Gå till innehåll

Kan angina-smerter gi blodsukkerøkning?

Recommended Posts

For en mnd siden måtte jeg skifte medisin for hjertet, og etter dette har jeg hele tiden litt angina-smerter. Jeg har type 2 diabetes, og har regulert blodsukkeret fint bare med kosten. Etter medisinskiftet har jeg imidlertid store problemer med å få ned blodsukkeret. Jeg ligger på mellom 11 og 15, og legen mener jeg bør starte med Metformin. Langtidsblodsukker på 64. Den nye medisinen min skal visstnok ikke kunne gi forhøyet blodsukker, så det må være noe som foregår i kroppen. Kan f.eks troponin gi slik effekt? Troponin er det stoffet som hjertet frigir når det får for lite oksygen, f. eks ved hjerteinnfarkt. Jeg vet jeg har forhøyet troponin-nivåer, og jeg vet det kommer av at hjertet får for lite oksygen. Ellers vet jeg ikke om noe som feiler meg. Jeg har prøvd å ikke spise karbohydrater i det hele tatt i flere dager etter hverandre, men nivået vil sjelden under 12, aldri under 11. Har noen tips til hva jeg kan prøve? Har ikke lyst til å starte på medisiner mot diabetes hvis det kan unngås.

• Ledsen 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Berätta hur du äter. Du kan egentligen inte ha kontinuerligt högt blodsocker utan att äta glukos eller mycket protein eller att dina muskler tas i anspråk/bryts ner. Glykogendepåerna tar slut ganska snabbt om de inte fylls på. Om kroppen börjar använda muskelprotein till att göra glukos märks det på muskelmassa och vikt. 

Har du eftersträvat ketos? 

• Gilla 3
Länk till inlägg

Takk for svar. 

Citat

Berätta hur du äter.

Jeg eter det samme som før medisinbyttet. Normal lchf, 5-15 gram karbo pr dag. Tidligere holdt jeg da blodsukkeret på 7-9. Muligens spiser jeg for mye protein i forhold til fett, men som sagt det har holdt blodsukkeret nede tidligere. Uansett skal jeg prøve å øke fett-andelen som et eksperiment.

Citat

Du kan egentligen inte ha kontinuerligt högt blodsocker utan att äta glukos eller mycket protein eller att dina muskler tas i anspråk/bryts ner. Glykogendepåerna tar slut ganska snabbt om de inte fylls på. Om kroppen börjar använda muskelprotein till att göra glukos märks det på muskelmassa och vikt. 

Interessant. Anginasmertene stopper all aktivitet, så det blir sikkert vanskelig å forhindre at muskler minsker. Jeg har mistet litt vekt i det siste, så kanskje er det her problemet ligger. Finnes det noen måte å forhindre dette uten å bevege seg?

Citat

Har du eftersträvat ketos?

Nei. Ville det hjelpe? Er det å anbefale med min hjertesykdom?

Länk till inlägg