Jump to content

Ketos i samband med nedsatt sköldkörtelfunktion och diabetes

Lena

Recommended Posts

Har läst att strikt lchf med ketos inte är lämpligt för dem som lider av nedsatt sköldkörtelfunktion eller för diabetiker.

Själv är jag sköldkörtelpatient (Hashimotos tyreoidit) och mår bäst med extremt lågt kolhydratintag.

Är lite förbryllad över uppgiften att ketos kanske trots allt inte skulle vara det rätta för mig. Vad sägs?

En typ 1 (och i viss mån, men i mindre utsträckning typ 2) diabetiker ska ha koll på sina blodketonvärden. Eftersom en typ 1 diabetiker inte har någon (typ) egen insulinproduktion kan ketonvärdena skjuta i höjden och försura blodet, sk ketoacidos, och det är potentiellt livsfarligt.

Från Wikipedia:

"Ketoacidos är en acidos som beror på en så kraftig frisättning av ketonkroppar att blodet blir surt. Det inträffar framförallt vid bristfällig insulintillförsel hos personer med diabetes typ I samt vid långvarig alkoholism.

Ketoacidos är en särskilt kraftig form av ketos, vilket innebär att ketonkroppar frisätts i blodet då kroppen övergår till att använda fett som bränsle, istället för kolhydrater. Ketos förekommer bland annat vid svält (eller lågkolhydratkost, min anm), men leder inte till surare blod hos friska individer där kroppen tar hand om det genom utandningsluften och urinet.

Kroppens fettreserver (triglycerider) bryts i ett första skede ned till glycerol och fettsyror. Bland annat eftersom blodets förmåga att transportera fettsyror är begränsad, och eftersom de inte kan passera blod-hjärnbarriären, bildas även ketonkroppar. Vissa av ketonkropparna är syror, men detta leder till surare blod endast vid okontrollerad frisättning som vid obehandlad diabetes typ I."

Från Wikipedia:

"Ketoacidos är en acidos som beror på en så kraftig frisättning av ketonkroppar att blodet blir surt. Det inträffar framförallt vid bristfällig insulintillförsel hos personer med diabetes typ I samt vid långvarig alkoholism.

Ketoacidos är en särskilt kraftig form av ketos, vilket innebär att ketonkroppar frisätts i blodet då kroppen övergår till att använda fett som bränsle, istället för kolhydrater.

Sista meningen gör det lätt att förstå de som är rädda, den likställer ketoacidos med ketos.

Så om man har nedsatt sköldkörtelfunktion (bristfällig insulinproduktion) är LCHF olämplig?

Ska det alltså vara lämpligare med en kolhydratrik kost framför LCHF om man har nedsatt insulinproduktion. Det går inte ihop.

Jag har ingen sköldkörtel alls sen drygt 25 år, opererades bort efter en minst sagt besvärllig giftstruma (Graves sjukdom). Behandlas med Levaxin och Liothyronin.
Jag har inte märkt några negativa konsekvenser av LCHF.
Ska mäta ketoner i urin när jag om några veckor kör striktare än hitintills men jag är inte orolig.

Sami, jag undrar ifall du förväxlar sköldkörteln och bukspottskörteln? Den senare är den som har med insulin att göra.

Mer om det endokrina systemet, körtlar och hormoner här:
http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Kroppen/Hormonella-systemet/Hormonsystemet/

• Like 2

Ett förtydligande...

Ketos är ett helt ofarligt tillstånd hos friska personer (dvs de som inte har nedsatt, typ ingen, insulinproduktion). Insulinet kommer nämligen se till att ketonnivåerna i blodet aldrig når farliga proportioner hos dessa friska människor.

Ketoacidos är ett farligt tillstånd som kan inträffa när ketonproduktionen ökat ohämmat till extrema nivåer. Personer med nedsatt (typ ingen) insulinproduktion kan drabbas av detta. Dessa personer bör hålla god koll på sina ketonvärden. OBS! Ta hjälp och råd av en kunnig läkare för information om hur du som har nedsatt (typ ingen) insulinproduktion ska bära dig åt. Kanske Doc (eller någon annan kuknnig person) kan fylla på med lite kunskap här?

Hej, 

Vissa hàvdar att strikt lchf, som behòvs fòr att komma i ketos, bidrar till làgre àmnesomsàttning och làngsam skòldkòrtel.

Jag fòrsòkte fràga Kostdoktorn om detta fòrsta dagen nàr detta forum startades, men fick tyvàrr inget riktigt svar (mer àn att man i sà fall kan "làgga till mer kolhydrater", men det tar ju en i sà fall ur ketos vilket gòr att man gàr miste om de flesta av lchf-s hàlsofòrdelar... Dessutom kan det ju ta flera àr innan man màrker av om skòldkòrteln pàverkats...)

Vore intressant om detta kunde redas ut en gàng fòr alla. Det àr ju trots allt en av lchf-s kàrnfràgor. 

Lànk till diskussionen: 

http://forum.kostdok...ngen-i-làngden/

("Saktar lchf ner àmnesomsàttningen (i làngden)?")

Hej, 

Vissa hàvdar att strikt lchf, som behòvs fòr att komma i ketos, bidrar till làgre àmnesomsàttning och làngsam skòldkòrtel.

Jag fòrsòkte fràga Kostdoktorn om detta fòrsta dagen nàr detta forum startades, men fick tyvàrr inget riktigt svar (mer àn att man i sà fall kan "làgga till mer kolhydrater", men det tar ju en i sà fall ur ketos vilket gòr att man gàr miste om de flesta av lchf-s hàlsofòrdelar... Dessutom kan det ju ta flera àr innan man màrker av om skòldkòrteln pàverkats...)

Vore intressant om detta kunde redas ut en gàng fòr alla. Det àr ju trots allt en av lchf-s kàrnfràgor. 

Lànk till diskussionen: 

http://forum.kostdok...ngen-i-làngden/

("Saktar lchf ner àmnesomsàttningen (i làngden)?")

Vår stora lchf-guru här i Finland, läkaren Antti Heikkilä, som givit ut böcker om ämnet från ungefär sekelskiftet, anser inte att ketos är på något sätt nödvändigt. 30 - 40 g kolhydrater om dagen vill jag minnas att förespråkas i hans Pellingediet. Det är just Heikkilä som i sin bok om behandling av diabetes med hjälp av lchf anser att det inte är bra för en diabetiker med extremt lågt kolhydratintag. Just nu har jag inte tillgång till boken, men kan säkert kolla saken inom en snar framtid.

En annan känd läkare här, Olli Sovijärvi, som väl kanske mer är paleot än lchf:are menat sagt att mycket små mängder av kolhydrat trasslar till hormonutsöndringen hos personer med nedsatt sköldkörtelfunktion.

• Like 1

30-40g kolhydrater kan vara tillräckligt lågt för att hamna i ketos. Enligt forskarna Dr. Stephen Phinney och Jeff Volek går gränsen någonstans vid 50g kolhydrater per dygn. Är man väldigt insulinkänslig (insulinresistent) kan man behöva minska intaget ytterligare för att uppnå optimal ketos.

• Like 2

Har läst att strikt lchf med ketos inte är lämpligt för dem som lider av nedsatt sköldkörtelfunktion eller för diabetiker.

Själv är jag sköldkörtelpatient (Hashimotos tyreoidit) och mår bäst med extremt lågt kolhydratintag.

Är lite förbryllad över uppgiften att ketos kanske trots allt inte skulle vara det rätta för mig. Vad sägs?

Lena, jag har som du också Hashimotos sen 9 år tillbaka och endast LCHF fick mig på fötter ordentligt! Min förhoppning var att jag skulle kunna fasa ut mina mediciner men det har ännu inte infriats.

Precis som du erfarit mår även jag bäst på väldigt lite kolhydrater. Vet dock inte om jag varit i ketos, det hade varit roligt att veta det. Inte tror jag att det skulle vara farligt för oss? Vad angavs för skäl till det? Min kropp var helinflammerad innan jag lade om kosten, jag fick snabbt fantastiska förändringar och vågar/kommer aldrig återgå till en mjöl-diet igen.

Min läkare på Endokrionologen imponerades över de snabba förbättringarna och menade att han som läkare är dålig på att se kostens inverkan på hälsan. Nu vet han lite mer!

• Like 1

Lena, jag har som du också Hashimotos sen 9 år tillbaka och endast LCHF fick mig på fötter ordentligt! Min förhoppning var att jag skulle kunna fasa ut mina mediciner men det har ännu inte infriats.

Precis som du erfarit mår även jag bäst på väldigt lite kolhydrater. Vet dock inte om jag varit i ketos, det hade varit roligt att veta det. Inte tror jag att det skulle vara farligt för oss? Vad angavs för skäl till det? Min kropp var helinflammerad innan jag lade om kosten, jag fick snabbt fantastiska förändringar och vågar/kommer aldrig återgå till en mjöl-diet igen.

Min läkare på Endokrionologen imponerades över de snabba förbättringarna och menade att han som läkare är dålig på att se kostens inverkan på hälsan. Nu vet han lite mer!

Det påstås att mycket små mängder av kolhydrater trasslar till hormonutsöndringen hos personer med nedsatt sköldkörtelfunktion.

Ketonerna kan man kanske enklast mäta med hjälp av urinstickor, t.ex. Ketostix.

Jag har kört med lchf i ca åtta år närmast på grund av att jag inte tål stärkelse. Med riktigt lågt kolhydratintag har jag väl kört i ett par års tid efter att jag börjat våga äta tillräckligt med fett.

Ketosticks har en betydande nackdel eftersom de bara mäter ketonerna i urinen. I början av en ketogen diet är det vanligt att kroppen överproducerar ketoner. Detta överskott kissar man ut. Dessa ketoner kan man se på en ketosticka när man kissar. Efter en tids anpassning blir kroppen dock så bra på att tillverka och förbränna rätt mängd ketoner att de används istället för att kissas ut. Då upptäcker man inte ketonerna på en ketosticka längre trots att man kan vara i optimal ketos. Då är det säkrare och bättre att mäta med en blodketonmätare istället.

Ketosticks har en betydande nackdel eftersom de bara mäter ketonerna i urinen. I början av en ketogen diet är det vanligt att kroppen överproducerar ketoner. Detta överskott kissar man ut. Dessa ketoner kan man se på en ketosticka när man kissar. Efter en tids anpassning blir kroppen dock så bra på att tillverka och förbränna rätt mängd ketoner att de används istället för att kissas ut. Då upptäcker man inte ketonerna på en ketosticka längre trots att man kan vara i optimal ketos. Då är det säkrare och bättre att mäta med en blodketonmätare istället.

Tack Magnus. Det här är värdefullt att veta. Har funderat över varför stickorna ibland kan ge ett annat resultat än vad jag "vet" om läget!