Jump to content

Fett, kalorier och mättnad

John

Recommended Posts

Jag äter knappt någonting och ändå är jag mätt. Jag klarar mig i 24 timmar på en chorizo 225g med energifördelningen 80% fett, 19% protein och 1% kolhydrater. Kalorier: 1 050.

Är 1 050 kalorier/dygn verkligen vettigt för en vuxen man? Tycker det låter otroligt lite, men jag är ju mätt och vill inte äta om inte kroppen signalerar hunger.

Har ca 8-10 kg kvar till normalvikt.

Åsikter om detta?

Om du inte är hungrig kanske du kan testa kaffe med smör och vispgrädde i?

Jag är aldrig hungrig på morgnarna men låg lite väl lågt i kcal så jag dricker en mugg kaffe med ca 30 gr smör som får smälta i samt två matskedar visp (+2 sucketter för annars gillar jag inte kaffe :P )

Mängden smör och grädde kan du ju testa vad du gillar och du kan kanske dricka ytterliggare en sådan kopp under dagen?

Vill klargöra att jag äter tillräckligt med protein för min vikt - gör du det? Nu menar jag rent protein i gram - inte i energiprocent.

Så länge du känner dig mätt och mår bra så ser inte jag någon anledning till att börja trycka i dig extra mat.

Första halvåret för mig på den här kosten åt jag också väldigt lite trots att jag tränade en del. Nu när kroppen verkar ha hittat en vikt och form den är nöjd med så äter jag betydligt mycket mer. Fortfarande äter jag när jag är hungrig tills jag är mätt och det fungerar utmärkt.

Det blir väl skillnad om du känner att du inte mår bra, då kanske du måste äta mer...

Tänk långsiktigt. Om du tänker leva på 1050 kcal varje dag resten av livet är det helt ok. För ämnesomsättningen kommer anpassa sig till de calorier du stoppar i dig. Jag kan tycka du borde sikta på mera typ 1500-1800 för att kunna leva på denna kost sen resten av livet. Men visst, det är ju sagt att man inte skall äta om man inte är hungrig.

Jag ligger generellt också på ganska låga energiintag. Oftast mellan 1200 och 1800 per dag. På pappret känns det lite men jag blir mätt och belåten ocg går aldrig runt hungrig eller orkeslös. Så för mig verkar denna nivå räcka alldeles utmärkt. Jag äter normalt alla dessa kalorier en gång per dag...

Jag äter knappt någonting och ändå är jag mätt. Jag klarar mig i 24 timmar på en chorizo 225g med energifördelningen 80% fett, 19% protein och 1% kolhydrater. Kalorier: 1 050.

Är 1 050 kalorier/dygn verkligen vettigt för en vuxen man? Tycker det låter otroligt lite, men jag är ju mätt och vill inte äta om inte kroppen signalerar hunger.

Har ca 8-10 kg kvar till normalvikt.

Åsikter om detta?

Man skall räkna med de kalorier som man går ner i vikt oxå!

Dvs.. 0,5 kilo viktnedgång i veckan är cirka 500 Kcal om dagen.

Så.. för att exemplifiera det hela.. säg att man äter 1200 Kcal och tappar 0,5 Kg/vecka så förbrukar man 1800 Kcal om dagen i snitt.

• Like 2

Man skall räkna med de kalorier som man går ner i vikt oxå!

Dvs.. 0,5 kilo viktnedgång i veckan är cirka 500 Kcal om dagen.

Så.. för att exemplifiera det hela.. säg att man äter 1200 Kcal och tappar 0,5 Kg/vecka så förbrukar man 1800 Kcal om dagen i snitt.

Hmm det skulle kunna förklara saken!