Gå till innehåll

Recommended Posts

Någon som har erfarenhet av gallsten?

Jag har fått besked om att jag har ett 10-tal gallstenar varav den största är 5 mm.

Läser på nätet att små stenar kan rensas ut av sig själv medan stora inte kan det. 

Hittar dock inga uppgifter på om 5 mm är en liten eller stor sten. Någon som har koll?

Någon som har blivit av med gallstenar utan operation?

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Äter du enl. LCHF? Då kan gallstenarna som du byggt upp under ett lågfettliv börja röra på sig och spottas ut, tyvärr blir det ibland så att de fastnar och orsakar inflammation. Jag vet inte om 5mm är stort eller inte, det borde sjukvården kunna svara på. Med mer fett i kosten är chansen god att de städas ut. 

Det finns metod med en stor mängd olivolja och stor mängd magnesium samtidigt och ev massage/tryck på rätt ställe som sägs fungera, jag vet inte om jag skulle våga det utan att ha en kunnig person bredvid mig .. du kan leta på youtube efter en video med Eric Berg om Gallstones. 

• Gilla 3
  • Tack! 1
Länk till inlägg
3 minuter sedan, Erik 2 sade:

Hej. Äter du enl. LCHF? Då kan gallstenarna som du byggt upp under ett lågfettliv börja röra på sig och spottas ut, tyvärr blir det ibland så att de fastnar och orsakar inflammation. Jag vet inte om 5mm är stort eller inte, det borde sjukvården kunna svara på. Med mer fett i kosten är chansen god att de städas ut. 

Det finns metod med en stor mängd olivolja och stor mängd magnesium samtidigt och ev massage/tryck på rätt ställe som sägs fungera, jag vet inte om jag skulle våga det utan att ha en kunnig person bredvid mig .. du kan leta på youtube efter en video med Eric Berg om Gallstones. 

Tack!

Jag gilla Dr Berg och har nog sett alla om gallstenar nu men hittar inget om var gränserna för storleken på stenar går. Har sett tips om leverreningsmetoder men är skeptisk till att genomföra det.

Jag ska till VC den 11 februari och får ställa min fråga där.

Undrar också om stenarna kan komma att öka i storlek, även fast jag äter mycket fett och gallan används hela tiden?

Jag äter strikt LCHF och fastar. Har inte ätit lågfett-kost på mer än 10 år så jag är förvånad att jag fick problem först efter min första "längre" fasta. Jag kan så klart haft dessa stenar i väldigt många år utan att märka av dem har jag förstått.

Läser att man kan få gallstenar av snabb viktminskning men vad i själva viktminskningen som skulle vara orsaken till det hittar jag inte.  Tänker att det kan ha att göra med att man ser detta i samband med fettsnål viktminskningsdiet? Jag har gått ner 45 kilo på 7 månader men har inte ätit fettsnålt utan LCHF/Keto kombinerat med fasta. 

• Gilla 2
Länk till inlägg
1 timme sedan, helnil0616 sade:

Läser att man kan få gallstenar av snabb viktminskning men vad i själva viktminskningen som skulle vara orsaken till det hittar jag inte.  Tänker att det kan ha att göra med att man ser detta i samband med fettsnål viktminskningsdiet? Jag har gått ner 45 kilo på 7 månader men har inte ätit fettsnålt utan LCHF/Keto kombinerat med fasta. 

Länkar till en kommentar hos DD om orsak till fasta och gallsten som kanske kan vara intressant.

https://www.dietdoctor.com/gallstones-and-low-carb/comment-page-8#comment-17643756

• Gilla 3
Länk till inlägg
2 timmar sedan, helnil0616 sade:

Jag har gått ner 45 kilo på 7 månader

Shit, vad häftigt!! Gôtt jobbat! :wub:
En som pratar massor om hur det funkar och vad som är normalt och inte, är Dr. John Cambell. Han har, i mitt tycke, världens bästa youtube-kanal! Hela människans anatomi förklarad på ett väldigt pedagogiskt sätt! Tyvärr minns jag inte om han pratade gallstenar i avsnitten om matsmältningsorganen eller i ett eget avsnitt om problemområden. Just nu uppdaterar han mest covid men hans utbildningsvideos ligger kvar. 

• Gilla 3
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...
On 2021-01-29 at 09:48, helnil0616 sade:

gallsten?

Det visar sig att risken att få gallsten och njursten väsentligt minskas om man håller C-vitaminnivån hög. Enligt myten skulle det vara tvärt om. Stora studier har dock entydigt visat att låga C-vitaminnivåer visar större risk för stenar än högre nivåer.

• Gilla 1
Länk till inlägg
On 2021-02-12 at 15:19, Nils Engström sade:

Det visar sig att risken att få gallsten och njursten väsentligt minskas om man håller C-vitaminnivån hög. Enligt myten skulle det vara tvärt om. Stora studier har dock entydigt visat att låga C-vitaminnivåer visar större risk för stenar än högre nivåer.

Tack för tipset. Vad räknas som en hög c-vitaminnivå? Jag tar tillskott på 900 mg/dag.

Tycker det är svårt att hitta hur man leva för att undvika anfall. De råd jag hittar är - Ät fettsnåla måltider som ska vara små och ät ofta... typ. Jag fastar ju och äter sällan, gärna fet mat men kan ju så klart minska på portionerna. Tankarna snurrar. Sluta med fastan? Borde jag börja med frukost igen? Ska jag hitta några fler tillskott för gallan? Tar idag kolin vid varje måltid och massa andra tillskott under dagen. Har precis börjat med kollagen. Kanske är det inte heller bra?

Är utmattad efter mitt 5:e gallstensanfall på 3 månader. Diklofenak som jag fick på recept hjälpte inte mycket. Efter 12 timmar släppte det. Berodde det på kokosgrädden, kollagentillskottet,osten, bönorna, grönkålen...???? Vad vågar jag äta idag?

Länk till inlägg
21 timmar sedan, helnil0616 sade:

1. Vad räknas som en hög c-vitaminnivå? Jag tar tillskott på 900 mg/dag.

2. Tycker det är svårt att hitta hur man leva för att undvika anfall. De råd jag hittar är - Ät fettsnåla måltider som ska vara små och ät ofta... typ.

3. Jag fastar ju och äter sällan, gärna fet mat men kan ju så klart minska på portionerna. Tankarna snurrar. Sluta med fastan? Borde jag börja med frukost igen? Ska jag hitta några fler tillskott för gallan? Tar idag kolin vid varje måltid och massa andra tillskott under dagen. Har precis börjat med kollagen. Kanske är det inte heller bra?

4. Är utmattad efter mitt 5:e gallstensanfall på 3 månader. Diklofenak som jag fick på recept hjälpte inte mycket. Efter 12 timmar släppte det. Berodde det på kokosgrädden, kollagentillskottet,osten, bönorna, grönkålen...???? Vad vågar jag äta idag?

1. Rimligtvis i varje fall under läkemedelsverkets rekommendationer (75 mg/dag). Tyvärr finns inga uppgifter om tydliga gränsnivåer i litteratur eller studier som jag stött på. Med din dagliga dosering > 10 gånger dosen ovan lär problemen inte ligga där. Själv doserar jag 5-6 gram C-vitamin (uppdelat på 4 - 5 gånger per dag) utan annat än stora fördelar: Låga CRP-värden, bra syresättning i blodet, inga virusinfektioner (annat än en sannolik släng av Covid-19 som var över på några dagar i april förra året) och ökat välbefinnande. 

Möjligen skulle höga nivåer av C-vitamin kunna ge förbättring om dina attacker kunde bero på någon form av inflammation. Då är höga nivåer C-vitaminet till god hjälp.

2. De råd du hittar, inriktas vanligen på normalkostare och är sannolikt mycket tveksamma, vad gäller lågkolhydratkosten.

3. Ingen lätt situation när det gäller att lyssna av alla råd. Bäst är att fortsätta testa som du gör. Hur är det med vätsketillförseln?  Vad gäller fasta, finns knappast skäl att förvänta sig större tendens gallsten med lågkolhydratkost än med konventionell "sockerkost". Själv fastar jag dagligen ca. 17-18 timmar, utan minsta problem. Eftersom jag börjar närma mig 90-årsstrecket, borde eventuella problem i den riktning du tar upp ha visat sig för länge sen (LCHF över tre år) men alla parametrar har bara blivit avsevärt bättre i riktning ung människa och ålderssymtomen försvunnit.

4. "kokosgrädden, kollagentillskottet, osten, bönorna, grönkålen...???? Vad vågar jag äta idag? I mitt eget fall har smöret, vispgrädden, köttet, fettet, fisken, fågeln, grönsakerna, blåbären, avokadon, nötterna, rödvinet etc. i en härlig blandning enligt kostdoktorns recept, funkat suveränt för mig - diabetes borta, statinerna borta, lipidprofil, blodtryck och syresättning perfekt - vad kan man mer begära. Det enda jag är lite tveksam till är att min vakenhetsnivå är sådan att jag tenderar till att utan trötthetskänsla dra ut på natten vid datorn. Å andra sidan är min sömn mycket bra (djupsömnen) så problemet kanske inte är så stort att oroa sig för.

Du får gå vidare och testa på. Som nämnts kan möjligen ett större C-vitamintillskott - spitt över hela dagen (nödvändigt för bästa resultat) - vara ett experiment att testa. Då får du i varje fall ett besked om dina anfalls natur - om de beror på inflammation eller ej. Skulle anfallen ha inflammatorisk bakgrund, kunde höga C-vitaminnivåer mycket väl ligga till grund för en lösning. 

Länk till inlägg