Jump to content

Nu slänger jag vågen!

Annika Rane

Recommended Posts

Normalviktig i alla år har jag ändå alltid varit totalt fixerad av vad vågen visar. Varje litet hekto upp eller ner har resulterat i sorg eller glädje. Nu, äntligen vid 40+, har jag bestämt mig för att det får vara nog. Från och med nu kommer jag inte att väga mig. Spegel, kläder och eventuellt måttband får räcka. Och framförallt KÄNSLA. Efter ett antal år på LCHF har jag utvecklat en kroppskännedom som sällan slår fel. Jag känner och vet direkt om jag går upp eller ner. Just denna känsla har jag bestämt mig för att lita på till 100%. Detta beslut innebär en enorm befrielse och är dessutom ett stort steg på min väg mot ett normalt och sunt förhållande till mat och kropp. Hur fungerar det för er? Är vågen vän eller fiende?

• Like 6

Min våg gick sönder för många år sedan och jag köpte ingen ny för jag ville verkligen inte veta vad jag väger. Nu när jag började om med en striktare variant av lchf tänkte jag att jag skulle köpa en ny så man kan se förändringarna, men är fortfarande rädd för att faktiskt veta vad jag väger... Så jag låter blir. Istället mäter jag mig på flera ställen en gång varje månad och kan se förändringarna där. -8 cm i midjan sedan mitten av januari och det räcker att veta för mig. Tror att jag också kan noja mig vid varje hekto och väga mig för ofta om jag har en, sån var jag i alla fall som tonåring, då var varje hekto viktigt fast jag var riktigt smal då. Så jag har just nu  inga planer på att införskaffa en, måttbandet och kläderna får visa vägen.

• Like 1

Varken vän eller fiende. Har vägt mig en gång efter koständring till LCHF vilket skedde för 3 månader sedan. Vägde mig av nyfikenhet, jag märkte att mitt kroppsfett liksom smält bort och musklerna var mer definierade och större liksom. 2 kg upp ungefär var det då. Jag är nöjd utan att jag måste väga mig hela tiden men jag har varit normalviktig från början och viktnedgång var inget jag eftersträvade. Jag äter bra mat och tränar och jag älskar min starka, fina kropp! 

Jag väger mig också varje morgon, just för att det är kul med siffror. Jag bryr mig inte så mycket om resultatet från dag till dag, men det är kul att ha många mätpunkter i kurvan.

Vi köpte en wifi-våg för ett tag sedan, en såpass dyr investering måste ju användas...

• Like 1

Själv mäter jag mig med både den gula och den vita sidan av måttbandet varje morgon... :D  :P

Skämt å sido - jag håller på måttbandet  och har ett par gamla jeans som jag gärna vill komma i igen. Roligt varje gång de går att dra upp en liten bit till - snart kanske de tom går att knäppa!

• Like 1

Jag använder gärna vågen för att ha koll på läget. Just nu är jag lycklig över att jag gått upp i vikt utan att öka midjemåttet. Det betyder att jag äntligen fått lite bättre muskeltillväxt.

Under många år använde jag vågen för att ha koll på vikten och gick jag upp 3 kg så såg jag till att gå ner dom igen innan det blev ett problem. Det funkade i många år men vad som inte syntes på vågen var att muskelmassan minskade och till slut gick jag obönhörligen uppåt i vikt.

Tänk så olika det är - jag väger mig också helst varje morgon fast jag bestämt att jag inte skulle göra det.
Tänkte väga mig lite mer sällan för att skillnaden skulle vara större när jag väl vägde mig :P 
Men kan inte låta bli - jag älskar också siffror, tabeller etc ha ha :D 
Däremot så är jag inte negativt fixerad så till vida att jag blir stressad eller så om vågen visar lite mer än dagen innan eller har stått still i nästan en vecka.
Vågen har lärt mig hur min kropp fungerar på olika saker och att det är fullt normalt att det varierar både upp och ned.

• Like 1

Jag avundas dem som inte använder våg. Tycker att det tyder på ett sunt förhållande till mat/diet/vikt etc. Själv skulle jag dock aldrig klara mig utan vågen. Helst vill jag väga mig varje dag och upprätta diagram och trendkurvor. Hiar mig själv dock och väger bara en gång i veckan.