Jump to content

Mejerier


Recommended Posts

Hej !

Jag har ätit LCHF nu ett par månader och de har gått bra men nu har det stått still ett tag. Jag äter mycket vispgrädde keso med hallon blandat som mellis eller efterrätt.

Är det för mycket mejeri ? Jag har även grädde i kaffet varje gång

Tänkte byta till turkisk yoghurt med lite hallon och skippa grädde i kaffet

Några funderingar jag har 

Vänligen Monica

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej

Korta svaret är; Ja, troligen. Du kan enkelt prova genom att avstå alla mejerier utom smör ett par veckor.

Du pratar om mellis också. Det är något jag tror du bör vänja dig av med. Varje gång du stoppar nåt i munnen oavsett vad det är kommer kroppen att utsöndra insulin för att ta hand om det som eventuellt kommer ner i magen och ut i systemet, insulin stoppar fettförbränningen. Försök därför att ha så få insulinutsöndringar som möjligt per dag och koncentrera gärna tillfällena under ett ät-fönster, det är det som är 16/8 eller 18/6. Dvs du äter dina tre mål mat under 6 eller 8 timmar och sedan låter du bli att äta nåt (och helst bara dricka vatten) under 18 eller 16 timmar. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hej, om det är mycket mejeri vet jag inte, men för mig skulle det vara det. Jag använder grädde till matlagning, men ganska sparsamt och i kaffet (en kopp om dagen) Men smör är en basvara och det använder jag hela tiden till maten, att steka i och som något tillbehör.

Om jag förstår dig rätt, så vill du ner i vikt, men att viktnedgången stannat av? Mitt råd är att fokusera mer på maten och skippa efterrätterna och mellis till mer sällan. Öka andelen fett i maten också, det gör att du håller dig mätt längre. Kanske fasta längre perioder under kväll och natt. Om du kan 24 timmar någon gång i veckan.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2021-02-08 at 15:10, monicafloge sade:

Hej !

Jag har ätit LCHF nu ett par månader och de har gått bra men nu har det stått still ett tag. Jag äter mycket vispgrädde keso med hallon blandat som mellis eller efterrätt.

Är det för mycket mejeri ? Jag har även grädde i kaffet varje gång

Tänkte byta till turkisk yoghurt med lite hallon och skippa grädde i kaffet

Några funderingar jag har 

Vänligen Monica

Mnjaeäh.. hur tolkar du LCHF först o främst?

Tillobörjan kan du testa att utesluta vispgrädde, keso, hallon, mellis och effterättär!

Likaså grädde i kaffet!

Likaså Turkisk youghurt med lite hallon!

Hur vore det om du bara åt riktig mat.. 2-3 gånger per dag/5-7 dar i veckan?

Du får då även lov att hoppa frukosten.

Vill du trots allt äta frukost så skall den då helst besstå av äggobacon/föregående dags midagsrester/liknande.. men då orkar du inte äta lunch.. vilket är hela finessen med att äta frukost, dvs man är ohungrig tills man kommer hem sent på kvällen.

Osen till det där med mejerier de är inte det största problemet,, såvida du inte valt att leva av mejerier och andra mellanmålsprodukter!

Rent ut sagt.. ät bara lagad mat, 1-2-3 gånger per dag, mejerierna är bara en del av matlagningen!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Säger som övriga. 
Skippa frukost och mellanmål med grädde, hallon och turkisk yoghurt. 
jag kunde äta sånt för några år sedan men nu kan jag inte göra det för att gå ner i vikt längre. Ingenting har funkat för mig de senaste par åren. Har det känts som. Men i januari tog jag tag i mig själv på riktigt och kör 16:8 fasta varje dag, äter lunch och middag och inget däremellan. Efter lunchen dricker jag en kopp kaffe med grädde. Äter tills jag blir lagom mätt. Och ingen alkohol. Har nu gått ner 6kg på 6 veckor. 
Motionen har mestadels varit promenader. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara utgå från mig själv, och i början gick det jättebra att byta ut allt jag åt när jag var sugen till LCHF-vänliga saker som grädde och bär mm. Efter att jag gått ner 35 kg stannade min viktminskning tvärt (med 35 kg kvar till normalvikt) och när jag började räkna på vad jag åt så insåg jag att mitt kolhydratintag snabbt överskred de rekommenderade 20 gram.

Så mitt tips är att ta fram papper och penna och räkna en dag, hur mycket kolhydrater det blir. Då ser du om det är för mycket eller inte. :)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...