska ta omega-3 tillskott förrän de är över 10 år? Det var vad min lillebror fick höra åtminstone. Vet inte om det stämmer. Tyvärr är inte att maten vi äter är näringstätare för barnen än för oss vuxna men det är förstås svårare med doseringen för de små. Obalansen mellan omega-3 och -6 i den västerländska kosten påverkar barnen också så personligen vill jag ha i mina små omega-3. Tittar man på allt annat skräp som finns i barnmat så borde det i alla fall inte vara farligare... Det är som vanligt, man får läsa på för och emot och bilda sig en egen uppfattning - om det också! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ego Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Är det inte så att barn inte ska ta omega-3 tillskott förrän de är över 10 år? Det var vad min lillebror fick höra åtminstone. Vet inte om det stämmer. Eah....nej. Brukar rekommenderas från tre år (många använder dock betydligt tidigare) De flesta vuxna äter ju inte fet fisk flera gånger i veckan och antalet barn som gör det är nog betydligt färre ;-) Vissa studier visar även på att omega-3 tillskott kan hjälpa barn med koncentrationssvårigheter och sömnrubbningar. Säger varken bu eller bä om dessa studier men fisk är i vilket fall helt okej till barn under tio år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Eah....nej. Brukar rekommenderas från tre år (många använder dock betydligt tidigare) De flesta vuxna äter ju inte fet fisk flera gånger i veckan och antalet barn som gör det är nog betydligt färre ;-) Vissa studier visar även på att omega-3 tillskott kan hjälpa barn med koncentrationssvårigheter och sömnrubbningar. Säger varken bu eller bä om dessa studier men fisk är i vilket fall helt okej till barn under tio år. Oki, bara vi som blev felinformerade d¨å helt enkelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Blaze Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Det finns ju omega-3 tillsatt i baby ersättning bl. a. Sen finns baby Eye-q från 6 mån. Mor-EPA från 8 mån.Jag har gett min son omega-3 tillskott sen typ 8 mån. Det är också mycket omega-3 i BM. Så hjärnan byggs ju av just omega-3 fett och små barns hjärnor växer ju enormt. Så om de inte äter makrill varje dag kan jag tycka att ett tillskott är befogat. Dock kan en biverkning vara att blodet inte levrar sig riktigt lika fort som utan, men det är ju inga större problem om man inte överdoserar jättemycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts