Gå till innehåll

Recommended Posts

Välkomna! 

Här kan vi få stöttning och råd under sin fasta-period. 
Jag är nybörjare när det gäller fasta och är på min första vecka. Började med ketodiet för 7 veckor sedan, men upplever ingen förändring, snarare plussar på vågen.

I forumet fick jag tips om längre fasta perioder och har nu satt igång med detta. Fastar 16:8 och vissa dagar längre. 
Mitt mål är att gå ner 8kg till sommaren. (midsommar) 

Nu kör vi :)

• Gilla 6
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör 20:4 emellanåt, och ibland en 24-timmarsfasta. Ska testa en 4-dagars vattenfasta framöver. Jag är en bra bit in i klimakteriet och har under period fastnat i kolhydratträsket, med viktuppgång som följd...såklart... och ingen motivation till träning. Efter klimakteriets intåg har jag mycket svårare att få igång förbränningen. Fastan hjälper att göra det.

När jag äter så är det LCHF. Kommer från en släkt med hög frekvens av diabetes så jag vill hålla kolhydraterna så lågt som möjligt. Målet är att gå ner ca 20 kg. Allt blir så tungt när man är tung, löpning - som jag älskar - är tungt... 

En sak är säker - klimakteriet gör en riktigt dränerad på energi, motivation och glatt humör. 

• Gilla 6
  • Ledsen 1
Länk till inlägg
3 timmar sedan, Katerina sade:

Det är viktigare att se bra ut i shorts än se en viss siffra på vågen, eller hur

Haha! Ja, eller att ens få på sig dom!  

En gång i tiden fick jag på mig dom utan att jag ens behövs dra in magen :D Det låter som att det är en evighet sen, men det är ca 10 år sedan.

Kanske, kanske kanske kan jag komma dit igen. 
Roligt att få läsa era mål och att känna att man inte är helt ensam på viktresan :D I helgen ska jag äta 16:8. Idag blev det fasta på 24 timmar. Det gick bättre än väntat. Och det var riktigt gott med sallad och en god dressing till. Var mer sugen på salladen än kycklingen. Det kanske blev nog med protein efter alla Vannamieräkor jag fick i mig här om dagen. Och nu efter några timmar känner jag inget direkt sug eller hunger :) 

Och jag diskuterade med sambon idag om träning. man behöver ju inte träna hårt, vilket jag inte gör heller. Bara röra på sig mer. Vi jobbar ju hemifrån och sitter vid datorerna hela dagarna. Vi går knappt ut förutom när vi går ut till bilen för att hämta/lämna ungar eller går runt i huset eller handlar mat. En daglig promenad hade ju inte skadat för viktnedgången. Förr var man hurtig och gick upp kl 06.30 gick en morgonpromenad på en timme varannan dag, minst och dessutom bodde i stan och gick överallt utan bil. Nu vill man hellre sova,  och i snart 8 år nu man vart tvungen att gå upp mitt i natten och blir väckt varje morgon för att ta hand om en liten hungrig en. Har ingen tanke på att gå promenader då. 

Fast i morgon ska jag faktiskt spela padel :) 

• Gilla 7
Länk till inlägg

Är det stressande för kroppen att fasta? Eller är det att man inte ska fasta när man är stressad?

För min del är den mesta fastan spontan. Jag skulle vilja få rutin på 16:8 och då bara äta två gånger per dag.

• Gilla 3
Länk till inlägg
14 timmar sedan, morgonsol sade:

Är det stressande för kroppen att fasta? Eller är det att man inte ska fasta när man är stressad?

Upplever det inte stressande för kroppen. Jag har faktiskt känt mig piggare, mer utvilad och mer fokuserad, efter en vecka med fastande blandat 16:8 upp till 24 timmar. Det är nog värt att kolla upp. Det enda jag vet om stress är ju att stressen gör att viktnedgången stannar av. Kanske någon annan som har bättre koll kan svara på "fasta och stress" :) Kan ju bara prata utifrån egna erfarenheter. 

• Gilla 2
Länk till inlägg

Hej på er alla! Varit medlem på DD och försöker äta 'rätt', givetvis går det si och så ibland med det men har tappat runt 5 kilo sen november. 

Har en fråga kring omad, om jag dricker fettkaffe med 1,5 matsked kokosolja och sedan äter på kvällen, skulle det räknas som omad? eller ställer fettkaffet till det?

Tränar en del, löpning 3 dagar i veckan och annars vardagsmotion, funderar på att lägga in styrketräning men väntar på rätta 'feelingen' :), vilket leder till nästa fundering, hur håller ni koll på att ni får i er tillräckligt med protein? och även fett? 

Kanske bäst att följa recepten som finns på DD. Målet är att tappa ca 10 kilo till eftersom knäna börjat protestera vid löpning.

/Jonas

• Gilla 5
Länk till inlägg

Hej här kommer ett litet tips som funkar för mig. Kanske inte så märkvärdigt men kan hjälpa någon som inte får till en rutin på fastan.

16/8 har blivit vardag och bra så. Men vid lite längre fasta så gör jag det alltid när jag jobbar intensivt. Har ett skiftjobb där vi jobbar 12 timmars,

2 dagskift sedan 2 nattskift. Det är absolut lättas för mig att ta en längre fasta då. Tiden bara försvinner i arbetet och sen ska man hinna sova lite också. 

Planen just nu är att göra en 5 dagars 2 är redan avklarade. Tänk om arbetskamraterna visste vad man håller på med🤣

• Gilla 7
Länk till inlägg

Roligt med fler som skriver och höra hur ni gör med er fasta 😊 tänker också på att inte tala om för alla att man fastar. Det fungerar fint uppenbarligen för idag var det vägningsdag, direkt på morgonen. 

-1,5 kg på vågen! Äntligen går jag ner istället för upp! så det här blev jag väldigt glad över ! 😁

• Gilla 6
Länk till inlägg
13 timmar sedan, Jonaso sade:

Har en fråga kring omad, om jag dricker fettkaffe med 1,5 matsked kokosolja och sedan äter på kvällen, skulle det räknas som omad? eller ställer fettkaffet till det?

Det beror på vem du frågar. En del anser att fasta är att bara dricka vatten och salt. Andra menar att intag av bara fett under fastan (fettfasta kallas det nog?) funkar eftersom fett inte höjer blodsockret och det blir därmed inget insulinpåslag. Du kan testa båda varianter och se vilken effekt du får.

hur håller ni koll på att ni får i er tillräckligt med protein? och även fett?

I början lade in allt jag åt i Kostbevakningen. Men nu äter jag när jag är hungrig, ibland mer/mindre fett och ibland mindre/mer protein 🙃 och sparsamt med grönsaker.

• Gilla 5
Länk till inlägg

Hej @Jonaso tyvärr blir detta snarare en 2MAD dvs två måltider om dagen. Jag följer The Fasting Method av Jason Fung och Meghan Ramos och under fastan ska man egentligen bara dricka vatten och man kör ren vattenfasta. Även svart kaffe eller te utan smaktillsatser är tillåtet. Detta för att slippa insulinpåslag. Jag misstänker att fettkaffet du dricker är ganska mättande även om fettet smälter och det hela ser ut som en dryck. För dem som lider av insulinresistens är det viktigt att man ökar fastefönster för att ge kroppen möjlighet att ha längre perioder utan förhöjt insulin. Du kunde fortfarande följa OMAD om du kunde dricka ditt fettkaffe strax före eller efter huvudmålet och fasta resten av dagen.

• Gilla 3
Länk till inlägg
On 2021-02-19 at 16:42, ThereseMariaH sade:

Det hade varit spännande att höra vad ni har för mål?

Mitt mål är att må bra och hålla mig frisk. Har varit förkyld två gånger på sex år, så det verkar funka ganska bra.

Vikten har numera blivit minst tertiär efter att jag gått upp 8-10 kg i klimakteriet och det är omöjligt att gå ner. Fastar 23:1 varje dag sen 3-4 år. Nån gång om året görs några dagars fasta med bara vatten - utan resultat på vågen!

• Gilla 4
Länk till inlägg

I tidigare tråd nämndes alkohol och fasta. Jag tog ett glas vin på ca 1 dl på fredagskväll, hade fastat 24 timmar den dagen. På lördagen fastade jag 16:8 och unnade mig lite brieost och valnötter på kvällen. Söndag 24 timmar fasta igen. 

Nu har ju jag bara fastat i en vecka, så jag vet inte om resultatet hade sett annorlunda ut om jag inte hade tagit något vin alls. Men det visade iaf -1,5kg på vågen. Måttband är inte införskaffat ännu. Men jag lånar sambons smartwatch som installerades igår. Så nu kan jag lättare följa min aktivitet och förbränning :)

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag har redan för ett år sen tänkt att jag skulle avgifta mig från kaffe inför nästa långa fasta. Finns det någon som förstår hur mycket man vill något, samtidigt som man inte vill? Jag tänkte att jag skulle trappa ner kaffedrickandet, så att jag undviker huvudvärk sen då jag inleder fastan.. Eftersom jag har bestämt mig för att fasta i mars, måste jag liksom börja göra något åt saken nu. Jag älskar mitt kaffe. Har alltså inte som avsikt, åtminstone i det här skedet, att sluta med kaffe för all framtid. Bara för dagarna då jag fastar. Jag är också nyfiken på hur det skulle kännas att vara utan koffein. Jag började använda kaffe som under ettåring, så jag har inget minne av hur det är att vara utan kaffe. Min mormor lär ska ha blandat bulle, socker, mjölk och kaffe i en kaffekopp och matat mig med sked. Och jag lär ha smaskat mycket ljudligt och gapat stort... 🙄 Då jag kunde börja dricka själv började hon blanda lite kaffe i mjölken tills proportionerna förändrades och jag började lägga mjölk i kaffet. 

För tillfället känns det som ett mycket större steg att vara utan kaffe än att vara utan mat. 

• Gilla 4
  • Förvånad 1
Länk till inlägg
3 timmar sedan, Tr0llet sade:

Jag är också nyfiken på hur det skulle kännas att vara utan koffein.

Du får rapportera. Själv märker jag aldrig någon skillnad på kaffe eller inte kaffe. 
Jag har avstått från kaffe under februari, när jag har ätit karnivor. Druckit rooibos istället. Det går. 

• Gilla 2
Länk till inlägg
6 timmar sedan, Tr0llet sade:

Jag har redan för ett år sen tänkt att jag skulle avgifta mig från kaffe inför nästa långa fasta. Finns det någon som förstår hur mycket man vill något, samtidigt som man inte vill? Jag tänkte att jag skulle trappa ner kaffedrickandet, så att jag undviker huvudvärk sen då jag inleder fastan.. Eftersom jag har bestämt mig för att fasta i mars, måste jag liksom börja göra något åt saken nu. Jag älskar mitt kaffe. Har alltså inte som avsikt, åtminstone i det här skedet, att sluta med kaffe för all framtid. Bara för dagarna då jag fastar. Jag är också nyfiken på hur det skulle kännas att vara utan koffein. Jag började använda kaffe som under ettåring, så jag har inget minne av hur det är att vara utan kaffe. Min mormor lär ska ha blandat bulle, socker, mjölk och kaffe i en kaffekopp och matat mig med sked. Och jag lär ha smaskat mycket ljudligt och gapat stort... 🙄 Då jag kunde börja dricka själv började hon blanda lite kaffe i mjölken tills proportionerna förändrades och jag började lägga mjölk i kaffet. 

För tillfället känns det som ett mycket större steg att vara utan kaffe än att vara utan mat. 

Har varit en stordrickare av kaffe - 10-12 koppar om dagen utan problem i många år. Åkte på influensa 2018 och drack inte kaffe på över en vecka. Man vet att man är riktigt sjuk om inte ens kaffe går ner. Men efter tillfrisknandet fick jag för mig att sluta med kaffe helt. Fick en effekt som jag inte alls förväntat mig - mina klimakterievallningar försvann! Jag har efter det tagit nån kopp då och då, tänkte att jag kan väl festdricka kaffe som andra feströker, typ. Men det har varje gång resulterat i ett migränanfall. Nu kan jag inte ens dricka en cola zero utan att få migrän. Nå det är ju ingen större förlust men nångång skulle det vara gott med en Irish till exempel... Att inte behöva vara koffeinslav är dock väldigt skönt, med det menar jag att man måste ha kaffe innan man är en fungerande människa på morgonen. Summasummarun - jag mår super utan kaffe! 🤩

• Gilla 5
Länk till inlägg
7 timmar sedan, Tr0llet sade:

Risken är ju överhängande  att du får huvudvärk när du slutar med kaffet. Varför vill du avstå just under fastan? När du inte har för avsikt att ge upp kaffet.

Länk till inlägg
11 timmar sedan, iAnna sade:

I början lade in allt jag åt i Kostbevakningen. Men nu äter jag när jag är hungrig, ibland mer/mindre fett och ibland mindre/mer protein 🙃 och sparsamt med grönsaker.

Tackar för bra svar! Jag la in dagens födointag i Kostbevakningen och hamnade på knappt 800 kcal med 59 gram protein, 48 gram fett och kolhydrat 15 gram och 7 gram fiber (vet inte om detta räknas in i kolhydrat?). Det känns ju onekligen lite klent, jag är 181 cm och väger ca 93 kg.Löpningen idag förbrände 1000 kcal (enligt pulsklocka, så säkert lite glädje med i beräkningen). Min BMR räknar klockan till 2400 kcal.

11 timmar sedan, Katerina sade:

Du kunde fortfarande följa OMAD om du kunde dricka ditt fettkaffe strax före eller efter huvudmålet och fasta resten av dagen.

Tror att jag kan vara utan det på morgonen, familjen blir inte alltid glad när stavmixern drar igång vid 5-snåret :D så det händer ganska ofta att jag tar en slät kopp.

On 2021-02-19 at 16:42, ThereseMariaH sade:

Det hade varit spännande att höra vad ni har för mål? 

Först, kul att höra att fastan fungerar för dig, det ger mig motivation! Jag provade att fasta i 7 dagar med enbart vatten, kaffe, salt och vitaminer. Allt var frid och fröjd till dag 6, då kom tröttheten och dag 7 minns jag inte så mycket av, var nog i högrisk för refeeding syndrom på måndagen :D

Målet för mig är att genomföra en iron man, egentligen innan jag fyller 50 (i september) men covid ställde allt det där på ända så nu får målet vara innan 51 :D

• Gilla 2
Länk till inlägg
16 timmar sedan, Effie sade:

Du får rapportera. Själv märker jag aldrig någon skillnad på kaffe eller inte kaffe. 
Jag har avstått från kaffe under februari, när jag har ätit karnivor. Druckit rooibos istället. Det går. 

Det här ville jag höra. Ingen skillnad, fortsätt drick kaffe bara! 

13 timmar sedan, Little Redhead sade:

Har varit en stordrickare av kaffe - 10-12 koppar om dagen utan problem i många år. Åkte på influensa 2018 och drack inte kaffe på över en vecka. Man vet att man är riktigt sjuk om inte ens kaffe går ner. Men efter tillfrisknandet fick jag för mig att sluta med kaffe helt. Fick en effekt som jag inte alls förväntat mig - mina klimakterievallningar försvann! Jag har efter det tagit nån kopp då och då, tänkte att jag kan väl festdricka kaffe som andra feströker, typ. Men det har varje gång resulterat i ett migränanfall. Nu kan jag inte ens dricka en cola zero utan att få migrän. Nå det är ju ingen större förlust men nångång skulle det vara gott med en Irish till exempel... Att inte behöva vara koffeinslav är dock väldigt skönt, med det menar jag att man måste ha kaffe innan man är en fungerande människa på morgonen. Summasummarun - jag mår super utan kaffe! 🤩

Det här vill jag INTE höra... 😘😂

Fast skulle vara skönt att inte behöva vara koffeinslav. 

• Gilla 2
Länk till inlägg
13 timmar sedan, Cederulla sade:

Risken är ju överhängande  att du får huvudvärk när du slutar med kaffet. Varför vill du avstå just under fastan? När du inte har för avsikt att ge upp kaffet.

Tja. Varför inte, då? En av idéerna med fasta är väl att ge kroppen lite tid att rensa ur. Att lämna kaffet kan väl inte skada då, tänker jag? Jag hoppas att jag lyckas hålla huvudvärken till ett minimum genom att trappa ner över några dagar. 

Jag utgår från att jag är koffeinfri under fastan. Vad som händer efter fastan tar jag ställning till då den är över. Att nu tänka att jag ska sluta med kaffe för all framtid är för stort. Koffeinist som jag är. 

• Gilla 3
Länk till inlägg
13 timmar sedan, Little Redhead sade:

Det här ville jag definitivt höra. Innan jul höll jag på med fasta lite blandade varianter allt från 86 timmar per vecka till kortare 20:4 och 16:8 och har gått ner till 64 kg vilket jag var jätteglad över. Jag vet inte vad har orsakat vad men jag hade en period med täta värmevallningar kring Jul. Fyller snart 52 så jag tänkte att det var väl dags för klimakteriet. Under julen hade vi huset fullt då sonen med respektive var på besök och fastan var inte alls lika frekvent så upphör värmevallningarna helt. Tja fastan kanske inte har direkt orsakssamband med klimakteriets intåg men jag ska definitivt testa att ta bort kaffet och se vilken effekt det har. Så nu dricker jag bara en kopp kaffe på morgonen och vatten + salt eller te resten av dagen. Förut var det 4-5 koppar per dag. Huvudvärk kan lindras om man äter tillräckligt med salt då man fastar och när man äter LCHF/keto också eftersom kroppen binder mindre vatten då. 

• Gilla 2
Länk till inlägg
34 minuter sedan, Tr0llet sade:

Tja. Varför inte, då? En av idéerna med fasta är väl att ge kroppen lite tid att rensa ur. Att lämna kaffet kan väl inte skada då, tänker jag? Jag hoppas att jag lyckas hålla huvudvärken till ett minimum genom att trappa ner över några dagar. 

Jag utgår från att jag är koffeinfri under fastan. Vad som händer efter fastan tar jag ställning till då den är över. Att nu tänka att jag ska sluta med kaffe för all framtid är för stort. Koffeinist som jag är. 

Jag antar att du menar autofagi när du säger rensar. Den sker väl även om man intar  kaffe, om jag förstått det rätt. Jag är inte ute efter rätt eller fel. Genuint intresserad att lära mig.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Har ni någon vägningsdag? Om ni vill får ni gärna dela med er av resultaten och tid ni fastat m.m. Det är väldigt svårt att hitta före och efter resultat på nätet med periodisk fasta. Det enda jag hittade var en artikel i aftonbladet. I övrigt finns det sjukt många före och efter bilder när det gäller styrketräning. 

• Gilla 1
Länk till inlägg
1 timme sedan, Cederulla sade:

Jag antar att du menar autofagi när du säger rensar. Den sker väl även om man intar  kaffe, om jag förstått det rätt. Jag är inte ute efter rätt eller fel. Genuint intresserad att lära mig.

Jo, autofagi är en sak. Men sen händer det väl en massa andra saker också? Och eftersom koffein är en stimulant tänker jag att det har någon inverkan på något. Men vad och hur vet jag inte.. Jag tror liksom mest. Kommer också att vara intressant att se hur det känns. 

• Gilla 1
Länk till inlägg
59 minuter sedan, ThereseMariaH sade:

resultat på nätet med periodisk fasta.

Om vi pratar 16:8 och liknande (mina dagar kan ju variera 16:8 18:6 20:4) så har de aldrig påverkat min vikt. Det måste till regelbundna flerdagarsfastor för det. 

• Gilla 4
Länk till inlägg
1 timme sedan, Tr0llet sade:

Jo, autofagi är en sak. Men sen händer det väl en massa andra saker också? Och eftersom koffein är en stimulant tänker jag att det har någon inverkan på något. Men vad och hur vet jag inte.. Jag tror liksom mest. Kommer också att vara intressant att se hur det känns. 

Hittade en gammal tråd, där det finns lite att fördjupa sig i.

• Gilla 3
  • Tack! 1
Länk till inlägg
1 timme sedan, Cederulla sade:

Hittade en gammal tråd, där det finns lite att fördjupa sig i.

Tusen tack för det! En bra genväg till alla funderingar och teorier kring fasta! 

• Gilla 1
Länk till inlägg
On 2021-02-21 at 12:02, ThereseMariaH sade:

Det enda jag vet om stress är ju att stressen gör att viktnedgången stannar av.

Precis. Därav att jag frågar, eftersom flera här verkar använda sig av fasta för att gå ner i vikt. Insulin spelar nog en stor roll här.

Länk till inlägg

Jag läste en artikel om fasta tidigare idag som var väldigt bra. 

https://www.dietdoctor.com/se/langa-fasteperioder-24-timmar-eller-mer

https://4health.se/periodoisk-fasta

Utdrag från artikeln

"När kroppen fastar eller utsätts för intensiv träning tvingas kroppen bryta ner vävnad, både fettdepåer och muskler. Logiskt så föredrar kroppen att offra skadade proteiner och celler först. Man tror därför att denna kortvariga stress gör att kroppen gör av med sina sjuka celler på ett effektivare sätt."

Så det kan ju finnas en positiv stress för kroppen i nedbrytning av celler. Det pratas även om att fastan är en del av oss utifrån ett biologiskt perspektiv. Den psykiska stressen däremot, ska man nog inte koppla till detta då det är något annat och får arbetas med på ett annat sätt. 

• Gilla 3
Länk till inlägg
1 timme sedan, morgonsol sade:

Precis. Därav att jag frågar, eftersom flera här verkar använda sig av fasta för att gå ner i vikt. Insulin spelar nog en stor roll här.

Jag misstänker att det finns stress och stress och en viss stress är helt enkelt nödvändigt. Stressen är en del av livet och evigt vila är något man kommer att få i graven. Innan dess kan vi nog räkna med någon form av stress. Jag har märkt att LCHF har gjort mig uthålligare och stress skrämmer mig inte längre. Jag känner mig starkare. Dessutom en kostomläggning till LCHF innebar också en viss stress. Var det värt det? Absolut!

Däremot finns det kronisk stress. Precis som kronisk inflammation måste kronisk stress verka nedbrytande för kroppen. Jag misstänker att genom konstant ätande av industriprocessad mat utsätter vi våra kroppar för en form av konstant stress men tänker inte på det. Det kan ta på krafterna för kroppen att processa att detta skräp som vi skickar ner. När man fastar och tvingar kroppen ta av vad som finns i förråden utsätter man kroppen för någon form av stress. Det man glömmer är att fasta är bara ett uppehåll - man fastar och festar om vartannat. Dessutom om man tränar kroppen att fasta så blir det lättare och lättare att ställa om. Ungefär som att lära sig köra bil. Det var jättestressande att sätta sig i bilen första gången och vara rädd att göra fel och köra i diket. Nu tänker man inte ens på det och inte känner man någon räddsla eller stress - det har blivit en vana.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Jag hade tänkt fasta, igen, torsdagsmorgon till fredagseftermiddag. Men jag glömde att förbereda matlåda till lunchen idag, så jag tänker nu att, va sjutton, jag fastar till fredagsmorgon. Det är dessutom vettigare att bryta fastan på morgonen än till natten... Så här kommer blir en lite spontan tvådygns fasta. Känns ganska häftigt att jag utan närmare eftertanke eller förberedelser kan bara besluta mig för att låta bli att äta i två dygn. DET skulle jag inte ha trott för ett år sen! Vatten, salt och lite kaffe. Men mindre kaffe än vanligt. En kopp istället för en mugg...

• Gilla 5
Länk till inlägg
On 2021-02-22 at 21:57, Jonaso sade:

Först, kul att höra att fastan fungerar för dig, det ger mig motivation! Jag provade att fasta i 7 dagar med enbart vatten, kaffe, salt och vitaminer. Allt var frid och fröjd till dag 6, då kom tröttheten och dag 7 minns jag inte så mycket av, var nog i högrisk för refeeding syndrom på måndagen :D

Jag fastade 5 dagar i januari, från söndag eftermiddag till fredag eftermiddag. På fredagsmorgonen kände jag mig lite klen, hjärtat bankade lite för hårt och musklerna kändes lite svaga. Jag funderade lite på att äta, men jag hade bestämt mig för fem dagar, så jag var lite envis. Dessutom kände jag mig bättre efter en stund, så jag nöjde mig med salt och vatten. Med facit i hand borde jag ha brutit fastan på fredagsmorgonen. Jag mådde inte direkt dåligt, men det kändes inte heller hälsosamt. Jag vet inte hur det funkar med stress vid fasta, men själv tänker jag att känslan som jag hade femte morgonen pekade mot att fastan inte längre tjänade ett gott syft. @morgonsol tog upp stress vid fasta i ett tidigare inlägg, och jag har en teori om att det jag upplevde femte morgonen handlade om just det. Huruvida vi alltid känner stressen vi utsätter kroppen för vet jag inte.. 

• Gilla 2
Länk till inlägg
45 minuter sedan, Tr0llet sade:

Jag fastade 5 dagar i januari, från söndag eftermiddag till fredag eftermiddag. På fredagsmorgonen kände jag mig lite klen, hjärtat bankade lite för hårt och musklerna kändes lite svaga. Jag funderade lite på att äta, men jag hade bestämt mig för fem dagar, så jag var lite envis. Dessutom kände jag mig bättre efter en stund, så jag nöjde mig med salt och vatten. Med facit i hand borde jag ha brutit fastan på fredagsmorgonen. Jag mådde inte direkt dåligt, men det kändes inte heller hälsosamt. Jag vet inte hur det funkar med stress vid fasta, men själv tänker jag att känslan som jag hade femte morgonen pekade mot att fastan inte längre tjänade ett gott syft. @morgonsol tog upp stress vid fasta i ett tidigare inlägg, och jag har en teori om att det jag upplevde femte morgonen handlade om just det. Huruvida vi alltid känner stressen vi utsätter kroppen för vet jag inte.. 

Mycket av bieffekterna med fastan har att göra med elektrolytbalansen i kroppen. Speciellt vid längre fasta är det viktigt att ta salt till det vattnet man dricker och inte snåla på saltet. När man äter får man i sig salt och mineraler men det kan vara sämre med det när man fastar. Det är även inte tillrådligt att göra en längre torrfasta. När jag fastade under sommaren 2019 så har jag glömt saltet och inte var speciellt noga med att dricka. Efter ett par veckor av 42x2 fastor har jag börjat känna mig svagare och tröttare i benen då jag tog mina dagliga promenader. Saltet + vatten fixade problemet

• Gilla 5
Länk till inlägg
51 minuter sedan, Katerina sade:

Mycket av bieffekterna med fastan har att göra med elektrolytbalansen i kroppen. Speciellt vid längre fasta är det viktigt att ta salt till det vattnet man dricker och inte snåla på saltet. När man äter får man i sig salt och mineraler men det kan vara sämre med det när man fastar. Det är även inte tillrådligt att göra en längre torrfasta. När jag fastade under sommaren 2019 så har jag glömt saltet och inte var speciellt noga med att dricka. Efter ett par veckor av 42x2 fastor har jag börjat känna mig svagare och tröttare i benen då jag tog mina dagliga promenader. Saltet + vatten fixade problemet

Jo, alltså jag slickar nog i mig salt då jag fastar. Så det var kanske inte det som orsakade min klenhet... Har någon gång glömt saltet på jobbet och har inte klarat mig ett helt dygn efter det... 

• Gilla 1
Länk till inlägg

Här var jag stöddig på morgonen, tänkte att det skulle vara lätt som en plätt att fasta. Men det är det inte. Jag är hungrig och sugen på mat. Men jag fastar till morgonen, avgör då om jag fortsätter.. 

Edit. Och det är tråkigt att inte få äta. Det blir en lucka i tiden. 

• Gilla 3
Länk till inlägg
17 timmar sedan, Tr0llet sade:

Här var jag stöddig på morgonen, tänkte att det skulle vara lätt som en plätt att fasta. Men det är det inte. Jag är hungrig och sugen på mat. Men jag fastar till morgonen, avgör då om jag fortsätter.. 

Edit. Och det är tråkigt att inte få äta. Det blir en lucka i tiden. 

Ja, precis så är det. Det ligger på det mentala planet om man lyckas med fasta eller ej. Fastar du förändrar du dina vanor. Är du beredd på att fylla luckan med något annat? Är man inte det så kommer man inte att hantera dessa ät-påminnelser som din vana kropp kommer garanterat att skicka ut. Det måste ju finns en uppsjö saker man kan göra istället och distrahera sig med?

I början är man ovan att fasta så för att inte falla i vanefällan måste man ha en plan för hur man ska agera på dessa påminnelser. Tidigare så stoppade du alltid något i munnen och besparade din kropp omaket att gå och leta efter föda i dina fettförråd. Det kräver ju en hel del omställning och är besvärligt ungefär som att gå till garaget och börja leta efter något i frysboxen, tina upp det och tillaga när man kan ta två steg till kylen eller till skafferiet och stoppa något färdigt i munnen. Man kan behöva påminna sig själv varför man fastar. Jag fann mycket inspiration och motivation i en FB grupp för de som fastar.

• Gilla 1
Länk till inlägg
19 timmar sedan, Tr0llet sade:

. Och det är tråkigt att inte få äta. 

Jag konstaterade ju att det där med fasta känns väldigt olika. Ibland är det hur lätt som helst, funkar så bra. Ibland kommer tråkigheten. Hela livet sträcker sig som en öken tills jag ska få äta igen (och jag har saker att göra, men koncentrationen är inte på topp). Andra gånger är jag konstant vrålhungrig. 
Jag har inga tips, mer än ”på’t igen”. Rutin. 

• Gilla 5
Länk till inlägg

Jag hör till dem som tycker att tillvaron är trist om jag inte får äta en supergod middag. Jag har ganska länge tillämpat OMAD, dvs. jag åt bara middag, men en stor och god middag. Nu när jag är ålagd att arbeta hemifrån är det mycket svårare, så jag äter frukost, och lite lunch och middag.

Jag har lyckats med att fasta 2-3 gånger per år i 3 dagar, första gången 2015 tror jag, och vid några tillfällen har det blivit 5 dagar. Det som då gjort att jag lyckats är dels att jag jobbat på jobbet, dels att jag haft aktiviteter på kvällarna. Men nu är jag alltså hemma nästan jämt, och jag har inga aktiviteter på kvällarna, så jag får nog bita ihop och planera ordentligt om jag ska lyckas. Och jag kan inte vara stressad för något, för då är ju middagen min "tröst" som jag ser fram emot, som blir min belöning om jag jobbar flitigt.

Har en uppgift nu som måste bli klar, sen kanske jag också satsar på 3 dagars fasta. 😊

• Gilla 4
Länk till inlägg

Det största problem jag har haft med fasta är att brottas med min syn på mat. Fastan satte fokus på vad mat är. 

Det som stör mest när man försöker sig på fasta är att man ser på mat som tröst, belöning, underhållning och även schemalagt aktivitet. Jag tror att det är grunden i våra problem med hälsa och vikt. Om vi använder mat för att hantera våra känslor då kan det bli svårt att få en sund relation med mat. Vi äter då vi är stressade. Vi äter då vi är deprimerade. Vi äter av tristess. Vi äter då vi vill fira. Vi äter då vi vill träffas med kompisar. Vi har helt glömt bort att vi egentligen borde äta då vi är hungriga. Men även det sista är jättesvårt eftersom vi känner sug och ät-påminnelser och vanan ger sitt. Samtidigt är vi omgivna av billig mat hela tiden.

Att hitta tillbaka till den riktiga hungern är mycket svårt i alla fall för mig. Jag letar fortfarande. När man har fastat i 5 dagar utan att ha tänkt på mat i flera dagar börjar man fundera på vad hunger egentligen är. Lustigt nog har allt detta blivit mycket klarare när jag började fasta och inte när jag gick över till LCHF. 

• Gilla 3
Länk till inlägg
51 minuter sedan, ThereseMariaH sade:

För att få i sig salter, hur blandar ni, salt vatten. Hur mkt salt vs vatten och kan man dricka buljong om huvudvärken smyger sig på? Blandar man en vanlig buljongtärning eller är det någon speciell buljong?

Jag har slutat köpa buljongtärningar för länge sedan. De innehåller för många sköna tillsatser som jag vill skippa. Dessutom är det i högsta grad ultraprocessad mat. Vill jag dricka buljong kokar jag den själv på märgben och broskben. Att fasta med buljong är som att använda kryckor. Man kan göra det i början då man vänjer sig vid att fasta, ungefär som att cykla med stödhjul. Jag tror att den hemkokta buljongen är nyttig och näringsrik. Historiskt sett har den används som mat för svårt sjuka som höll på att tillfriskna. Men alla typer av buljong innehåller protein och den köpta även sötning i någon form så det finns risk att insulinet åker upp och kroppsfettet stannar i sina gömmor 😃 

När det kommer till saltet så köper jag grovmalen Himalaya salt och stoppar några kristaller år gången i munnen för att sedan skölja ner dem med vatten. Man kan ha lite salt i svartkaffet för att minska på det bittra smaken. Man kan nog vänja sig vid att dricka saltat vatten. Jag tror att man får testa sig fram hur mycket salt i förslagsvis varmt vatten man klarar av. Jag har testat att slicka i mig finmalet salt. Det räckte med en gång. Jag fick alldeles för intensiv sälta i munnen och höll på att storkna. Men det funkar jättebra med större saltkristaller. Känns lite som att äta faktiskt när man knaprar i sig de rosa saltkristallerna och dricker vatten till det.

• Gilla 3
Länk till inlägg
1 timme sedan, ThereseMariaH sade:

För att få i sig salter, hur blandar ni, salt vatten. Hur mkt salt vs vatten och kan man dricka buljong om huvudvärken smyger sig på? Blandar man en vanlig buljongtärning eller är det någon speciell buljong?

Jag gör det ju enkelt för mig, jag har några små plastburkar med salt lite överallt, doppar fingret i burken och slickar av fingret. Men  vet inte om det är en bra metod.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Måndag. Och jag är klar med min månad karnivor. Nu ska jag börja äta mer normalt igen, försiktigt. Eller rättare sagt, börja med ett par dagars fasta. Två dagar tänkte jag mig första tillfället. Kom på i går kväll att jag testar ett par appar (testar typ vad har man dem till och vilken är roligast?) och där ska man ju starta fastan direkt när man svalt sista tuggan... 🙂 

Sitter med en kopp rooibos chai och morgontidningen. Träningskläder; ska ut på ett lätt joggningspass sedan. 
Sedan får vi se hur det går. 

Hur går det för er andra?

• Gilla 3
Länk till inlägg