Jump to content

16:8 och utebliven viktnedgång


duchess
 Share

Recommended Posts

Hej!

För tre år sedan började jag med 16:8 (ofta 18:6) och gick snabbt ner ca 15 kg i vikt (ca 1 kg per vecka) ner till normalvikt, tränade inget. Jag åt lchf men nog inte så mycket fett till lunchen eftersom jag åt pedagogisk lunch i skolan. Nu har jag dessvärre gått upp massa i vikt igen (pga tröstätande av sötsaker) och vill gå ner 20 kg.

Jag har nu kört 16:8 igen, men går inte ner något alls denna gång. Äter mer fett nu, ligger runt 70% och kommer upp i ca 1300 kcal när jag äter lunch och middag. Är bara hungrig liten kort stund på förmiddagen men annars inte. Tränar styrketräning ca 4 ggr per vecka och tar långpromenader några gånger i veckan. Fasteblodsocker har legat runt 4.2 ganska länge nu. Äter nästintill mejerifritt och mest kött, grönt och fett.

Jag funderar varför det inte längre funkar lika bra med 16:8, när jag tränar också, har inte gått ner något alls och jag har ju mycket att ta av. Någon som har nån teori? Tacksam för tips!

(Kvinna, 35 år, BMI 31.6)

Link to comment
Share on other sites

All förändring i kroppen syns inte på vågen. Har du testat att mäta dig istället? Du skriver inte hur länge du ätit LCHF denna omgången. Det kroppen ett tag att ställa om sig också.

I och med att du tränar en del och har ätit så lite mat som det verkar så går kanske din kropp på sparlåga?

Min tips är att du provar att fasta och ser om du kan få igång förbränningen. 

De dagar du äter mat så ät mer. När du kommit i fettdrift så kan du minska på fettet du äter om du har reserver att ta av på kroppen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar, förstår dock inte riktigt vad HelgeK vill framföra. 
 

Jag har hetsätningsstörning och har tid hos en ätstörningsklinik nu i februari. Det var framförallt långa vattenfastor (upp till 8 dagar) som gjorde att jag hamnade i en ond cirkel av vattenfasta och hetsätning större delen av 2019 och gick upp mycket i vikt. Har ätit lchf sedan 2008 med perioder med avsteg då sockerberoende/hetsätning tagit överhand. Hetsåt aldrig innan jag började med lchf. Förra året var jag nedstämd större delen av året och hade många perioder med tröstätande. 
 

Har ätit lchf med 16:8 ca en månad nu, förra gången gick jag ned 9 kg på två månader och hade väl förväntat mig en nedgång av några kilon i alla fall. Mäter mig också men det är ingen skillnad. Men jag får utrusta mig med mer tålamod och ändra strategi om resultatet fortsätter utebli. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

19 timmar sedan, duchess sade:

Tack för era svar, förstår dock inte riktigt vad HelgeK vill framföra. 
 

Jag har hetsätningsstörning och har tid hos en ätstörningsklinik nu i februari. Det var framförallt långa vattenfastor (upp till 8 dagar) som gjorde att jag hamnade i en ond cirkel av vattenfasta och hetsätning större delen av 2019 och gick upp mycket i vikt. Har ätit lchf sedan 2008 med perioder med avsteg då sockerberoende/hetsätning tagit överhand. Hetsåt aldrig innan jag började med lchf. Förra året var jag nedstämd större delen av året och hade många perioder med tröstätande. 
 

Har ätit lchf med 16:8 ca en månad nu, förra gången gick jag ned 9 kg på två månader och hade väl förväntat mig en nedgång av några kilon i alla fall. Mäter mig också men det är ingen skillnad. Men jag får utrusta mig med mer tålamod och ändra strategi om resultatet fortsätter utebli. 

Jag känner igen mig i det du skriver med hetsätning och sockerberoende. ❤️ 

Det är komplext och bara du kan veta vad det är som triggar dig. Jag har börjat om såå många gånger de senaste 10 åren.. Trots att jag mår perfekt och inte har sockersug när jag håller mig till det inom lchf som jag "tål" så trillar jag dit av olika anledningar. Man lurar sig själv med att plötsligt jo jag klara visst av att några mandlar tex.. Jag kämpar med att ha en familj som äter massa saker som jag inte kan äta eller se andra äta. Nu har jag varit strikt i 7 månader och kombinerat det med fasta. Har aldrig testat fasta innan och det har givit mig en helt otrolig viktminskning. Chockad av resultatet och lite ledsen att jag inte tagit till mig det tidigare. Nu känner jag att jag är nöjd men att det är lätt att bli beroende av viktminskningen också och svårt att sluta! Jag måste nu lära mig att äta mer utan att överäta. Det är så lätt att det blir allt eller inget.

Långa vattenfastor hade jag inte provat på igen om jag var dig. Kanske behöver du och din kropp att du äter regelbundet och får i dig all näring från mat som inte triggar överätning under en lång tid framöver så den blir trygg. Fokusera på det och inte vikten. Kanske behöver du äta något varje dag för att inte triggas till överätning när du sedan ska börja äta igen. 

Har du provat att delta i möten för tex OA?

Jag tror att om man har den problematiken så spelar det ingen roll vilken diet man väljer beroendet behöver hanteras.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Förutom de andra kloka tankarna i tråden ser jag att du äter väldigt lite för att vara så aktiv och jag gissar att din kropp känner oro och stress över att du är mer aktiv än ditt intag medger och att din kropp därför ställer sig i sparläge pga risk för svält, dvs den vill inte bränna fettreserven, den gör hellre socker av musklerna om det behövs. Jag tror du ska lägga ner träningen inkl ta färre promenader eller lugnare promenader ett bra tag framöver och få ordning på ditt matintag. Du behöver en god portion protein varje dag och rejält med fett, Martina Johansson använder en intressant målbild av mängden fett man behöver - 200 gram smör per dag. Du skulle troligen också må bra av minst 2 ägg om dagen samt kosttillskott av mineraler, ta tex en multimineraltablett plus extra magnesium och kalium. Du kan komma upp i 500 mg magnesium per dag eller till dess du blir obehagligt lös i magen. Och nu blir det kanske kontroversiellt men lägga på några kolhydrater till middagen, text 2 potatisar eller 1 dl ris. Jag tror ditt serotonin skulle må bra av det.

 

Jag har nu kört 16:8 igen, men går inte ner något alls denna gång. Äter mer fett nu, ligger runt 70% och kommer upp i ca 1300 kcal när jag äter lunch och middag. Är bara hungrig liten kort stund på förmiddagen men annars inte. Tränar styrketräning ca 4 ggr per vecka och tar långpromenader några gånger i veckan. Fasteblodsocker har legat runt 4.2 ganska länge nu. Äter nästintill mejerifritt och mest kött, grönt och fett.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...