ThereseMariaH Posted March 1, 2021 Author Share Posted March 1, 2021 Uppdatering. Vägningsdag idag.. Har gått upp 0,3 kg, ändå har jag fastat längre perioder den här veckan. 24 timmars fasta vid 3 tillfällen, resterande 8:16/8:18... Lånar en smartklocka som håller koll på steg och förbränning. I snitt förbränns 2000 kalorier om dagen, utan träning. Bara tagit ett par promenader. Kan det vara vätska i kroppen som samlas? Fick min mens i torsdags så får väl skylla på den. Usch vad det är tråkigt när man ser pluss siffror på vågen. Nu är ett måttband införskaffat iaf, det var inte det lättaste att få tag på. Behövde ta mig till Panduro för att få köpt ett. Trodde liksom det var standard i de flesta butiker men nä, bara stålmåttband och tumstockar. XD 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThereseMariaH Posted March 1, 2021 Author Share Posted March 1, 2021 8 minuter sedan, Effie sade: Måndag. Och jag är klar med min månad karnivor. Nu ska jag börja äta mer normalt igen, försiktigt. Eller rättare sagt, börja med ett par dagars fasta. Två dagar tänkte jag mig första tillfället. Kom på i går kväll att jag testar ett par appar (testar typ vad har man dem till och vilken är roligast?) och där ska man ju starta fastan direkt när man svalt sista tuggan... Sitter med en kopp rooibos chai och morgontidningen. Träningskläder; ska ut på ett lätt joggningspass sedan. Sedan får vi se hur det går. Hur går det för er andra? Skrev samtidigt som dig Effie Härligt med joggingpass. Här har vi vårsol och riktigt skönt ute. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 Svårt att mäta midjan med tumstock Det är därför jag väger mig dagligen, när jag väger mig. För att se just sådana variationer du beskriver. Det är mycket troligt att det är vatten. Man måste se det långsiktigt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 Solen skiner här också. Jag är alldeles för bekväm av mig för att jogga när det är snö och minusgrader. Inte heller vill jag belasta sjukvården med brutna ben. Men nu kan jag inte skylla på något. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThereseMariaH Posted March 1, 2021 Author Share Posted March 1, 2021 13 minuter sedan, Effie sade: Man måste se det långsiktigt. Jag får försöka göra det. Så här lite som jag äter nu och de 2000kalorier som jag förbränner bör ju en del förbrännas från kroppsfettet? Men det tar väl sin lilla tid. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 Jag tillhör ju dem som inte är övertygad om kalorier. Jo, att kalorier in < kalorier ut = viktnedgång. Det är själva definitionen. Men att veta hur mycket det är... Kalorier in kan inte gärna vara mer än det man äter. Så där finns ett maxvärde. Kalorier ut är värre. Kroppens normala förbränning är den största delen. Den vet man normalt inte; ja det går säkert att mäta på något vis. Vid svält kan kroppen dra ner den rejält, för överlevnadens skull. Det finns mycket onödigt att dra ner på, som man säkert vill ha kvar. Och olika makronutrienter påverkar förbränningen olika. Fasta är en annan sak. Vad som händer om man skulle fasta jättelänge vet jag inte. Men förbränningen går inte ner på några dagar. Övrig tid drar inte jag ner på maten. Vi behöver ju näringen också. Nu har jag försökt beskriva något jag absolut inte är expert på. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 2, 2021 Share Posted March 2, 2021 En dag avklarad. Mina fasteappar hejar på mig med diagram och löften om alla fördelar som kommer, timme för timme. Konstant hungrig större delen av dagen igår, men det var inget problem. Kanske lite svårt med koncentrationen. Ingen känsla av trååååkigt. Vaknar ohungrig, men det gör jag ju alltid. Dricker vatten och rooibos. Har ett halvdussin rooibos med olika smaksättningar som jag växlar mellan. Jag har vågat väga mig, förresten. Och pandemivikten, karantänvikten, isoleringsvikten... nej den var inte alls så illa som jag befarat, tvärtom en trevlig överraskning. Idag ner nästan ett kilo. Mäta midjemått brukar jag gärna råda andra. Får erkänna att jag själv tycker det är svårt. Kan mäta tre gånger på raken och det skiljer bortåt en dm...Jag går hellre på hur kläderna känns. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 3, 2021 Share Posted March 3, 2021 Två dagar, tänkte jag, får räcka första gången. Konstant hungrig (utom på morgonen) men inte ohanterligt. Viktnedgång ett och ett halvt kilo. Nu ser jag fram emot lite buljong och kimchi. Och lite mer mat senare. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 4, 2021 Share Posted March 4, 2021 Jag ska göra som dig, @Effieoch köra lite carnivore i något skede. För tillfället fastar jag, det har nu gått lite drygt ett dygn. Förra veckan mådde jag piss efter ett dygn, så det blev bara 1,5 dygns fasta. Det var en ny erfarenhet för mig, har aldrig tidigare mått så dåligt. Jag trodde att det hängde ihop med att jag började trappa ner kaffet. Jag trappade ner för fort, så började må dåligt dels av det. Då jag bröt fastan lättade dock huvudvärken, även om den inte gick om helt. Har fortsatt att trappa ner på kaffet, men dricker en hel mugg på morgnarna. Har känt mig seg och trött på eftermiddagarna, kan vara att hjärnan saknar koffeindosen den brukar få vid lunch. Igår efter jobbet hade jag en svår stund, var jättehungrig och ville verkligen äta. Jag hade slickat i mig salt flera gånger under dagen och druckit ordentligt med vatten, så det var inte problemet. Det lättade tills jag skulle lägga mig. Jag gick i säng 19.30 för jag var så hemskt, hemskt trött. Vaknade 4.30 och gav mig ut på promenad med hundarna. Idag fortsätter jag fastan med gott mod, tror att det kommer att gå bättre än förra veckan. Ännu i mars ska jag fasta 3-5 dygn. Vill igen sikta på fem dygn, men förra gången jag fastade så länge märkte jag att jag egentligen borde ha brutit den vid drygt fyra dygn. Jag kommer att gå mera på känsla den här gången. Hur som helst har jag, förutom de här lite längre fastorna, även fastat periodiskt flera dagar i veckan. De dagarna äter jag frukost vid 6.30-tiden och lunch 11.30. Nu ska jag försöka hålla mig till det här mönstret en längre tid framöver. Jag har gått upp en stor del av den vikt jag gick ner förra våren, vill tillbaka på den vägen igen. För mig gäller det en kombination av strikt lchf och periodisk fasta, annars händer absolut inget på vågen. Som kompensering händer det ofta hemskt mycket på vågen bara jag håller mig till det som funkar. Ha en bra dag alla! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 4, 2021 Share Posted March 4, 2021 Jag har börjat med kaffe igen, lite försiktigt. Det blir så lätt mycket, det vill jag inte. Men njuta av det jag dricker. När det gäller mat ska jag hålla mig till lunch (någon gång 10-12) och middag (någon gång 16-18). Igår blev det tre mål, men jag var hungrig på kvällen också. Ska inte bli en vana (jo, dagen efter fasta, kanske). Ska lägga in fasta 3 dagar varannan vecka framöver. Eller ändra det om jag känner för det. Upp ett kilo från igår. Nu ska jag ut på min joggingtur. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThereseMariaH Posted March 5, 2021 Author Share Posted March 5, 2021 Härligt att höra att ni kämpar på. Jag har inte tränat något, vilket jag borde. Sitter med träningskläderna på nu och funderar på att göra ett yogapass från friskis och svettis hemsida Tyckte det verkade bra, så får man stretchat ut kroppen lite också efter allt kontorsarbete i veckan. Vägde mig idag igen. -0,6kg sedan sist vägning i måndags. Så nu totalt -1,6kg sedan jag började. Något som slår mig nu är hur sakta viktnedgången går i jämförelse med när man var 10 år yngre. Men.. jag rörde mig betydligt mycket mer i vardagen då. När sambon kommer hem så kanske det blir en promenad runt i området. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 5, 2021 Share Posted March 5, 2021 36 minuter sedan, ThereseMariaH sade: Vägde mig idag igen. -0,6kg sedan sist vägning i måndags. Så nu totalt -1,6kg sedan jag började. Något som slår mig nu är hur sakta viktnedgången går i jämförelse med när man var 10 år yngre. Men.. jag rörde mig betydligt mycket mer i vardagen då. När sambon kommer hem så kanske det blir en promenad runt i området. Jag har märkt samma sak. Åldern påverkar klart hur kroppen vill släppa fläsket... Men å andra sidan har jag varit helt superstrikt då jag som yngre gick ner i vikt med lchf. Jag var mycket konsekvent med 16:8 fastan, åt kött, fett och grönsaker främst i form av gröna blad. Nu har jag inte fått tag på det där superstrikta över tid, utan avviker nu och då. Så. Om jag ser på saken från den synvinkeln, i mitt eget fall, kan det hända att det är det som påverkar mera? Bröt min 48 h fasta i morse. Det var så gott. Själva fastan gick lätt, sist och slutligen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted March 5, 2021 Share Posted March 5, 2021 Från igår till idag blev det en spontan längre fasta på nära 22 timmar (slutade äta vid 15:45 igår, smakade lite på min lunch vid 13:30 innan den var helt färdig idag). Kanske hade jag kunnat fasta lite längre...? Blev faktiskt lite förvånad att jag inte blev hungrig på kvällen igår. Innan jag påbörjade fastan hade jag ätit lite morötter, stekt ett paket bacon och ett paket halloumi. Under fastan har jag druckit te. Idag innan lunch har jag känt mig lite yr, vet inte om det var brist på salt eller vatten. Hur hade ni förberett er om ni skulle fasta 24 timmar? Jag hade nog velat äta någon gång ca 12-16 innan jag påbörjar fastan. Sen om man fastar ofta kan jag tänka mig att man frigör en hel del tid då man behöver inte laga lika mycket mat och/eller man kanske inte behöver laga mat lika ofta. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniffe Posted March 5, 2021 Share Posted March 5, 2021 3 timmar sedan, morgonsol sade: Hur hade ni förberett er om ni skulle fasta 24 timmar? Jag hade nog velat äta någon gång ca 12-16 innan jag påbörjar fastan. Hade jag gjort en 24 timmars fasta hade jag nog inte förberett något utan bara kört på. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 6, 2021 Share Posted March 6, 2021 12 timmar sedan, morgonsol sade: Hur hade ni förberett er om ni skulle fasta 24 timmar? Jag hade nog velat äta någon gång ca 12-16 innan jag påbörjar fastan Jag är inte säker på att jag förstår frågan. Jag menar, det man gör precis före en fasta är förstås att äta, eftersom att fasta är att inte äta... men att äta extra, eller nåt, nej det kan jag inte tänka mig att det behövs. Det enda jag gör är : bestämmer mig i förväg. låter bli att äta. Dricker vatten. Extra salt. Talar lugnande till magen:” ja ja. Jag ska äta, men inte just nu. ” Och det gäller även fastor på ett par tre dagar. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted March 7, 2021 Share Posted March 7, 2021 @Effie Edit: Frågan rör vad man äter/bör äta innan man påbörjar en fasta. Min personliga erfarenhet/upplevelse är att t ex bacon + halloumi mättar längre än om jag äter omelett. Så att om jag ska fasta 24 timmar är det kanske bra att se till att äta något jag vet håller mig mätt länge. Då blir det inte så ansträngande att fasta. Sedan kan säkert andra faktorer också spela roll, om man tränar t ex. För egen del är det nog ganska sällan jag äter mindre än 20 kolhydrater/dag... Det är väl inte roligt att fasta och vara hungrig? Hur lång tid behöver man fasta innan hungerkänslorna lägger sig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 7, 2021 Share Posted March 7, 2021 Hungerkänslor tror jag varierar, från gång till gång, från person till person. Jag fastade två dagar, drygt 60 timmar, och var hungrig hela tiden, men inte värre än jag stod ut. Fast jag tycker nog att korta fastor känns hungrigare, men ibland lättare för att jag får äta igen. Men det varierar. Kanske bättre att fråga någon annan...? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 12, 2021 Share Posted March 12, 2021 Hej hej! Har igen fastat 1,5 dygn. Var hemskt lätt. Åt en lagom måltid med kyckling på eftermiddagen. Sen fick jag utan förvarning vattnig diarré. Som aldrig tar slut. Har inte alls ont i magen eller mår illa. Någon annan som upplevt det vid fasta? Jag skulle inte orka gå på coronatest, men har väl inget val 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 13, 2021 Share Posted March 13, 2021 10 timmar sedan, Tr0llet sade: Någon annan som upplevt det vid fasta? Japp! Inte för att jag fastat så som är modernt nu för tiden men på den tiden jag fastade, en gång om året ca 1995-2005, i mellan 7-27 dagar, så kom just diarrén. På den tiden fastade man med örtte, buljong och lite juice. Det såldes fastepaket som jag inte hade råd att köpa så jag körde väl spädd äpplejuice och buljongtärning. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThereseMariaH Posted March 13, 2021 Author Share Posted March 13, 2021 12 timmar sedan, Tr0llet sade: Någon annan som upplevt det vid fasta Usch då! Hoppas du repar dig. Jobbigt när magen krånglar. Har faktiskt haft det motsatta nu när jag fastar. Förstoppning! Men jag tål inte dricka för mkt te. Märks direkt på min mage. Och har varit lite tedrickande på kvällarna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThereseMariaH Posted March 13, 2021 Author Share Posted March 13, 2021 Uppdatering för vikt. -2,2 kg! Har vägt mig lite oftare nu för att se skillnaderna. Vätskan i kroppen går upp och ner hela tiden. Ibland står det still och ibland lite upp men även ner Har även gjort en viktdagbok i excel där jag lägger in mått och vikt. Kul att se diagrammet sen har haft lite svårt med att göra mat till mig det senaste. Ingen inspiration alls! Något tips på någon gratäng eller annat man kan göra i långpanna och frysa in? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 13, 2021 Share Posted March 13, 2021 2 timmar sedan, ThereseMariaH sade: Något tips på någon gratäng eller annat man kan göra i långpanna och frysa in? Kostdoktorns recept på vitkål- och köttfärsgratäng! https://www.dietdoctor.com/se/recept/lchf-kottfars-och-vitkalsgratang 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 15, 2021 Share Posted March 15, 2021 Dags för nästa omgång fasta. Tänkte mig tre dygn den här gången. Känns lockande, av någon anledning. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 Nästan hälften av denna fasta avklarad. Hungrig, ja. Gör det svårt med koncentrationen, men annars inte svårt. Dricker kaffe den här omgången, men försöker hålla igen lite på det; hellre vatten. Har ett par appar som räknar sekunder och minuter åt mig, och nämner ketos och autofagi... Startvikten den här omgången var 6 hg lägre än förra gången. Viktutvecklingen brukar vara ett par kg ner under fastan, upp igen när jag börjar äta, men sedan lite ner igen innan det är dags för nästa. Jag håller inte igen på maten när jag äter, vill vara mätt. Fast jag brukar oftast äta 16:8, för att det känns lagom. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 17, 2021 Share Posted March 17, 2021 Ett dygn kvar på denna omgången av fastan. Sambon börjar diskutera mat med mig...nej, idag ska jag inget ha. Det börjar kännas segt. Koncentrationen är största problemet. Märker inte av det där energitillskottet som många pratar om. Får inte mycket gjort. 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 17, 2021 Share Posted March 17, 2021 Nej. Trött och grinig. Det gillar jag inte. Skulle promenera iväg till spanskakurs, några km till fots, och sedan då tänka på spanska. Jag bestämde mig för att det räckte för den här gången. Tog lite fisksoppa. Det blir fler gånger. 70 timmars fasta. Det är jag nöjd med. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 19, 2021 Share Posted March 19, 2021 On 2021-03-17 at 22:20, Effie sade: Jag bestämde mig för att det räckte för den här gången. Tog lite fisksoppa. Det blir fler gånger. Bra där, @Effie Jag tänker att det här är skillnaden på fasta och självsvält. Man förstår när man inte mår bra på riktigt och bryter fastan för att ta hand om sig själv. I början på veckan fastade jag 24 h, nu nästan 2 dygn. 24 h fastorna börjar kännas riktigt, riktigt plättlätta. Nästa vecka ska jag sätta mig själv på carnivore några dagar, och sen kör jag vårens långa fasta. Det blir då 3-5 dygn. Jag fastade 5 dygn i januari, men jag borde ha avbrutit den vid 4,5 dygn. Jag mådde inte bra de sista tolv timmarna. Så nu lämnar jag det öppet, jag fastar 5 dygn om det känns ok, annars bryter jag tidigare. Nu, efter 1,5 dygn mår jag som en prinsessa 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThereseMariaH Posted March 22, 2021 Author Share Posted March 22, 2021 Har inat kört så långa fasta perioder den senaste veckan. Och har kommit in i någon dålig vana igen att äta ost på kvällarna. Har stannat av lite i viktnedgången. Ska försöka komma igång med lite längre fastaperioder den här veckan och kicka igång lite igen. Tänkte fasta 20 timmar idag, men lagade en nötstek i två timmar i ugnen och den möra köttbiten kunde jag inte låta bli att smaka på. Så den blev 8:16 idag. Har inte ätit något sen dess, så kanske ska hålla ut till i morgon lunch igen och äta en god laxsallad då 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThereseMariaH Posted March 22, 2021 Author Share Posted March 22, 2021 hur är det med fun light dricka under fasta period? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniffe Posted March 22, 2021 Share Posted March 22, 2021 48 minuter sedan, ThereseMariaH sade: hur är det med fun light dricka under fasta period? Hur det är när man fastar vet jag ej men eftersom du vill gå ner i vikt kanske detta kan vara intressant för dig. https://4health.se/lightlask-bromsar-viktnedgang 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThereseMariaH Posted March 23, 2021 Author Share Posted March 23, 2021 15 timmar sedan, Sniffe sade: Hur det är när man fastar vet jag ej men eftersom du vill gå ner i vikt kanske detta kan vara intressant för dig. https://4health.se/lightlask-bromsar-viktnedgang Det gäller att hålla sig till vatten alltså 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniffe Posted March 23, 2021 Share Posted March 23, 2021 3 timmar sedan, ThereseMariaH sade: Det gäller att hålla sig till vatten alltså Te och kaffe är nog inte så illa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 29, 2021 Share Posted March 29, 2021 Dags igen. Jag berättar för mina positiva appar att jag fastar igen. 68 timmar tänker jag mig, från söndag middag till onsdag lunch. Så kan jag prata spanska med mätt mage på kursen. Ska försöka undvika suget som överfallit mig den här omgången; tror det beror på missade magnesiumtillskott. Ibland tror jag ju att tillskott ska undvikas. Svårt det där. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 29, 2021 Share Posted March 29, 2021 Jag fastar också. Jag siktar på till fredagen, men åtminstone till onsdagen. Jag kan bli så road av hur perspektiven förändras. För ett par år sen tyckte jag att det var riktigt häftigt att klara sig utan mat i 24 h. Nuförtiden tycker jag att jag egentligen inte har kommit igång ordentligt ännu då jag fastat ett dygn. Jag har alltså fastat ett dygn nu. Ikväll blir det skogspromenad med hundarna och bastu. Tidigt i säng och sova lång natt. Ändringen till sommartid ställer till sömnen för mig, så är jättetrött idag. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 31, 2021 Share Posted March 31, 2021 Det blev inte fasta till fredagen, utan till idag; onsdag. Det blev inte heller fullt tre dygn, men nästan. Det är helt ok, fasta är inget jag tycker att man ska pina sig till, utan en av målsättningarna är att lära känna kroppen och respektera det den behöver. Igår efter bastun, alltså åttatiden på kvällen, kände jag att jag inte kommer att fasta till fredagen. Jag ville dock inte äta till natten, jag gick och lade mig vid halv nio. Så i morse, efter den dryga timmens promenad med hundarna, konstaterade jag att jag nog ville äta. Eller ville och ville. Äta VILL jag ju hela tiden, jag behövde också. Nästa långa fasta blir säkert i oktober. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThereseMariaH Posted March 31, 2021 Author Share Posted March 31, 2021 Har åkt på en förkylning och varit väldigt mycket i skolan (studerar en distansutbildning på högskolan). Så idag blir det iväg för att hämta ett corona-test. Känns som att man kommer sakta in i gamla vanor igen. Äter nästan inga kolhydrater fortfarande, det är lätt att hålla eftersom jag tidigare haft den livsstilen, men det är lätt att ta det där lilla extra ibland. Träning har det inte blivit av någonting. Inte ens promenader. Det kanske är därför man känner sig lite nere. Försöker undvika turkisk yogurth och för mkt grädde, speciellt med lite sötning på , det är väldigt gott. Sen att äta valnötter och brieost är ju väldigt gott också. Hade en lång fasta i måndags på 24 timmar. Men det har varit den enda långa fastan på ett par veckor nu. Men frukost äter jag inte längre så resterande dagar har jag ändå lyckats att hålla 16:8 fasta någorlunda . Men det blir lätt nån snack med valnötter vid 22 på kvällen ändå, när jag siiiter vid tcv. med sambon och han snacksar chips. Ska försöka få till en till på 24 timmar fasta den här veckan. Ställde mig på vågen idag morse. 67,6 kg. Så totalt ändå -4,1 kg 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted March 31, 2021 Share Posted March 31, 2021 6 timmar sedan, Tr0llet sade: Det blev inte fasta till fredagen, utan till idag; onsdag. Det blev inte heller fullt tre dygn, men nästan. Det är helt ok, fasta är inget jag tycker att man ska pina sig till, utan en av målsättningarna är att lära känna kroppen och respektera det den behöver. Igår efter bastun, alltså åttatiden på kvällen, kände jag att jag inte kommer att fasta till fredagen. Jag ville dock inte äta till natten, jag gick och lade mig vid halv nio. Så i morse, efter den dryga timmens promenad med hundarna, konstaterade jag att jag nog ville äta. Eller ville och ville. Äta VILL jag ju hela tiden, jag behövde också. Nästa långa fasta blir säkert i oktober. Klokt att lyssna på kroppens signaler! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 31, 2021 Share Posted March 31, 2021 2 timmar sedan, Cederulla sade: Klokt att lyssna på kroppens signaler! Javisst. Jag gör mitt bästa Om man inte ens försöker lyssna på kroppen handlar det inte längre om fasta och hälsa. Blir det hela dessutom laddat med ångest eller andra svåra känslor tror jag att vi är ute på djupt vatten. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted March 31, 2021 Share Posted March 31, 2021 Så sant! Ju äldre jag blir lyssnar jag mer och mer på min egen kropp än vad andra tycker jag borde göra. Ju mer jag lyssnar, ju fler svar får jag. Blir också bättre på att tolka dessa svar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted April 1, 2021 Share Posted April 1, 2021 Och jag tänkte svara på frågan varför jag utsätter mig för att vara hungrig och känna mig irriterad, som jag såg i någon annan tråd. Värre effekter av fastan har jag inte. Visst känns det motigt ibland att inte få äta. Det känns väldigt motigt att ha ett BMI runt 30, också. Hjälper fastan till mot det, så står jag ut med det. Men till stor del är det gnäll, också. Tyck synd om mig!!! Irritation och dåligt humör. Nu äter jag igen; njuter av mat, glömmer lätt bort den. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted April 2, 2021 Share Posted April 2, 2021 22 timmar sedan, Effie sade: Men till stor del är det gnäll, också. Tyck synd om mig!!! Irritation och dåligt humör. Vet du, jag tänker att det här en riktigt bra sak i ett samhälle var vi ALLTID har tillfreställelse och någon form an njutning inom räckhåll. När man fastar har man möjlighet att känna hunger, känna saknaden av något. Man lär sig att stå ut med alla känslorna det väcker. Vi är så bortskämda av allt överflöd, tror jag. Jag tänker också att vår bakgrund spelar in hur vi står ut med det här. Känner vi oss trygga, t ex. Har vi tillräckligt av det vi behöver för att må bra, fysiskt, psykiskt, socialt och andligt? Mina tankar så här på långfredagen. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted April 2, 2021 Share Posted April 2, 2021 1 timme sedan, Tr0llet sade: Mina tankar så här på långfredagen Bra tankar. Kom på en anledning till att gnälla lite: att visa att det inte nödvändigtvis är jättelätt - men att det går att stå ut med. Uppmuntra andra till att stå ut; det är inte onormalt och farligt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted April 2, 2021 Share Posted April 2, 2021 6 timmar sedan, Effie sade: Bra tankar. Kom på en anledning till att gnälla lite: att visa att det inte nödvändigtvis är jättelätt - men att det går att stå ut med. Uppmuntra andra till att stå ut; det är inte onormalt och farligt Precis! Vi skulle ljuga om vi bara påstår att det alltid är trevligt och lätt att fasta. Vad skulle hända sen då folk provar och märker att det inte alls är lätt? De skulle märka att vi ljuger, ELLER de skulle tänka att de är sämre på något vis som tycker att det är svårt. Det gäller att lära sig att känna efter när det är fråga om "bara" hunger, men kroppen har tillräckligt energi, och när man på riktigt ska äta. Eller så är det för mig för tillfället. Jag måste ännu tillägga, att mellan hungerpikarna som naturligtvis kommer i något skede, kan jag tycka att det är skönt att fasta. De där riktiga hungerskänslorna kommer och går, de är ju inte på jämt. Fasta är inte samma sak som självsvält. Om man vill lida i stolt, upphöjd tysthet må man göra det, men varken du eller jag är såna, @Effie 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post SGK Posted April 2, 2021 Popular Post Share Posted April 2, 2021 Jag är mitt i en två-dagars fasta just nu. Jag är hungrig och längtar efter mat, men jag känner mig också otroligt stärkt av att jag faktiskt klarar av det. Och det är ganska härligt att längta också. Tur att vi får göra det som vi själva önskar 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThereseMariaH Posted April 12, 2021 Author Share Posted April 12, 2021 Fastan fortsätter här med. Som ni säger också, det är inte lätt att fasta.. Har inte lyckats komma över 24 timmar ännu. Och nu har jag i stort sett stått still på vågen i 4 veckor.. Men oavsett väger jag mindre nu än när jag startade, bara positiva tankar och fortsätta så borde det gå att komma förbi platån 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted April 12, 2021 Share Posted April 12, 2021 Man tar en bit i taget. Jag lyckas med lite drygt två dygn; men det får ta den tid det tar, att öka. Det ska kännas bra. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ethel Loberg Posted April 12, 2021 Share Posted April 12, 2021 On 2021-03-13 at 06:52, MariaF sade: Japp! Inte för att jag fastat så som är modernt nu för tiden men på den tiden jag fastade, en gång om året ca 1995-2005, i mellan 7-27 dagar, så kom just diarrén. På den tiden fastade man med örtte, buljong och lite juice. Det såldes fastepaket som jag inte hade råd att köpa så jag körde väl spädd äpplejuice och buljongtärning. Ja så var det på 70-talet, man fastade som regel en gång om året och då minst en vecka. Massor av grönsaksjoser inköptes. Tredje dagen var det hur lätt som helst att leva så, och omgivningen förundrades över att detta var möjligt 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 13, 2021 Share Posted April 13, 2021 17 timmar sedan, Ethel Loberg sade: Ja så var det på 70-talet Fast jag började på 90-talet, inspirerad av alla de som höll på i slutet av 80-talet. Så den typen av avgiftningsfasta höll i sig som trend i ganska många år. Nu när jag studerar Jason Fungs variant av fasta lite mer ser jag att den skiljer sig inte så mycket, bortsett från att man slipper de äckliga grönsaksjuicerna. Vatten, te och buljong funkar. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted April 13, 2021 Share Posted April 13, 2021 On 2021-04-12 at 16:15, ThereseMariaH sade: Har inte lyckats komma över 24 timmar ännu. Men om du är konsekvent med att fasta mer än 16 timmar varje dag, är inte det i sig jättebra? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThereseMariaH Posted April 21, 2021 Author Share Posted April 21, 2021 On 2021-04-13 at 17:54, morgonsol sade: Men om du är konsekvent med att fasta mer än 16 timmar varje dag, är inte det i sig jättebra? Jo absolut Men nu är det som att kroppen vant sig vid det. Har inte haft någon viktnedgång på flera veckor. Till och med gått upp lite! Men jag tror att jag äter för mycket nötter och jag brukar ha en matsked mjölk i kaffet. Är det det som gör att det inte händer något med vikten? Det känns iaf som att jag kommer in i ketos under dagen. Idag ska jag prova att fasta lite längre. Igår lyckades jag iaf med att äta mitt första mål kl 19.00, vilket är ca 23 timmar fasta... Höll mig sysselsatt med att odla, vara ute i trädgården, och åkte iväg och gjorde ärenden, vilket gjorde det mycket lättare. Kände ingen hunger alls. Det är dock väldigt svårt att inte ta fram ost och nötter när sambon sitter och äter chips och godis på kvällarna. Eller bör jag träna mer? Har inte gjort någon styrketräning alls den sista månaden, bara gått min promenadrunda på 4km några gånger i veckan. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts