ThereseMariaH Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Hej! Jag har börjat med ketodiet den 28/12-20 vilket blir 6 veckor sedan nu, men senast jag vägt mig har jag gått upp i vikt. Är 34 år, Väger nu 71,6kg och är 166cm lång. Förra veckan låg jag på 71.2 kg. Vill gå ner till 64 kg till sommaren. Min målvikt är 60 kg. har dock varit lite slarvig med vägningen, har lite fobi för vågen då jag får ångest över min vikt när jag ser siffrorna. Känner väl på min kropp när jag svullnar upp eller när jag går upp i vikt, och vill känna mig stark och komma i mina jeansshorts igen. Men nu har jag vägt mig två gånger och ska ha en vägdag i veckan. Jag försöker med fasta 16 timmar. Ibland äter jag frukost och då blir det oftast äggröra eller smörgröt, men i snitt blir det ca 3 dagar i veckan. Jag har tränat 1 tim styrka och cardio i veckan. Senast har jag tränat styrka 3 ggr i veckan 30 min, och då bara med kroppen, inga vikter. Cyklar också, men har inte gjort det nu på några veckor. När det blir lite varmare ute ska jag komma igång med cyklingen igen. Innan jag började har jag pendlat upp och ned i vikt. För två år sedan vägde jag 64 kg, men sen dess har jag ökat i vikt, min platå har varit 67 kg och där var jag länge, men nu går det bara uppåt och jag känner mig svullen och tung. När jag var runt 25 vägde jag 60 kg och har fött två barn efter det och kroppen och hormonerna har förändrat kroppen en del. Gick upp 30 kg sammanlagt med båda barnen och efter andra barnet har jag haft svårigheter med att gå ner i vikt igen. Har stillasittande jobb, så jag rör mig inte så mkt i vardagen. Jag väger inte min mat eller räknar kalorier. Vill helst slippa det eftersom jag inte är så bra på det och det blir inte rätt. Följde viktväktarna för ett par år sedan. Det gjorde jag slaviskt i ett halvår, gick ner från 69-64kg, men jag orkade inte registrera all mat jag åt längre och gick upp allt igen till vikten jag har nu. Kosten är min stora belastning. Älskar mat och tycker inte om att vara hungrig, mår illa av det. Dock tycker jag att fasta 16/8 fungerar bra. Har tidigare ätit LCHF när jag var mellan 23-29 år och vägde då 62-60kg, men då tränade jag tung styrketräning 4-5 dagar i veckan, pluss cykelpass två dagar i veckan. Jag äter 2-3 gånger om dagen. Smörgröt på mandelmjölk, äggröra, bacon, lax, broccoli, haricotverts sparris, isbergssallad, kyckling. Ibland blir det nötter och ost. Ibland kan jag uppleva att jag inte blir mätt på det jag äter och då strör jag på ost på maten. Försöker att undvika mejeriprodukter, tkr det är svårt men, exempelvis grädde i kaffet. Det hade jag i början men nu dricker jag svart kaffe, ibland en matsked röd mjölk i för att jag kan må lite illa om jag dricker svart kaffe på fastande mage. Som sagt hoppar jag över frukosten 3ggr i veckan ca. Jag har ketostix och jag kontrollerar direkt på morgonen och eftermiddagen. De pendlar mellan 1,5 -4,0 i ketovärde. Ett par veckor var jag otroligt trött och somnade på eftermiddagarna. Det har varit bättre den senaste veckan. Jag samlar på mig vätska väldigt lätt och svullnar upp så fort jag blir lite varm. Försöker dricka mkt vatten. Men det blir nog inte mer än en liter om dagen. Jag upplever att vikten går sakta uppåt och kroppen vill inte bränna något fett även om jag är i konstant ketos. Eller är jag inte i ketos? Är det därför jag inte tappar några kilon? Vad kan jag förändra utan att behöva gå hungrig eller träna timmar varje dag? Är nöjd med den träningen jag gör nu, eller är jag för ivrig för att se resultat? Ska jag kanske prova på 5-2 dieten? Behöver feedback och råd av er kunniga. Tack på förhand. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 1 timme sedan, ThereseMariaH sade: Älskar mat och tycker inte om att vara hungrig, mår illa av det. Vårt förhållande till mat kan vara avgörande. Äter du när din kropp behöver mat eller äter du eftersom du är van vid att äta efter ett visst mönster? Jag är med i en FB grupp som följer den kanadensiske njurläkaren Jason Fungs metod The fasting method (1) The Fasting Method Network by Dr. Jason Fung & Megan Ramos | Facebook. Vem som helst kan gå med i den här gruppen. Man behöver inte ens följa metoden men man kan läsa andras historier och dra egna slutsatser. Ger en hel det matnyttig information som belyser problemen med den så kallade hunger de flesta är så rädda för. Du har inte så många kilon att tappa. Du kanske tycker att du borde gå ner i vikt men den hormonbalansen som din ätmönster och livsmönster skapar tycker annorlunda. Det kan finnas matintoleranser i bakgrunden. Man kan fortfarande ha förhöjt insulin eller pågående inflammation som både binder vatten och förhinder fettförbränning. Kroppen tänker mer på din överlevnad än din spegelbild i shorts. Om den kan slippa bränna fett eftersom du förser den med mat så gör den det. Speciellt gäller detta fertila kvinnor. Vår biologi fungerar så att kroppen vill ha ett extra lager fett eftersom kroppen står stand-by för en eventuell graviditet. Sedan kan sådana saker som en mild (eller inte så mild) lipoedema (inflammation i fettväven) hindra fettförbränningen. Då blir man just tung i benen då inflammationen ofta binder vatten och ökar vikten. När man blir äldre förändras våra processer av autofagi och nattfastan kan bli otillräcklig för att kroppen ska hålla igång processer av städning, rengöring och förnyelse. Därav kan en fasta som är längre än 16 timmar vara lösningen för både inflammation, insulinresistens och viktnedgång. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Vikten är dessutom en mycket osäker indikator på hälsa och välmående. Kan tillägga att Meghan Ramos har fastat upp i vikt en patient som hade väldigt svårt att gå upp i vikt. Det beror på att vid fasta frisläpps tillväxthormoner som gör att vi lättare bygger muskler. Jag har även läst om ett par kända bodybuilders som använde fasta för att bygga muskler. Nu finns det nog fler än dessa två. Den här patientens vikt ökade genom en ökad muskelmassa. Jag fick även lära mig att våra ben består av förkalkad protein. För att få bra och tät benstomme ska man äta mer kött men även fasta för att med hjälp av hormoner och autofagi se till att rätt celler ökar och fel celler (som cancerceller) städas och återanvänds. Om man tränar i fastat tillstånd så bygger man upp kroppen och använder sina fettförråd, win win? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThereseMariaH Posted February 15, 2021 Author Share Posted February 15, 2021 Tack för ditt svar Katerina. Vad jag vet är jag inte allergisk mot något mat, eventuellt att jag lätt kan bli förstoppad, speciellt av te. Dock inte under menstruation. Jag har ganska lågt blodtryck och ofta kall om händer och fötter, jag vet inte om detta påverkar kroppen att samla på sig vätska? Det blir bättre om jag rör mig mer och får upp blodcirkulationen. Därför tycker jag om att cykla. Både mina föräldrar har kraftig övervikt och jag har alltid haft lätt för att samla vätska och binda fett. Men jag är fast beslutsam om att mina gener inte ska vara ett hinder. Jag vill hålla mig pigg, stark och rörlig så länge jag har hälsan och kan. Mitt förhållande till mat är både och skulle jag säga. Jag vill äta när jag är hungrig och då gör jag oftast det. Jag gillar även rutiner och mönster så när klockan är 13.00 och 18.00 då vill jag äta. Det är +- 1,5 timma ungefär. Jag kan få ett sug till vid 20.00. Men inte om jag ätit tillräckligt med protein och fett tidigare måltider. Till exempel idag åt jag min första måltid vid 13.30. tre pannbiffar som jag strött mozarellaost på, haricotverts med lite smör och en klick bearnesås. Har inte ätit något sedan igår kl: 19.30. Vissa dagar de senaste veckorna har jag varit riktigt hungrig vid 22.00 och ätit äggröra eller smörgröt. Och då har jag inte fastat dagen efter då jag tänkt att, "då måste jag vänta så länge på att få äta igen. Då kan jag inte äta förrän vid 17.00 nästa dag" osv... Det har blivit lite bättre sedan jag slutade äta Turkisk yogurth som kvällsmat och ersatte det med smörgröt istället. Det kan mycket väl vara så att min kropp trivs i det här extra fettet på grund av fertilitet. Jag har haft de funderingarna, och det känns som att det stämmer, men jag vet ju inte helt säkert. Tror du då att en längre fasta på 20 timmar skulle hjälpa för att komma igång med viktnedgången ordentligt? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThereseMariaH Posted February 15, 2021 Author Share Posted February 15, 2021 Jag hade tänkt att lägga in mina styrketräningspass de dagar jag fastar Jag har inget måttband som jag kan använda. Det är tänkt att jag ska göra mätningar istället för att bli blind på de där hemska siffrorna på vågen. Tackar så mycket för din återkoppling! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 2 minuter sedan, ThereseMariaH sade: Tror du då att en längre fasta på 20 timmar skulle hjälpa för att komma igång med viktnedgången ordentligt? Det tror jag att det kan vara så. Jag känner mig själv i din historia. Jag är 167 cm lång och just nu ca 68-69 kg. Jag äter LCHF men 16:8 räcker inte för mig att gå ner i vikt eller omfång utan jag kan lätt lägga på mig ett par kg. Jag har dock gått ner i fettvikt förra året till 64 mha två 42 och en 20 timmars fastor i veckan. Dvs man äter 16:8 varannan dag och helt fastar två eller tre dagar. För mig brukar fungera med 2 hela fastedagar å 42 timmar. Annars recommenders 3x42 i veckan. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 5 timmar sedan, Katerina sade: När man blir äldre förändras våra processer av autofagi och nattfastan kan bli otillräcklig för att kroppen ska hålla igång processer av städning, rengöring och förnyelse. Därav kan en fasta som är längre än 16 timmar vara lösningen för både inflammation, insulinresistens och viktnedgång. I mitt fall, hade jag några få kilo (fem) att gå ned det skedde under en kort period efter LCHF-start - sedan har vikten under tre år varit närmast konstant på BMI under 25. Daglig fasta 17 -18 timmar. Har fungerat närmast perfekt. Diabetes 2 borta, lipidprofilen perfekt (HDL-värdet ökat från 0,95 till 1,4), triglyceridvärdet lång ner i botten, blodtryck med blodtryckssänkande medicin utsatt (nu 130/80). Ingen tvekan om att LCHF-kostens fantastiska effekter ligger bakom. Att jag på senare tid ökat upp det dagliga C-vitamintaget (askorbinsyra i pulverform) till 5 - 6 gram har dessutom gjort att blodets syremättnad gått upp från 95 till 97-98 procent - en effekt som jag inte har sett omtalad i några studier. Dock inte alltför förvånande, om man tänker på C-vitaminets antioxiativa förmåga - innebärande att t.ex. den oxidativa stressen som skapar inflammationshärdar i kroppen, motverkas. Inflammation i såväl blodkärl, hjärta som lungor minimeras. Det förefaller medverka till förbättrad syresättning av hämoglobinet i blodet. Lungornas 700 miljoner alveoler blir friskare och lungornas funktion bättre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThereseMariaH Posted February 15, 2021 Author Share Posted February 15, 2021 I mitt fall, hade jag några få kilo (fem) att gå ned det skedde under en kort period efter LCHF-start - sedan har vikten under tre år varit närmast konstant på BMI under 25. Daglig fasta 17 -18 timmar. Har fungerat närmast perfekt Kul att det fungerade! Jag tror nog på en längre fasta för min del. Läste att män har lättare att gå ner i vikt än kvinnor med med ketodiet, och så tror jag är fallet för med mig. Dels för att min vikt pendlat upp och ned genom åren och att jag blivit äldre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Jag tycker mig se att om du vill gå ner i fettvikt så tränar du för mycket, för hårt, för ofta och du äter för mycket protein och alldeles för lite fett. Om keto, kvinnor och män. Det finns en intressant undersökning om varför män får bättre resultat med keto än kvinnor och den kom fram till att det till stor del handlade om att männen i undersökningen hade lättare att hålla sig till ketokosten än kvinnorna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThereseMariaH Posted February 15, 2021 Author Share Posted February 15, 2021 26 minuter sedan, Erik 2 sade: Jag tycker mig se att om du vill gå ner i fettvikt så tränar du för mycket, för hårt, för ofta och du äter för mycket protein och alldeles för lite fett Hmm okej. Någon typ av träning mår jag bra av för att inte få ont i nacke och ländrygg. Pga försvagad core efter graviditet och datorjobb. Jämför jag den träningen jag gör nu, men den jag gjort tidigare är detta lätt träning. Blir knappt svettig Äter troligtvis fel som du nämner. Trodde att om jag bara utesluter kolhydrater och äter mer fett borde det gå (eftersom det funkade när jag var yngre och då tränade jag riktigt tungt) men uppenbarligen svarar inte kroppen på samma sätt längre. proteinet har jag tänkt på också. Blir att jag äter en del protein för att det mättar bra. Fetter också såklart. Bör man äta färre ägg och kött? Vad ska man ersätta det med isf? Eller ska man inte ersätta det alls? Bara dra ner på det helt enkelt. Försöker få i mig fett, kan nog få i mig iaf 40-50gr smör på en dag. Kan ibland lägga på en extra smörklick på snörgröten eller äggröran för att få i mig mer fett. Är det för lite eller för mycket? Har tänkt att jag kanske faktiskt äter mer än vad min kropp orkar göra sig av med. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted February 16, 2021 Share Posted February 16, 2021 Gå in på Kostbevakningen och notera vad du äter under åtminstone en dag. Detta för att se hur du ligger till i intag av fett, protein och kolhydrater. Intressant också att se hur din förbränning ser ut. Har du en aktivitetsklocka kan du få en hint om detta. Kalorier kan i vissa fall spela roll. Men stirra dig inte blind på vikten. Du ska känna att du mår bra! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThereseMariaH Posted February 16, 2021 Author Share Posted February 16, 2021 9 minuter sedan, Cederulla sade: Har du en aktivitetsklocka kan du få en hint om detta. Nej jag har ingen tyvärr, men jag önskar mig en 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThereseMariaH Posted February 16, 2021 Author Share Posted February 16, 2021 Provade på min första 20-timmars fasta idag. Tränade dock 15 min i morse. Lite situps och utfall, vilket inte var planerat från början. Fastan gick sådär. När jag stod och lagade mat till barnen kunde jag inte hålla mig längre. Var såå hungrig så jag gjorde mat till mig själv också och åt en stor portion med vannamieräkor efter 18 timmar. Blev väldigt mätt efter den portionen då jag åt mer än vad jag kanske borde gjort eftersom jag var så hungrig. Tallriken var tom på 10 min. Tre timmar senare (vanlig tid vid 17.00) var jag hungrig igen och då fick jag i mig mer fett. Att hoppa över frukosten är inga problem, men att hoppa över lunchen också, det tog på humöret och tålamodet, speciellt med småbarn omkring. Men det kanske blir bättre efter några gånger? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 16, 2021 Share Posted February 16, 2021 2 timmar sedan, ThereseMariaH sade: Var såå hungrig så jag gjorde mat till mig själv också och åt en stor portion med vannamieräkor efter 18 timmar. Men du, det var imponerande! Du fixade mat till dig också och åt inte barnens mat! Hejja! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted February 17, 2021 Share Posted February 17, 2021 Det svåraste med fastan är kampen mot vanan. Fastan bygger på mental förberedelse och man kan inte lämna det åt slumpen. Vi är ständigt och jämt omgivna av mat. Det är bara två steg till kylskåpet. Det är så lätt att ge efter för vanan. Historiskt sätt har vi alltid fastat i group för att inte trigga varandra. Idag får man hitta likasinnade på FB och få mentalt stöd där. Vi har även vardagsritualer som vi kanske inte är medvetna om: fredagsmys, fika med vänner på stan, om man åker till köpcentra X på lördagar brukar man dricka kaffe med bulle och så vidare. Om man vill införa periodisk fasta längre än 16:8 måste man ha en plan för alla dessa tillfällen. När man fastar blir man inte hungrig i den bemärkelsen att du börjar svälta och din kropp börjar ta skada om du hoppar över någon eller några måltider speciellt om du har ansenliga fettförråd. Din hunger kommer inte att öka i styrka så att du börjar gnaga av stolsben eller bita sambon i skinkan. Din kropp är dock van att få mat och den kommer att påminna dig om det. Du har ett val: fortsätta på samma sätt och få samma resultat eller distrahera dig själv och få det resultatet du vill få. För att lyckas med fastan måste man i början planera och förbereda den. Man måste ha klart för sig vad man själv gör till exempel när barnen äter eller när sambo frossar i chips eller i fläsksvålar. Jag har numera inga problem med att laga mat för familjen och även sitta med dem när de äter när jag fastar. Jag brukar göra en kopp te eller svart kaffe och dricka det medan de äter. Men man måste träna denna fastemuskel för att det ska bli lättare och någon gång kommer man att misslyckas. Det är alltid svårast i början då man vill bryta en vana och det blir faktiskt lättare ju mer man tränar. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThereseMariaH Posted February 17, 2021 Author Share Posted February 17, 2021 Tack för feedback Katerina! Jag tänkte faktiskt göra ett försök till idag. Hade som mål att äta mitt första mål kl 16.00. Och volia! Här står jag och lagar mat och klockan är 16.30. Har varit hungrig idag men inte alls på samma sätt som igår 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted February 18, 2021 Share Posted February 18, 2021 Jag håller på att avsluta min andra 42-timmars fasta den här veckan. I morgon blir det en 20 timmarsfasta fram till middagen på kvällen. Nästa vecka blir likadan osv fram till sommaren har jag tänkt. Då hoppas jag att jag har bränt en del av fläsket och landar på 61-62 kg till mina 167 cm. Det kan hända att jag flyttar om schemat eller lägger in lite längre fastor för att kroppen inte ska vänja sig vid samma schema och börjar anpassa sig. Vill du hänga med @ThereseMariaH? I kväll blir det en långkok på oxlägg som vi antagligen kommer att få äta även på fredagskvällen. Fördelen med LCHF är att man kan göra stora grytor och kanske laga mat varannan dag eller varför inte var tredje? Beror på hur stora grytor man har och hur många man har i hushållet som äter . Kan rapportera att jag mår bättre när jag fastar än när jag äter. Dessutom är det viktigt att när man väl äter så äter man ordentligt, inga små portioner, och att man äter näringsrik riktig mat. Fasta som kompensation för fuskdagar då man frossat i kolhydrater och socker fungerar inte i det långa loppet. Precis som hårt träning fungerar inte som kompensation för skräpmat och godis man stoppar i sig. Efter att man har fastat eller tränat hårt måste man fylla på med näring, vitaminer och mineraler. Tror man att man kan kompensera dåliga matvanor med fasta eller träning skjuter man sig själv i foten och kommer att få bristsjukdomar så småningom. Dessutom tycker jag att fasta är självreglerande på det sättet att om man inte har ätit något på många timmar så får den maten man ska äta ett helt annat värde. Det blir viktigt att äta bra mat och inte vilket skit som helst. Det är hur jag fungerar i alla fall. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThereseMariaH Posted February 18, 2021 Author Share Posted February 18, 2021 Vill du hänga med @ThereseMariaH? Absolut vill jag det! Jag vill ju ha en förändring och vill komma tillbaka till mina 60 kg någon gång. Men ett delmål att börja med är 64 kg till midsommar! Alltså -8kg. Som du skrev tidigare behöver jag planera in mina fastedagar, så det behöver jag göra då. Jag tänkte iaf ha 8:16 fasta de dagar jag inte har lång fasta. Det har ju bara gått bra hittills. Och det har bara gått några dagar än så länge, det är när jag börjar se resultat som man får en boost till att fortsätta. Ska bli spännande att se vad vågen står på nästa vägningsdag. Som jag känner mig nu känns det nästan som jag gått upp nåt kilo. Men det återstår att se på måndag. Mätte ketonvärde i morse, mäter via urin så vet ju att den inte är exakt, men jag mäter alltid direkt på morgonen. Idag låg det på upp mot 8.0. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted February 18, 2021 Share Posted February 18, 2021 Grejen är den att fasta fungerar för att gå ner i fettvikt, men det finns en hel del att lära sig för att inte ha falska förhoppningar. Att använda bara vågen för att mäta framgång kan vara riktigt frustrerande. När du inte äter frossar inte din kropp i fettet. Kroppen strävar efter din överlevnad och förbrukar sparsamt. Sedan omvandlas fettet till vatten först som har sin vikt och väger mer än fett. Det tar ett tag innan kroppen kan spola ut det vattnet via urin. Därför är viktnedgången aldrig lineär och vikten går upp och ner beroende på hur mycket vatten man binder. Man binder mer vatten om man har inflammation i kroppen. Du tränar mycket så du behöver se upp med muskeltillväxt (muskler väger mer än fett). För att muskler ska växa bildas bristningar i muskelvävnad och man binder mer vatten för att laga muskler. Som du ser kan vågen förleda ordentligt om du förväntar dig att du ska hela tiden rasa i vikt bara genom att fasta och träna. Det kommer du inte att göra. Ta bilder, mät omfång, använd trånga byxor. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThereseMariaH Posted February 18, 2021 Author Share Posted February 18, 2021 5 minuter sedan, Katerina sade: Ta bilder, mät omfång, använd trånga byxor. Att använda trånga byxor kommer inte vara några problem. De har blivit väldigt trånga allihop XD Skämt och sido, så vet jag att vikten pendlar upp och ned. Ska försöka införskaffa måttband! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted February 19, 2021 Share Posted February 19, 2021 20 timmar sedan, Katerina sade: Jag håller på att avsluta min andra 42-timmars fasta den här veckan. I morgon blir det en 20 timmarsfasta fram till middagen på kvällen. Nästa vecka blir likadan osv fram till sommaren har jag tänkt. Då hoppas jag att jag har bränt en del av fläsket och landar på 61-62 kg till mina 167 cm. Det kan hända att jag flyttar om schemat eller lägger in lite längre fastor för att kroppen inte ska vänja sig vid samma schema och börjar anpassa sig. Vill du hänga med @ThereseMariaH? Jag skulle kunna hänga med på det här också! Jag fastar i en lite annan rytm för tillfället; fastar 36 h To-fr, men kör periodisk fasta flera dagar i veckan. Har planerat att fasta 5 dagar någon gång i mars. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThereseMariaH Posted February 19, 2021 Author Share Posted February 19, 2021 18 minuter sedan, Tr0llet sade: Har planerat att fasta 5 dagar någon gång i mars Ja häng på!! wow! Hur ska du göra då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThereseMariaH Posted February 19, 2021 Author Share Posted February 19, 2021 18 timmar sedan, Katerina sade: För att muskler ska växa bildas bristningar i muskelvävnad och man binder mer vatten för att laga muskler. Har en man som är friskvårdsterapeut så han har lärt mig en del om musklerna, men att man binder mer vatten när musklerna lagas visste jag inte. Jag gjorde en övning för en vecka sen, tåhävningar och det tog kol på mina vader. Muskelfästet vid knävecket gjorde så ont! Vet hur det känns efter ett tungt benpass. Låren går att härda ut, men en smärta just där på vaderna var nåt annat. Har inte kunnat gå ordentligt på en hel vecka. Idag är första dagen som det känns bra i vaderna igen. Det kanske är en anledning till att jag vart svullen i kroppen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted February 19, 2021 Share Posted February 19, 2021 3 minuter sedan, ThereseMariaH sade: Ja häng på!! wow! Hur ska du göra då? Tack Jag fastade 5 dagar i januari också. Började med 24 h fasta i januari 2019 och har vant mig vid att vara utan mat. Som @Katerinaskrev ovan är vanan att äta det svåraste att bryta, åtminstone för mig. I fjol i mars började jag fasta flera dagar, tror jag fastade 3 dagar som längst då. Nu när jag är van att fasta känns det ok. Så ok att jag inte vet vad jag ska säga då folk påpekar att det låter svårt, hur klaaaarar du det osv. 1,5 dygns fasta känns nu riktigt lätt, medan jag minns hur spännande/svårt det var att fasta 24 h första gången. Fasta kan liksom också blir det nya normala 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThereseMariaH Posted February 19, 2021 Author Share Posted February 19, 2021 3 minuter sedan, Tr0llet sade: vanan att äta det svåraste att bryta absolut! Jag har ätit på fasta tider under många år, så jag låter det ta några veckor innan min kropp vant sig. Det går mycket lättare nu efter några dagar. Idag är planen att äta först vid middag mellan 17.00-18.00. Då blir det kyckling fajita med familjen Jag skippar såklart brödet och tortilla chipsen och även tacosåsen (det är tropical). Är nog en del socker i den. Hur gör ni med vin/alkohol under den här perioden? Jag hade gärna velat ha ett glas rödvin till maten ikväll. Eller ska man hålla sig till vatten. Cola Zero och pepsi max är ju även svårt att hålla sig ifrån på helger och till sådan mat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted February 19, 2021 Share Posted February 19, 2021 25 minuter sedan, ThereseMariaH sade: Hur gör ni med vin/alkohol under den här perioden? Jag hade gärna velat ha ett glas rödvin till maten ikväll. Eller ska man hålla sig till vatten. Cola Zero och pepsi max är ju även svårt att hålla sig ifrån på helger och till sådan mat. Jag dricker sparsamt med alkohol överlag. Jag tror mig vara sockerberoende, och jag ser riskerna med alkohol som ganska stora då det gäller mig. Pepsi Max tillåter jag mig nu och då, men det kan lätt gå överstyr Eftersom jag inte dricker alkohol alla månader tillåter jag mig att dricka ett par glas med gott samvete då jag dricker. Även om jag inte skulle vara försiktig med alkohol med tanke på min beroendehjärna, skulle jag ändå dricka väldigt sparsamt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThereseMariaH Posted February 19, 2021 Author Share Posted February 19, 2021 3 minuter sedan, Tr0llet sade: Jag dricker sparsamt med alkohol överlag. Samma här. Funderar på om jag ska utesluta det helt, men jag vill ju inte ta bort allt det goda. Det ska inte vara någon större fara att ta ett glas till maten vid något tillfälle vid viktnedgång, blir max ett par gånger i månaden och då 1 dl per tillfälle. Alkohol innehåller ju en hel del kalorier. Men det är sen gammalt att om jag tar ett glas är det alltid torrt vitt eller rött vin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted February 19, 2021 Share Posted February 19, 2021 Det intressanta med alkohol är leverns funktion. Om du vill gå ner i fettvikt så är det levern som är viktig att tänka på. Den deltar både i processen att tillverka fett av socker man äter men även i produktionen av ketoner av fettet man förbränner. Dricker du alkohol så blir det leverns prioritet nummer 1 att rensa ut alkoholen ur blodet eftersom alkoholen är en gift. Därför upphör produktion av ketoner medan alkoholen rensas ut. På det sättet blir alkoholen en stoppkloss då man vill att kroppen ska förbränna fettet. Det är i alla fall hur jag har uppfattat det hela. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted February 19, 2021 Share Posted February 19, 2021 Vilken bra idé @Tr0llet, häng med! Det där med faste-schemat är ju individuellt. Det måste passa in i livspusslet för att fungera. Jag har testat både 42 timmars fasta två-tre gånger i veckan och 86 timmars en gång i veckan och 5 dagars också. Jag tyckte att mentalt var det lättare med 86 timmar i sträck eftersom man får mest påminnelser under dag 1 och de andra dagarna kan man fasta i fred . Men jag vill hitta en ät-schema som fungerar i det långa loppet. Jag har inte många kilon att gå ner men jag tror att jag har en mild form att lipoedema i låren. För att få det att läka ut och äntligen slippa gropiga lår vill jag nu testa en rullande schema av 42 timmars fastor 2-3 gånger i veckan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted February 19, 2021 Share Posted February 19, 2021 5 minuter sedan, Katerina sade: Men jag vill hitta en ät-schema som fungerar i det långa loppet. Då man hittar det så funkar det! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 19, 2021 Share Posted February 19, 2021 Ska vi starta en nu-fastar-vi-tråd? För att inte kapa den här helt? Jag hänger på. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThereseMariaH Posted February 19, 2021 Author Share Posted February 19, 2021 1 timme sedan, Effie sade: Ska vi starta en nu-fastar-vi-tråd? För att inte kapa den här helt? Jag hänger på Nu har jag startat en som vi kan skriva i 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted February 19, 2021 Share Posted February 19, 2021 2 timmar sedan, Effie sade: Ska vi starta en nu-fastar-vi-tråd? För att inte kapa den här helt? Jag hänger på. Har tänkt lite samma sak. Jag har någon gång börjat en fasta-tråd, men den blev liksom och hänga.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted February 19, 2021 Share Posted February 19, 2021 4 timmar sedan, ThereseMariaH sade: Samma här. Funderar på om jag ska utesluta det helt, men jag vill ju inte ta bort allt det goda. Det ska inte vara någon större fara att ta ett glas till maten vid något tillfälle vid viktnedgång, blir max ett par gånger i månaden och då 1 dl per tillfälle. Alkohol innehåller ju en hel del kalorier. Men det är sen gammalt att om jag tar ett glas är det alltid torrt vitt eller rött vin. Martina J skrev något om att det inte är giftet i sig, utan mängden av giftet som är avgörande. Jag tänker, med vissa saker, att jag inte har som mål att bli en oflexibel renlevnadsmänniska, utan försöker göra vettiga beslut som passar mig och mitt liv. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts