Lena Blomgren Posted February 8, 2021 Share Posted February 8, 2021 Hej, jag får så kallad "ballongmage" ibland. Vad beror detta på? Äter strikt LCHF. Är det för mycket fett i proportion till protein och kolhydrater? Har ett jobb där jag inte kan ha fasta måltider utan det varierar från dag till dag. Har detta en orsak till mitt problem? Mvh Lena Blomgren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted February 8, 2021 Share Posted February 8, 2021 1 timme sedan, Lena Blomgren sade: Hej, jag får så kallad "ballongmage" ibland. Vad beror detta på? Äter strikt LCHF. Är det för mycket fett i proportion till protein och kolhydrater? Har ett jobb där jag inte kan ha fasta måltider utan det varierar från dag till dag. Har detta en orsak till mitt problem? Mvh Lena Blomgren Jag har haft det problemet av och till genom livet. Oftast har det varit någom mat jag reagerar oå. Vanligt är tex att bli svullen av större mängd ost, mjölkprodukter, nötter men även kål kan jag själv reagera på. Jag har tidigare gjort en kostdagbok där jag skrivit in vad jag ätit varje dag och om magen blivit uppblåst. Det gjorde att jag lätt kunde utvärdera sen vad som orsakade problemet. Tyvärr insåg jag själv att en del lchf kost som jag tycker mycket om skapar balongmage, så jag har tex helt slutat med alla mejerier utom smör samt äter aldrig blomkål osv. Du kan testa dig fram och se vad som ger problem för just dig. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 9, 2021 Share Posted February 9, 2021 Har du läst på om FODMAPS ? 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniffe Posted February 17, 2021 Share Posted February 17, 2021 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts