Sussssssie Posted January 29, 2021 Share Posted January 29, 2021 Hej! Jag har läst massor av inlägg om LCHF och att muskler inte förtvinas på denna kost. Men mina har! Jag är bara inne på vecka två och min kropp har blivit äckligt slapp och jag har fått som fettsäckar på låren. Och mer celluliter. Jag tränar inte jättemycket, men har heller inte gjort det på många år, men alltid varit naturligt stark och fit (kanske för jag var otroligt aktiv som yngre). Men nu orkar jag knappt gå upp för trappan, och att springa mina vanliga 7-8km finns inte ens med på tavlan. Jag är helt slutkörd och matt. Jag saltshottar och tar tillskott. Äter samma mängd protein som förut. Vågen har gått ner några kilo, men inga cm är borta. Känns som om jag blir större! Och definitivt fetare. Jag ska ge det två veckor till, sen får jag nog byta kost. Att vara så här trött och håglös är inte kul, jag är en aktiv människa som trivs i rörelse, nu vill jag bara sova.... Ex på min mat på en dag: 2 ägg, avokado, majonnäs, gurka Ost och charkuteritallrik Kyckling med smörstekt broccoli och brysselkål med bearnaisesås Dricker massor med vatten och har grädde i kaffet Nån som vet vad jag gör för fel? Eller känner igen sig? Tack på förhand! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 29, 2021 Share Posted January 29, 2021 Välkommen till forumet, @Sussssssie! Om du är inne på vecka 2 är det omställningsproblem du känner av. Just de svaga, matta musklerna är typiska för det. Det tog mig säkert 3mån innan mina muskler kändes normala (hade jag inte av andra skäl bestämt mig för att testa i 4-6mån hade jag nog slutat efter några veckor). Så var snäll mot dig själv, promenera och spring varvat. Att kroppen upplevs som slapp kan också hänga ihop med omställningen. Det är inte jättevanligt men det finns några som berättat om att de känt som att framför allt tjocka ben blir sladdriga och det som "rinner i fläsket". Fett absorberas via lymfsystemet och man kan hjälpa farten i lymfsystemet med först massage i ljumskar och armhålor (sitter en del lymfknutar där) för att öppna upp och sedan massera eller rulla med piggboll, kruskakavel eller foamroller utifrån händer/fötter och uppåt. Om det är detta fenomen du känner av är det fantastiskt bra att det kommer efter bara ett par veckor!! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 29, 2021 Share Posted January 29, 2021 6 timmar sedan, Sussssssie sade: Jag har läst massor av inlägg om LCHF och att muskler inte förtvinas på denna kost. Men mina har! Du kanske äter för lite protein. När jag var utbränd och hade svårt att äta tog musklerna stryk på ganska kort tid. Insåg att jag åt för lite protein. Ungefär hälften av vad jag ätit innan. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted January 29, 2021 Share Posted January 29, 2021 8 timmar sedan, Sussssssie sade: Jag tränar inte jättemycket, men har heller inte gjort det på många år, men alltid varit naturligt stark och fit (kanske för jag var otroligt aktiv som yngre). Men nu orkar jag knappt gå upp för trappan, och att springa mina vanliga 7-8km finns inte ens med på tavlan. Jag är helt slutkörd och matt. Jag saltshottar och tar tillskott. Äter samma mängd protein som förut. Det finns många faktorer att tänka på - HelgeK påpekade Stephen Phinney, som en bra referens, ett suveränt förslag - en humoristisk man som kan det mesta inom området: Han är lätt att följa. Ev. kan någon anse honom tala snabbt, då kan vara bra att samtigt med talet följa den svenska texten: Om du aldrig hittat översättningen tidigare, kika härunder: 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted January 29, 2021 Share Posted January 29, 2021 Nej, det är helt orimligt att du tappat synbart med muskler på bara 2 veckor! Främst för att du äter varje dag inkl. protein men också för att muskler tar tid att bygga upp och tid att förlora. Det är när man inte äter alls eller verkligen svälter som muskler börjar förtvina men även det tar tid. Mer troligt att du släppt en massa vätska när du slutat med kolhydrater. Kroppen binder litervis med vätska när man äter kolhydrater. Den vätskesvullnaden kan nog "fylla ut" huden så det ser mindre slappt ut. På lågkolhydratskost så kissar man ut vätskan istället. Omställningsbesvär som minskad energi är helt normalt första veckorna. Men det ska nog inte vara så illa att man bara vill sova. När man är så trött är det oftast hormonellt på något sätt. Eller så har du en exceptionellt tuff omställning. Om du fortfarande mår lika dåligt(efter två veckor till), så tycker även jag att du bör göra förändringar i din diet. Det betyder inte nödvändigtvis att du måste sluta med lchf, utan snarare förändringar inom ramen för lågkolhydratyskost. Låter t.ex. som du äter mycket färdiga såser(baserade på rapsolja) samt att det blir en del grädde och ost varje dag. Testa att byta ut mot andra fettkällor som rent smör, olivolja, kokosolja eller avokado. Kanske testa att äta mer liberalt om utmattningen inte ger mer sig, i form av färska grönsaker, bär och kanske även någon rotfrukt. Byt ut en del av kycklingen mot kött, inälvsmat och se även till att äta fet fisk flera ggr i veckan. Tycker också du ska äta magnesium, för baserat på din beskrivning på vad du äter så får du nästan inte i dig något magnesium alls. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 31, 2021 Share Posted January 31, 2021 On 2021-01-29 at 09:40, Sussssssie sade: Hej! Jag har läst massor av inlägg om LCHF och att muskler inte förtvinas på denna kost. Men mina har! Jag är bara inne på vecka två och min kropp har blivit äckligt slapp och jag har fått som fettsäckar på låren. Och mer celluliter. Jag tränar inte jättemycket, men har heller inte gjort det på många år, men alltid varit naturligt stark och fit (kanske för jag var otroligt aktiv som yngre). Men nu orkar jag knappt gå upp för trappan, och att springa mina vanliga 7-8km finns inte ens med på tavlan. Jag är helt slutkörd och matt. Jag saltshottar och tar tillskott. Äter samma mängd protein som förut. Vågen har gått ner några kilo, men inga cm är borta. Känns som om jag blir större! Och definitivt fetare. Jag ska ge det två veckor till, sen får jag nog byta kost. Att vara så här trött och håglös är inte kul, jag är en aktiv människa som trivs i rörelse, nu vill jag bara sova.... Ex på min mat på en dag: 2 ägg, avokado, majonnäs, gurka Ost och charkuteritallrik Kyckling med smörstekt broccoli och brysselkål med bearnaisesås Dricker massor med vatten och har grädde i kaffet Nån som vet vad jag gör för fel? Eller känner igen sig? Tack på förhand! Man förtvinar inga muskler på två veckor.. oavsett kost! Det är främst vatten man förlorar.. och kan lova dig att du inte märker det när du tittar dig i spegeln. Utan de bästa tecknen är som newbie på ketogen kost är att det smakar "död råtta i munnen", samt att man bär riddarustning, de är goda tecken! Ge det ytterligare några veckor.. och om inte död råtta i munnen/riddarustningen infinner sig så äter du inte ketogent, då får du bara starta om och verkligen anstränga dig. Dvs det du anger som håglös och trött kanske kan översättas till riddarrustningen? Oså till din mat.. ser ut som normal mat.. men varför måste alla som vill gå ner i vikt alltid framhålla att de äter kyckling? Inget fel på kyckling men det är fettfri protein i princip, man skall äta typ fläsk, kotleter kare, entrecote, biff med kappa, lax.. utifall man vill toppa sin ketogena diet! Dvs fettet skall helst komma från råvarorna du lagar till! Du gör inga direkta fel.. möjligtvis då gräddet i kaffet, allt kaffe blir sååå mycket godare utan socker och grädde! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts