Gå till innehåll

Energi för träning

Recommended Posts

Ätit LCHF i 4 år nu, mest p.g.a att jag sökte bättre blodvärden vilket jag fick ganska omgående.

BMI 22 så absolut ingen problem med vikten och har aldrig haft det.

Tränar mer än dom flesta med cykling och löpning som favoriter men även lite vikter på gymet.

Behöver tips på kost för att orka träna då jag vill ut på längre pass. Frukosten är bra med 3 ägg och mycket rökt lax samt lite grönt te. Håller fram till lunch och då är jag vrålhungrig, kan äta hur mycket som helst utan att gå upp ett gram i vikt.

Tips mottages tacksamt, notera att jag har svårt för grädde. Ge mig lite nya idéer för att få mer energi.

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Paul B sade:

Behöver tips på kost för att orka träna då jag vill ut på längre pass.

Det tolkar jag som ultra...? Under sådana pass tror jag man mår bra av att fylla på med mellanmål. Under riktiga långpannor kanske tom med socker. (Oj, nu svär jag i kyrkan! :ph34r:
Du har ju ca 2000kcal i form av glycogen och tränar du mer intensivt och/eller under lång tid så förbrukas dessa. Det är uppförsbackar, "bara bort till den lyktstolpen" och vad man nu håller på med som plockar på glykogenet. Så basen med den frukost du beskriver är nog helt okej men just under långpassen är det nog inte fel att fylla på regelbundet. Börja ganska tidigt i passet, innan kraften tryter. Sedan behöver det förstås inte vara sega råttor och sånt, utan kanske nån nötchoklad du gjort själv med "lagom nivå" kakaohalt och salta nötter. Långdistanscoachen Phil Maffetone har en egengjord bar som också kan vara nåt. https://philmaffetone.com/recipe/phils-bar/

Jag gillar boken LCHF och Träning av Jonas Bergqvist som beskriver just anpassningar av maten utifrån vilken typ av träning man vill utföra. Nu hittar jag den bara begagnad (gavs ut 2013) men i min stad finns den på biblioteket också.

https://www.bokborsen.se/view/Jonas-Bergqvist/Lchf-Träning-Bättre-Träningsresultat-Med-L/10000536?gclid=CjwKCAiAjp6BBhAIEiwAkO9Wusj81F5fEG73F0hF4XUVL3YQJRzD6IS315lwrZ9-UDMGKoW3hXHtcxoCPmIQAvD_BwE

• Gilla 2
  • Tack! 1
Länk till inlägg
6 timmar sedan, MariaF sade:

Det tolkar jag som ultra...? Under sådana pass tror jag man mår bra av att fylla på med mellanmål. Under riktiga långpannor kanske tom med socker. (Oj, nu svär jag i kyrkan! :ph34r:
Du har ju ca 2000kcal i form av glycogen och tränar du mer intensivt och/eller under lång tid så förbrukas dessa. Det är uppförsbackar, "bara bort till den lyktstolpen" och vad man nu håller på med som plockar på glykogenet. Så basen med den frukost du beskriver är nog helt okej men just under långpassen är det nog inte fel att fylla på regelbundet. Börja ganska tidigt i passet, innan kraften tryter. Sedan behöver det förstås inte vara sega råttor och sånt, utan kanske nån nötchoklad du gjort själv med "lagom nivå" kakaohalt och salta nötter. Långdistanscoachen Phil Maffetone har en egengjord bar som också kan vara nåt. https://philmaffetone.com/recipe/phils-bar/

Jag gillar boken LCHF och Träning av Jonas Bergqvist som beskriver just anpassningar av maten utifrån vilken typ av träning man vill utföra. Nu hittar jag den bara begagnad (gavs ut 2013) men i min stad finns den på biblioteket också.

https://www.bokborsen.se/view/Jonas-Bergqvist/Lchf-Träning-Bättre-Träningsresultat-Med-L/10000536?gclid=CjwKCAiAjp6BBhAIEiwAkO9Wusj81F5fEG73F0hF4XUVL3YQJRzD6IS315lwrZ9-UDMGKoW3hXHtcxoCPmIQAvD_BwE

Stort tack!

Känner att jag behöver mer när det blir ett pass som varar längre än 2 timmar. Min första cykelvasa trodde jag att det räckte med några RAW bollar och nötter vilket resulterade i 30 min liggandes på en åker efter 6 mil för att sen äta fullt med bullar och blåbärssoppa för att ta mig runt. Följande år åt jag betydligt mer innan start och tankade blåbärssoppa efter varje mil och kom runt över timmen snabbare.

Glad att du nämner även socker vid tuff träning. Äter jag socker utan att träna mår jag mycket dåligt direkt, men har jag kommit igång ca 30 min och tar nåt med socker i känns det inget alls men kroppen får en turbokick känns det som. Jag tror/hoppas det inte skapar nån inflammation eftersom jag gör åt energin direkt när den kommer i kroppen, eller vad tror du? Min CRP är på 0.44 och TRG = 0.37.

Ska baka ihop Phil Maffetone bars direkt och testa samt även läsa Jonas bok, finns säkert några tips där.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Efter 10år på lågkolhydratkost men inte strikt keto och mer och mer intresserad av hälsa och träning, så resonerar jag som så att vi har tre sätt att ta omhand makronutrienter, dvs vi bryter ner protein, fett och kolhydrater på olika vis och vi är gjorda för dem alla tre. Grejen är att vi numera "sliter ut" kolhydratsystemet. Om man inte hunnit dit, dvs man upptäckte lågkolhydratkosten i tid (hur man nu ska veta det?) så kan det finnas tillfällen när man kan lägga på kolhydrater utan att skadas av dem. Jonas skriver i sin bok om att elitidrottare som kanske äter 5000kcal/dag kan komma upp i över 100g kolh/dag och det räknas ändå till low carb eftersom andelen kolhydrater är låg.
Jag tror det är viktigt att ställa sig frågorna Varför? och För vem? Idag är vi så fixerade vid metoder och vad man "får" och "inte får" göra men vad spelar det för roll? Vi har samma basbehov men ändå individuella skillnader (jag fascineras av epigenitik, läran om hur våra gener slår av och på utifrån hur vi lever) och känner man av matta muskler vid långvarig träning, ja då får man testa lite mer snabb energi av god kvalitet och se om det är vad som krävs. Efter 4år har du ju inga omställningsbesvär i alla fall. Om man däremot får matta muskler vid minsta motstånd fast man är pigg på plan mark, ja då får man se över stressen i sitt liv.

Dr. Maffetone är en stor favorit hos mig och även om jag vet att han har recept på sin sida har jag faktiskt aldrig testat dem... Blev också sugen på bar:en, i synnerhet nu när jag efter skador ökar träningsdistans igen. I sommar kommer det bli många sådana!

• Gilla 3
  • Tack! 1
Länk till inlägg

Har testat med lite potatis, gärna stekt, på lunchen innan ett längre pass och det funkar bra tycker jag.

Började med koncentrerad rödbets juice för 4 veckor sen och måste säga, wow 🤩. Märker stor skillnad vid träning, blodtrycket gick också ner.

• Gilla 4
Länk till inlägg
9 timmar sedan, Paul B sade:

blodtrycket gick också ner.

Menar du pulsen eller testar du blodtrycket vid/efter träning  eller kanske generellt? Min man testade rödbetsjuice men fick ingen påverkan på sitt blodtryck. För mig är pulsen ett gissel när jag pulstränar. Den hoppar runt som en gammal flipperkula! 

• Gilla 2
Länk till inlägg
16 timmar sedan, MariaF sade:

Menar du pulsen eller testar du blodtrycket vid/efter träning  eller kanske generellt? Min man testade rödbetsjuice men fick ingen påverkan på sitt blodtryck. För mig är pulsen ett gissel när jag pulstränar. Den hoppar runt som en gammal flipperkula! 

Pulsen var oförändrad men mitt blodtryck har varit lite högt sen september, vet inte varför. Läste att rödbetsjuice kunde sänka den vilket stämde på mig, generellt menar jag då. Det tog ca 4 veckor innan det började visa sig samt att min kondis blev mycket bättre också, win win i mitt fall. Tydligen tränar många elitidrottare med rödbetsjuice då dom tydligen blir mer uthålliga.

• Gilla 1
Länk till inlägg
16 timmar sedan, MariaF sade:

Glömde nämna att har man lågt blodtryck ska man inte dricka rödbetsjuice 

• Gilla 1
Länk till inlägg