4street Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Hej Allesammans! Ett Café i Sundsvall ( Ingen nämd ingen glömd ) Har börjat med 2 sorters lchfbröd på sistone, jag bad om ingredienserna i dessa och detta var svaret: LCHF-Limpan: - Vetegluten - Linfrö - Fullkornsmjöl - Solroskärnor LCHF-Räkmacksbröd - Vatten - Vetegluten* - Krossat soja* - Fullkornsmjöl av vete* - Linfrö - Sojaprotein koncentrat* - Solroskärnor - Jäst - Salt - Vetekli - Kommaltextrakt* - Vetemjöl* - Äpplefiber - Surhetsreglerande medel E262 - Rostat vetemaltmjöl* - Enzymer (* - Allergen ingrediens ) Känns ju väldigt dumt att dom kallar det lchfbröd då det lär innehålla en hel del kolhydrater, snarare någon form av GI bör dom kalla det : / Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Det där var inga vidare ingredienser! Tänk vad lurade folk kan bli när det står LCHF-bröd. Inte okej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Hur kan dom kalla de lchf bröd!? Måste varit mycket kolhydrater i? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cushion Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 De borde knappt kallas GI-Bröd. Antar de försöker sälja bröd som låter bättre än vad det är. Det går ju faktiskt göra bröd utan gluten, soja och vetemjöl... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
4street Posted April 5, 2013 Author Share Posted April 5, 2013 Hur kan dom kalla de lchf bröd!? Måste varit mycket kolhydrater i? Jamenvisst, dom hade såklart ingen lista på hur mycket protein, kolhydrater och fett per 100g eller liknande... Och brödet bakas på deras bageri och skickas sedan till cafét, inget som dom knåpat ihop själv precis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kicki79 Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Såg också det på ett caf'e utanför Sundsvall ;-) och bara genom att titta på brödet konstaterade jag att det INTE var lchf. Tyvärr finns det "fällor" överallt och lite kritisk tänkande är att föredra. Ibland beror det nog på viljan att tjäna pengar eller så har de haft stor efterfrågan på lchf-bröd och tror sig erbjuda just det, men med viss okunskap blir det helt fel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Gluten, fullkornsmjöl, vetemjöl, soja - det räcker väl med det för att avstå; behöver inte ens fundera över kolhydrathalten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Sjukt. Jag hade gått in och sagt till dom att detta INTE är okej!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Såg att mitt lokala konditori i Sjöbo har också något de hävdar är LCHF bröd. Innehållsförteckningen var dubbelt så lång som det du har på BÅDA bröden!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Hej Allesammans! Ett Café i Sundsvall ( Ingen nämd ingen glömd ) Har börjat med 2 sorters lchfbröd på sistone, jag bad om ingredienserna i dessa och detta var svaret: LCHF-Limpan: - Vetegluten - Linfrö - Fullkornsmjöl - Solroskärnor LCHF-Räkmacksbröd - Vatten - Vetegluten* - Krossat soja* - Fullkornsmjöl av vete* - Linfrö - Sojaprotein koncentrat* - Solroskärnor - Jäst - Salt - Vetekli - Kommaltextrakt* - Vetemjöl* - Äpplefiber - Surhetsreglerande medel E262 - Rostat vetemaltmjöl* - Enzymer (* - Allergen ingrediens ) Känns ju väldigt dumt att dom kallar det lchfbröd då det lär innehålla en hel del kolhydrater, snarare någon form av GI bör dom kalla det : / Haha vad bra att du frågade!!! Dom som tjänar pengar på mat surfar på trender och nu är det LCHF som är hetast. Det är likadant med fettsnåla produkter där dom ökat sockermängden istället. Vi blir lurade hela tiden men inte av kostråden som många tror utan av dom som tjänar pengar på det vi äter. Det är sannerligen inte lätt att vara en medveten konsument! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Undrar varför den här tråden dog... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Är det ingen som tycker det här ämnet är intressant? Inte ens trådskaparen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Är det ingen som tycker det här ämnet är intressant? Inte ens trådskaparen... Finns väl inte mer att säga antar jag? Konsensus verkar helt klart uppnått vad gäller det här s.k. LCHF-brödet. Samma problematik finns vad gäller ex. Atkins proteinstänger och liknande som ofta innehåller en hemsk massa kolhydrater/sockeralkoholer etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Finns väl inte mer att säga antar jag? Konsensus verkar helt klart uppnått vad gäller det här s.k. LCHF-brödet. Samma problematik finns vad gäller ex. Atkins proteinstänger och liknande som ofta innehåller en hemsk massa kolhydrater/sockeralkoholer etc. Är du då överens med mig om att även fettsnålt med socker och tillsatser är livsmedelsindustrins påhitt och inte tillhör kostråden? Tänk f öv så många som äter det där LCHF-brödet utan att fråga om innehållet. Lurendrejeri kallar jag det! Fast ganska komiskt också med tanke på innehållet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elki8004 Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Det är väl för dyrt att göra riktigt lchf bröd. De anser nog att de inte kommer att tjäna på det. En annan orsak är väl att lchf inte tillåter några konserveringsmedel och e-ämnen. då blir det ju rätt svårt att lyckas ifall man inte bakar brödet själv varje dag på själva stället (som jag kommer att göra i fortsättningen där jag jobbar) Det är väl inget konstigt om man tänker sig att den som kom på detta recept inte har en aning om vad våran kosthållning handlar om. Jag skulle gå fram och säga till dem att de får ändra benämningen på brödet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Frö-knäcke! Superpoppis bland kompisar och släktingar (även om jag inte äter själv längre). Får ta upp beställningar. Följer det här receptet, smaksatta med olika kryddor http://www.ceciliafolkesson.se/2012/08/21/froknacke-i-ny-tappning-2/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts