Jump to content

Mättnad - fett osv


Alexander
 Share

Recommended Posts

Hej

Jag söker studier som påvisar att fett mättar bra. De är inte de lättaste att hitta, eller så är jag dålig på att söka. 

Varför framkommer inte fettets mättande egenskaper i studier?

 

Exempel

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17539869

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8475895

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7498104

 

Anekdoter och egna erfarenheter undanbedes.

 

Link to comment
Share on other sites

Det beror på hur man lägger upp studierna

 

Man låter personerna skatta sin mättnad i intervall efter att dom ätit

Oftast slutar man mäta efter ett par timmar

 

Det är ju här kolhydratätarnas hunger börjar stiga igen och det får man då oftast inte med i testet :rolleyes:

 

För det mesta vinner ändå protein dessa "tävlingar" mellan makronutrienter

 

 

Vad vi Lchf:are upplever är ju nåt som knappast är studerat dvs den långvariga mättnaden av protein + fett

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag googla på fat satiety study och fick den här intressanta sammanställningen som första träff

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK53550/

 

Mycket välskriven conclusion i alla fall.

 

Mm, har sett den. Mycket fett vs fett där i olika format. När de tar upp jämförelsen med kolhydrater är det ändå samma resultat. Kolhydrater "vinner" eller ingen skillnad. Men absolut intressant läsning.

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17539869 mätte man över hela dagen efter intag av två stora frukostar (800kcal) med olika fett/kolhydratinnehåll.

Ingen lchf-frukost direkt men det skiljde ändå en hel del.  11g fet och 51g fett. Kolhydratfrukosten rapporterade mindre hunger de första 3-4 timmarna, sedan ingen skillnad.

 

Aja..

Link to comment
Share on other sites

Mm, har sett den. Mycket fett vs fett där i olika format. När de tar upp jämförelsen med kolhydrater är det ändå samma resultat. Kolhydrater "vinner" eller ingen skillnad. Men absolut intressant läsning.

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17539869 mätte man över hela dagen efter intag av två stora frukostar (800kcal) med olika fett/kolhydratinnehåll.

Ingen lchf-frukost direkt men det skiljde ändå en hel del.  11g fet och 51g fett. Kolhydratfrukosten rapporterade mindre hunger de första 3-4 timmarna, sedan ingen skillnad.

 

Aja.

 

En hel dag?

Link to comment
Share on other sites

Mättnad är något subjektivt.. så det är svårt att mäta överhuvutaget!

Sen så är väl protein det som folk upplever mest sk mättnad av, medans kolhydrater, främst då komplexa sådana anges ge en kort mättnad, snabba raffinerade ger nästan ingen alls och har en tendens att öka hungern efter en tid i stället.

 

Man blir inte mätt på fett, beroende på flera olika faktorer, dels känns det inte lika mycket i magen då det blir flytande i magtarmkanalen, det tar längst tid innan det kommer till blodet och gör det långsammare än de andra två.

 

Så i princip bidrar inte fett till sk mättnad utan gör att man står sig längre.. och har man dessutom ätit en lågkolhydratkost en längre tid bidrar det till att man inte blir hungrig lika ofta.

 

Du skall kika på de studier där man jämfört olika koster för viktnedgång.. där visar det sig att högkolhydratkostarna får äta kalorireducerat, medans lågkolhydratarna automatisk sänker sitt energiinag.. trots att de får äta helt fritt.

 

Finns även studier där man kikat på lågkolhydrat mot olika sjukdommar.. där har man haft ett helvete att tvinga lågkolhydratarna att äta tillräckligt, för man vill inte ha med viktminskning som confounding factor.

 

Här har du en bibba att plöja igenom!

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/issues/136798/

Link to comment
Share on other sites

Du skall kika på de studier där man jämfört olika koster för viktnedgång.. där visar det sig att högkolhydratkostarna får äta kalorireducerat, medans lågkolhydratarna automatisk sänker sitt energiinag.. trots att de får äta helt fritt.

 

Mm, men de skiljer sig i regel även i E% protein. Ett axplock av de studier kostdoktorn gillar att åberopa.

28E% vs 20E% 

35E% vs 24E%,

31E% vs 20E%,

35E% vs 24E% 

28E% vs 20E%

 

Att då fettet får ta äran när man vet om proteinets mättande egenskaper känns lite konstigt.

 

Och det är inte alltid lowfat-grupperna äter kalorireducerat och lchf får äta fritt.

 

I denna blev ingen av grupperna tillsagda att dra ner på kalorierna och low-fat slutade på ett lägre kcal intag än lchf-gruppen. Eller ja, 1478 vs 1504 : )

Viktnedgången var dock ändå klart större i low-carb gruppen.

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19082851

Link to comment
Share on other sites

Joo.. men nu säger du mättnad igen, det är fortfarande en subjektiv upplevelse.. och är därför omöjlig att mäta.

 

Utan det som är mest intressant är hur kaloriintaget förändras på olika koster, det säger något om hur aptitregleringen reagerar.. och är hyfsat mätbart.

 

Jag får ofta just den komentaren om proteinintaget, så då brukar jag svara att det kanske är LCHFHP, vi skall äta för bästa "mättnad" och minsta kaloriintag som aptitregleringen reagerar på.. som sen reglerar vikten.

 

Sen så tror/vet jag att olika komponenter i maten ofta mättar/minskar kaloriintaget.. tex ju mer hela oprocessade matvaror som ingår så brukar det leda till minskat intag av kalorier.

 

Sen så får man olika resultat beroende på hur man lägger upp studierna, dåliga studier tenderar till att folk äter mer som de är vana att göra.

 

Bättre studier ofta med fri mat brukar leda till större skilnader och rena bantningsstudier med kalorirestriktion brukar leda till att man går ner så mycket som kalorirestriktion var.. oavsett låg eller hög kolhydrat.. men lågkolhydratarna var som regel inte lika hungriga.

Link to comment
Share on other sites

Jag läste Jacob Gudiols kommentar om en studie för ett tag sedan. Vill minnas att deltagarna fick någon dryck som innehöll protein, fett eller kolhydrater, samma mängd kalorier, och sedan testade man hur mycket de åt till lunch en stund efteråt. Om jag minns rätt.

Min reaktion var att frågan i studien var fel ställd. Utifrån de erfarenheter jag har, och andras som jag läst om på nätet så 1) man blir inte mätt på fett, men man håller sig mätt (och särskilt i kombination med protein). 2) Det krävs omställning till LCHF för att känna mättnadskänslan - det är ju många som blir vrålhungriga första tiden.

Link to comment
Share on other sites

Jag äter blandkost och känner mig mättare om det är fett i maten. Är det ett tuppfjät för mycket fett så blir jag dock proppmätt och seg. Ingen hit om man hade tänkt jobba i trädgården på eftermiddagen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...