Jump to content

Vad är processad mat?

Ellie
 Share

Recommended Posts

Hej!
Jag har ju förstått att man ska undvika processad mat. Pga tillsatt socker, dåliga fetter och annat... Det pratas om att man ska äta mat som ser ut som den gör i naturen. Inget i förpackning. Jag förstår ju grejen: käka en bit lax i stället för Gorbys. Så långt är jag med!

Men hur ska man tänka med all den mat som kommer i förpackningar som man (jag) ändå använder till vardags? Krossade tomater, tomatpure’, dijonsenap, tamarisoja osv. Krossade tomater tror jag inte växer i kartong på nån buske. Det är ju processad mat då, eller?

Blir förvirrad av all dubbel information överallt. ”Ät inget som kommer i en förpackning”. Sen är det krossade tomater i varje lchf-recept. Var drar man gränsen vid hur processad en matvara får vara för att inte vara skadlig för hälsan? 

• Like 4

Hej Ellie!

Jag vet inte vad andra tänker, men min egen syn på vad processad mat skulle kunna vara är sådant som jag själv inte kan laga till, åtminstone inte hemma i mitt eget kök.

Smör skulle vara möjligt för mig att göra genom att vispa grädde, ost skulle jag antgligen också kunna göra även om den inte skulle bli lika god som den köpta. Korv skulle jag också kunna göra själv om jag hade rätt utrustning och tålamod, och den skulle nog bli nyttigare än den man ofta köper i affären. Jag köper helst korv från lokala gårdsbutiker eftersom jag tror det är nyttigare än "ICA-korv".

För övrigt håller jag helt Morgonsol.

Hoppas det inte blev mer förvirrat. Enklast är ju att köpa sådant som inte har innehållsförteckning, eller bara 2-3 ingredienser som man känner till och vet vad det är.

• Like 6
  • Thanks 1

Att äta oprocessad mat är nog mest ett mål att sikta på.
Det är inte lätt att få vardagen att gå ihop om allt på tallriken ska vara optimalt.
Med tiden blir man mer medveten vad maten innehåller och hittar sina favoriter.

• Like 4

Tack för input. Är nog fortfarande lite förvirrad, det verkar ändå vara lite godtyckligt hur man ska/kan tänka. Fast så är det ju å andra sidan med det mesta vad gäller kost och hälsa. Men kanske får jag försöka hitta min egen gräns. Och undvika sånt med allt för många ingredienser. 

• Like 4

41 minuter sedan, Ellie sade:

Tack för input. Är nog fortfarande lite förvirrad, det verkar ändå vara lite godtyckligt hur man ska/kan tänka. Fast så är det ju å andra sidan med det mesta vad gäller kost och hälsa. Men kanske får jag försöka hitta min egen gräns. Och undvika sånt med allt för många ingredienser. 

Prexis, du och jag kan ju inte gå ut i skogen för att få tag i föda.

All mat du köper i affären är typ prorcessad/förpackad/transporterad.. är det något jag glömt?

Man kan dra en gräns vid hel och halvfabrikat.

Den viktigaste gränsen går vid helfabrikat, dvs färdiga måltider.

Det är som du säger, man bara läser på etiketterna, så ser man om de puttat in grejer som du inte alls har behov av, men som ökar shelftime.

Hur som helst så får du en frisedel att använda krossade tomater om dina egna tagit slut.. och då skall det stå tomater och eventuellt någon krydda på förpakningen inget annat.

Lika gäller typ Bacon, finns sådant med bara 3 ingredienser, fläsk, nitritsalt och ascorbinsyra och så skall det vara rökt, helst alspånrökt!

• Like 1
  • Thanks 1