Jump to content

LCHF och fasta

AndyI66

Recommended Posts

Jag undrar om någon har erfarenhet eller en klok uppfattning om hur kombinationen LCHF och fasta fungerar.
Förra veckan på Svt Vetenskapens värld handlade programmet om fasta i olika former och effekterna av detta.

Jag fastnade för den sista varianten där han testade en lågkalorifasta 2 dagar i veckan (helst sammanhängande dagar) med en måltid om 500-600kcal beroende på kön. Resterande dagar äter man som vanligt. Michael Mosley som journalisten heter testade under fem veckor och fick häpnadsväckande resultat i form av minskade nivåer av allt från insulin, blodfetter till skadliga tillväxthormon. Under programmet påvisas också att fasta ger positiva resultat på regenerering av hjärnceller och tester har gjorts på djur avseende alzheimer där nedbrytningen avstannade och livslängden blev längre. Det finns mycket mer att säga men......se programmet via svtplay och bilda er en egen uppfattning! 

Nu till min fråga.

I programmet påtalas bl a värdet av att inte överdriva proteinintaget för att få de goda effekterna. 

Hur skulle en kombination av två dagars lågkalorifasta tillsammans med fem dagars LCHF diet fungera?

Tack för snabba svar! Via först länken nedan ser jag att det mesta inom ämnet redan avhandlats här på kostdoktorn.

Kanske skulle ha läst på lite innan jag slängde upp min fråga. Nu skall jag fördjupa mig i den tråden....... :-)

Några bloggar:

http://www.kostdoktorn.se/fasta-dig-frisk/

http://ettsotareblod.se/varfor-ar-periodisk-fasta-bra-for-kroppen/