Jump to content

Näringsbrist efter amning och graviditet?

Lorelii

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har fått mitt andra barn och han är nu 9 månader. Jag har ätit en liberal LCHF i 2 år nu och jag har under den största delen av tiden varit gravid eller ammat.

Just nu så är det ganska tufft för jag har gått ner mer i vikt än jag tänkt, väger nu 52 kg till mina 168 cm och matintroduktionen för bebisen går lite långsammare än jag tänkt så huvudfödan är fortfarande amningen. Jag äter LCHF + frukt, juice,rotfrukter och råris. Och jag tror jag snittar på ca 2500-3000 kcal/dag, men det känns ändå inte som det räcker.

Jag äter Omega 3 och D-vitamin. Finns det nåt mer jag borde komplettera med? Jag har alltid haft starka, långa naglar, men nu har de börjat flisa och skiva sig och går lätt sönder.

Hejsan!

Jag har fått mitt andra barn och han är nu 9 månader. Jag har ätit en liberal LCHF i 2 år nu och jag har under den största delen av tiden varit gravid eller ammat.

Just nu så är det ganska tufft för jag har gått ner mer i vikt än jag tänkt, väger nu 52 kg till mina 168 cm och matintroduktionen för bebisen går lite långsammare än jag tänkt så huvudfödan är fortfarande amningen. Jag äter LCHF + frukt, juice,rotfrukter och råris. Och jag tror jag snittar på ca 2500-3000 kcal/dag, men det känns ändå inte som det räcker.

Jag äter Omega 3 och D-vitamin. Finns det nåt mer jag borde komplettera med? Jag har alltid haft starka, långa naglar, men nu har de börjat flisa och skiva sig och går lätt sönder.

Problemet kan ju vara att du faktisk varken äter LCHF eller blandkost utan en blandning av båda. Att snickra ihop ett eget kostkoncept kräver mycket kunskap och det kan lätt bli fel.

Om du berättar mer om vad du äter en vanlig dag inklusive mängd och om grönsakerna är tillagade eller råa så blir det lättare att ge råd.

Du skriver att du tror att du äter 2500-3000 kcal. Har du skrivit in maten i något program eller är det bara tro?

Hej,

Jag känner igen mig i överdriven viktnedgång i samband med amning. Ät, ät, ät!

Det kan vara värt att besöka en läkare och kolla så det inte är någon allvarlig brist, eller sköldkörtelfel.

Som sagt, ät mycket. Gärna en hel del näringsrik mat som ägg och lever. Koka gärna egen buljong (kul att pyssla med, för man har ju inte fullt upp med två ungar)... Varierade grönsaker (och frukt). Försök att inte vara för restriktiv med mat heller, det kan vara viktigare att få i sig käk än att allting ska vara perfekt näringsmässigt.

Här står det om att biotin kan hjälpa mot sköra naglar. Finns mycket i äggula. Rå äggvita hindrar upptaget, du använder väl inte "äggmjölk" som inte blir tillräckligt varm?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17763607

Och snåla för allt i världen inte med proteinet om du vill behålla musklerna.

Lycka till!

Hej,

Jag känner igen mig i överdriven viktnedgång i samband med amning. Ät, ät, ät!

Det kan vara värt att besöka en läkare och kolla så det inte är någon allvarlig brist, eller sköldkörtelfel.

Som sagt, ät mycket. Gärna en hel del näringsrik mat som ägg och lever. Koka gärna egen buljong (kul att pyssla med, för man har ju inte fullt upp med två ungar)... Varierade grönsaker (och frukt). Försök att inte vara för restriktiv med mat heller, det kan vara viktigare att få i sig käk än att allting ska vara perfekt näringsmässigt.

Här står det om att biotin kan hjälpa mot sköra naglar. Finns mycket i äggula. Rå äggvita hindrar upptaget, du använder väl inte "äggmjölk" som inte blir tillräckligt varm?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17763607

Lycka till!

Gravida varnas ju för äta lever på grund av den höga retinolhalten. Är du helt säker på att det inte kan bli för mycket i bröstmjölken?

Dessutom finns ju kadmium och andra miljögifter i lever.

Gravida varnas ju för äta lever på grund av den höga retinolhalten. Är du helt säker på att det inte kan bli för mycket i bröstmjölken?

Dessutom finns ju kadmium och andra miljögifter i lever.

Jag har aldrig hört några varningar om att man inte ska äta lever när man ammar. Jag tror att en portion lever i veckan bara är nyttigt, även för gravida. Livsmedelsverket varnar ju inte för leverpastej, vilket ju är lite lustigt, kan jag tycka. Det handlar ju om en mängdfråga, som det mesta andra. Lever är ju rikt på järn, folsyra, biotin och det mesta man behöver extra av under graviditet och amning... Men det är sant, nötlever är ju extremt näringsrikt och ska nog inte ätas så mycket oftare än en gång per vecka (av någon), det kan bli för mycket A-vitamin.

Jo, det innehåller miljögifter också, och är svårt att få tag på ekologiskt. Jag bedömer ändå att fördelarna överväger, men alla bör ju fatta sina egna beslut, helt klart.

• Like 1

Jag har aldrig hört några varningar om att man inte ska äta lever när man ammar. Jag tror att en portion lever i veckan bara är nyttigt, även för gravida. Livsmedelsverket varnar ju inte för leverpastej, vilket ju är lite lustigt, kan jag tycka. Det handlar ju om en mängdfråga, som det mesta andra. Lever är ju rikt på järn, folsyra, biotin och det mesta man behöver extra av under graviditet och amning... Men det är sant, nötlever är ju extremt näringsrikt och ska nog inte ätas så mycket oftare än en gång per vecka (av någon), det kan bli för mycket A-vitamin.

Jo, det innehåller miljögifter också, och är svårt att få tag på ekologiskt. Jag bedömer ändå att fördelarna överväger, men alla bör ju fatta sina egna beslut, helt klart.

Jag håller med dig men det är inte så lätt att veta vad som är lagom. Jag ville bara belysa problemen.

Ok.. en "vanlig dag bland andra då.."

Frukost: 1,5 dl ty med 1 dl vispgrädde, 2 koppar kaffe med kaffe med 0,5 dl grädde i vardera, 2 dl apelsinjuice

Lunch: 2 dl bandade grönsaker wokade i mkt smör och olivolja, 2 stora, stekta ekologiska ägg, 100 g falukorv

Mellanmål, 1,5 dl vispgrädde med 1,5 dl hallon, en näve nötter, kaffe med grädde

Middag: 1,5 laxfilé, 1 dl fet sås, kokt broccoli, ett äpple

Kväll, 2 dl linssoppa, 29 g mörk choklad, 1 kopp te

Innan jag går och lägger mig: 2 dl turkisk yoghurt med 1 dl grädde.

Ok.. jag vet att en för stor del av min näring kommer från grädde.. men jag har oerhört svårt att komma upp i kalorimängd annars...

Ok.. en "vanlig dag bland andra då.."

Frukost: 1,5 dl ty med 1 dl vispgrädde, 2 koppar kaffe med kaffe med 0,5 dl grädde i vardera, 2 dl apelsinjuice

Lunch: 2 dl bandade grönsaker wokade i mkt smör och olivolja, 2 stora, stekta ekologiska ägg, 100 g falukorv

Mellanmål, 1,5 dl vispgrädde med 1,5 dl hallon, en näve nötter, kaffe med grädde

Middag: 1,5 laxfilé, 1 dl fet sås, kokt broccoli, ett äpple

Kväll, 2 dl linssoppa, 29 g mörk choklad, 1 kopp te

Innan jag går och lägger mig: 2 dl turkisk yoghurt med 1 dl grädde.

Ok.. jag vet att en för stor del av min näring kommer från grädde.. men jag har oerhört svårt att komma upp i kalorimängd annars...

Har du räknat ut att detta blir 2500 - 3000 kcal?

Det vore nog bra att göra en näringssammanställning också. Det känns som om det blir mycket kalcium i förhållande till magnesium. Jag vet dock inte om man har ett ökat kalciumbehov när man ammar men det kan du säkert hitta på www.slv.se.

Man äter ju inte samma varje dag men jag undrar hur du har det med kött?

Sedan är det ju det där med att LCHF alltid innefattar hela kosten. Man kan inte säga att man äter LCHF + frukt, juice och råris  t ex. Så länge du går ner i vikt kanske det inte är så farligt men är du i jämnvikt eller går uppåt så kan du inte blanda hur som helst. Fruktjuice skulle jag avråda från redan nu.

Sköra naglar kan ju bero på flera olika brister och eftersom alla mineraler och vitaminer samverkar så är det inte helt lätt. Hur är ditt hår? Är det mindre lyster på det än tidigare? Tappar du mer hår?

Man kan väl säga att jag går efter Anna Halléns råd för LCHF för viktökning. Varför skulle min kostmodell vara ett problem om jag står still eller går upp i vikt? Det är ju det som är mitt syfte med det ökade kolhydratintaget. Jag har provat mig fram och lagt till mer och mer kolhydrater för att inte tappa mer vikt. Jag misstänker magnesiumbrist och har ätit 4 tabletter av Helhetshälsas magnesiumtillskott tills burken var slut utan att det gjorde någon skillnad alls på min värk i vaderna och i baksidan av låren.

http://www.annahallen.se/category/upp-i-vikt

Jag äter köttfärs från gräsbetande nöt ca 2 dagar/vecka.

Jag har fällt en hel del hår under amningen men det är naturligt att det blir så eftersom att jag inte fällde något hår alls i stort sett under graviditeten, och nu är det på väg ut igen.

Man kan väl säga att jag går efter Anna Halléns råd för LCHF för viktökning. Varför skulle min kostmodell vara ett problem om jag står still eller går upp i vikt? Det är ju det som är mitt syfte med det ökade kolhydratintaget. Jag har provat mig fram och lagt till mer och mer kolhydrater för att inte tappa mer vikt. Jag misstänker magnesiumbrist och har ätit 4 tabletter av Helhetshälsas magnesiumtillskott tills burken var slut utan att det gjorde någon skillnad alls på min värk i vaderna och i baksidan av låren.

Jag har fällt en hel del hår under amningen men det är naturligt att det blir så eftersom att jag inte fällde något hår alls i stort sett under graviditeten, och nu är det på väg ut igen.

Om det fungerar för dig så kör på, absolut! Men LCHF är det inte, möjligtvis en liberal lågkolhydratsvariant - men det är helt meningslöst egentligen med definitioner. 

Personligen tycker jag det är lättare att få i sig många kalorier om de äts/dricks i flytande form (grädde etc), själv dricker jag MYCKET äggmjölk för att öka kalorierna. Om du står still i vikt så innebär det ju att du får i dig tillräckligt med kalorier i alla fall, då borde det således innebära att det är något näringsämne du har brist på.

Om du minskar i vikt så innebär det helt enkelt att du behöver få i dig mer kalorier - vilket är lättare sagt än gjort ;)   

Så länge du ligger på underskott så förbränner du det du äter men om du ligger överskott så finns det risk att kroppen förbränner kolhydraterna i första hand och och att fettförbränningen går ner. Då kan fettet bli kvar i blodet för länge och till och med hamna på fel ställen. När man äter LCHF så tvingar man kroppen att använda fett som bränsle. Blandar du och ligger på energiöverskott så får du inte den effekten.

Jag struntar i definitioner... Det viktigaste för mig är att undvika alla spannmål, socker, margariner och frityroljor. Jag äter en individanpassad lågkolhydratskost för hälsans(bla. magens) skull. Jag tror inte att det händer nåt farligt i kroppen bara för att man ökar kolhydratsmängden lite, så länge som man väljer naturliga kolhydratskällor och undviker hårt raffinerade produkter så som vitt mjöl. Det blir lite konstigt tänk tycker jag om man ser det som att antingen så äter man LCHF, vilket är bra för hälsan, eller typ normalkost vilket kan vara ok för hälsan .. men om man ligger någonstans mellan GI och LCHF så blir det plötsligt livsfarligt och kärlen kan fetta igen. Det blir som en myt i fettskräckens tecken. Det är stor skillnad på effektera i kroppen av att äta råris, helgrillad kyckling med fet sås gjord på kycklingskyn och grönsaker.. än att äta pommes, läsk och chicken nuggets.

Om man är ung, frisk, fysiskt aktiv och med bra blodsockervärden etc. så tål man lite mer kolhydrater än om situationen är det motsatta. Och i mitt fall så behöver jag lite mer kolhydrater för att inte förtvina helt. Jag blir helt enkelt för mätt på strikt LCHF och tappar aptiten. Att vara underviktig är också förenat med hälsoproblem. Jag har i perioder när magen krånglat gått över på att äta bara ägg, fisk, kött, kyckling, grönsaker och smör... och då har jag rasat i vikt trots att jag absolut inte ville eller behövde gå ner mer.

Det behöver inte vara näringsbrist egentligen, det kan vara hormonerna som spökar.

Det tar hårt på kroppen att föda barn och att sedan amma det. För många är sömnen rubbad då de små inte riktigt håller med oss vuxna vad man gör på nätterna.

• Like 1

Jag äter också ganska liberal LCHF och ammar min 3 månader gamla bebis. Också mina naglar har börjar flisa sig!

Så här ser en typisk matdag ut för mig:

morgonmål kaffe med 1 dl grädde, 1 matsked smör och lika mycket kokosolja.

Köttgryta på nöt och gris med rotsaker (morot, kålrot) och tomatsalsa utan socker. Stor klick creme fraiche på.

Middag: broccoli med mandelpanerad vit fisk. Creme fraiche-sås och smör på broccolin.

Kvällsbit: kokosplätt med osockrad äppelmos och vispgrädde med vaniljpulver. Te. Plättarna görs på aman prana mjölet och grädde och ägg förstås.

Ibland fil spetsad med creme fraiche eller ett halvt glas surmjölk som mellanmål. Ibland lite ost. Ofta ägg som mellanmål eller matsäck.

En gång i veckan en frukt.

Jag struntar i definitioner... Det viktigaste för mig är att undvika alla spannmål, socker, margariner och frityroljor. Jag äter en individanpassad lågkolhydratskost för hälsans(bla. magens) skull. Jag tror inte att det händer nåt farligt i kroppen bara för att man ökar kolhydratsmängden lite, så länge som man väljer naturliga kolhydratskällor och undviker hårt raffinerade produkter så som vitt mjöl. Det blir lite konstigt tänk tycker jag om man ser det som att antingen så äter man LCHF, vilket är bra för hälsan, eller typ normalkost vilket kan vara ok för hälsan .. men om man ligger någonstans mellan GI och LCHF så blir det plötsligt livsfarligt och kärlen kan fetta igen. Det blir som en myt i fettskräckens tecken. Det är stor skillnad på effektera i kroppen av att äta råris, helgrillad kyckling med fet sås gjord på kycklingskyn och grönsaker.. än att äta pommes, läsk och chicken nuggets.

Om man är ung, frisk, fysiskt aktiv och med bra blodsockervärden etc. så tål man lite mer kolhydrater än om situationen är det motsatta. Och i mitt fall så behöver jag lite mer kolhydrater för att inte förtvina helt. Jag blir helt enkelt för mätt på strikt LCHF och tappar aptiten. Att vara underviktig är också förenat med hälsoproblem. Jag har i perioder när magen krånglat gått över på att äta bara ägg, fisk, kött, kyckling, grönsaker och smör... och då har jag rasat i vikt trots att jag absolut inte ville eller behövde gå ner mer.

Risken minskar betydligt om man är fysisk aktiv och vältränad. Ligger man på ständigt överskott är det dock troligt att det kan strula till sig ändå.

Jag tänker exakt som du när det gäller diet. Jag är inte rädd för fett och kolhydrater i kombination, jag har inte hittat några vettiga skäl för det.

Men som du säger själv så är det mycket grädde. Det är ju ingen näringsbomb.

När du ammar så behöver du mer kolhydrater och/ eller protein (att tillverka kolhydrater till mjölken av). Det kanske kunde vara en idé att försöka ersätta en del av grädden med mer av dessa. Jag räknade ut att det behövs ca 50 g kolhydrater och 10 g protein per dag _extra_ till mjölken. Om du äter mindre kolhydrater så behövs mer protein att tillverka det av, annars går dina muskler åt.

Som sagt lite mindre grädde och mer ägg/ kött/ fisk är ett tips. Eller kanske surdegsbovetepannkaka, som har blivit min favorit. Jag blandar i lite ägg innan jag steker. Mineralrika, och rika på magnesium:

http://wholehealthsource.blogspot.com/2010/07/real-food-xi-sourdough-buckwheat-crepes.html

50 g kolhydrater som är i mjölken motsvarar 400 g banan eller potatis.

Jag tänker exakt som du när det gäller diet. Jag är inte rädd för fett och kolhydrater i kombination, jag har inte hittat några vettiga skäl för det.

Men som du säger själv så är det mycket grädde. Det är ju ingen näringsbomb.

När du ammar så behöver du mer kolhydrater och/ eller protein (att tillverka kolhydrater till mjölken av). Det kanske kunde vara en idé att försöka ersätta en del av grädden med mer av dessa. Jag räknade ut att det behövs ca 50 g kolhydrater och 10 g protein per dag _extra_ till mjölken. Om du äter mindre kolhydrater så behövs mer protein att tillverka det av, annars går dina muskler åt.

Som sagt lite mindre grädde och mer ägg/ kött/ fisk är ett tips. Eller kanske surdegsbovetepannkaka, som har blivit min favorit. Jag blandar i lite ägg innan jag steker. Mineralrika, och rika på magnesium:

http://wholehealthsource.blogspot.com/2010/07/real-food-xi-sourdough-buckwheat-crepes.html

50 g kolhydrater som är i mjölken motsvarar 400 g banan eller potatis.

Den som lever får se. Man kan t ex få fettansamlingar på fel ställen. Skall man blanda så gäller det att blanda på rätt sätt och i proportioner som gör att kroppen verkligen använder fettet som bränsle eller lagrar det som underhudsfett.

Har du några belägg för det?

Jag kan ju bara tala för mig själv, och jag fick en fetknöl i armhålan och en liten på ögonlocket under LCHF och de minskar nu när jag "blandar". Men det är ju en anekdot.

Har du kollat om du ligger på samma energiintag nu när du blandar i jämförelse med när du fick fettknölen? Ligger du på överskott nu så att du går upp i vikt eller är du viktstabil?

Det jag hävdar är ju att det är lurigt med så mycket fett när man blandar och ligger på överskott eftersom kroppen då prioriterar kolhydrater som bränsle. Sedan beror det ju också på hur vältränad man är och hur man motionerar. Hur man blandar i varje  måltid och vilken kolhydratkälla och även vilka fettkällor spelar förståss också roll så allt är inte svart eller vitt.

Hur stort kaloriöverskottet har ju också betydelse.

Proportionerna mellan fett och kolhydrater också.

Du hade säkert inte väntat dig att du skulle få en fettknöl och hade du frågat LCHF-förespråkarna innan så hade dom säkert svarat att det inte var någon risk för något sådant.

Har du kollat om du ligger på samma energiintag nu när du blandar i jämförelse med när du fick fettknölen? Ligger du på överskott nu så att du går upp i vikt eller är du viktstabil?

Det jag hävdar är ju att det är lurigt med så mycket fett när man blandar och ligger på överskott eftersom kroppen då prioriterar kolhydrater som bränsle. Sedan beror det ju också på hur vältränad man är och hur man motionerar. Hur man blandar i varje  måltid och vilken kolhydratkälla och även vilka fettkällor spelar förståss också roll så allt är inte svart eller vitt.

Hur stort kaloriöverskottet har ju också betydelse.

Proportionerna mellan fett och kolhydrater också.

Du hade säkert inte väntat dig att du skulle få en fettknöl och hade du frågat LCHF-förespråkarna innan så hade dom säkert svarat att det inte var någon risk för något sådant.

Jag har inte kollat exakt energiintag, men jag har legat rätt så stabilt i vikt hela tiden. Jag är smal och vill inte bli smalare, åt inte LCHF för viktnedgång utan med förhoppning om andra hälsofördelar.

Och Lorelli verkar ju också mest orolig för att gå ned för mycket. Fettknölen var ju ofarlig enligt läkare, och säkert inget att oroa sig för. Men det tyder ändå på att LCHF inte bara var fördelaktigt för mig.

Jag har inte kollat exakt energiintag, men jag har legat rätt så stabilt i vikt hela tiden. Jag är smal och vill inte bli smalare, åt inte LCHF för viktnedgång utan med förhoppning om andra hälsofördelar.

Och Lorelli verkar ju också mest orolig för att gå ned för mycket. Fettknölen var ju ofarlig enligt läkare, och säkert inget att oroa sig för. Men det tyder ändå på att LCHF inte bara var fördelaktigt för mig.

Var du viktstabil under tiden fettknölen bildades också? Vad åt du för kolhydrater samtidigt? Även om knölen i sig var ofarlig så tyder det ju ändå på att kroppen inte riktigt klarade att hantera fettet.

Jag fick själv en fettkula på ögonlocket under en period när jag åt kex (hårda på vetemjöl och vatten) och fet ost på). Inget jag äter numera förståss men det var innan jag förstod hur illa det var. Jag gick samtidigt på gym 3 gånger i veckan men minns inte om jag ökade i vikt.

Jag kan inte säga säkert, jag har varit gravid och ammat under min LCHF-period, så jag har inte varit helt viktstabil. Men jag tror att fettknölen kom sent, medan jag låg hyggligt stilla i vikt. Glutenfritt har jag ju ätit i alla fall. Kolhydrater åt jag från bär, nötter, grönsaker, rotfrukter, mejerier. Mörk choklad. Jag kostregisterade några dagar och då åt jag 75 E% fett, 20 E% protein och 5 E% kolhydrater, så det var LCHF på "riktigt". Jag åt mycket smör och ost, jag gillar smör och ost. Men alla de kolhydratkällorna äter jag ju nu också när den minskar, men mindre fett. Plus att jag äter potatis, frukt och bovetepannkakor, lite ris, etc.