Jump to content

Nu fastar vi!

ThereseMariaH

Recommended Posts

5 timmar sedan, ThereseMariaH sade:

Jo absolut :D Men nu är det som att kroppen vant sig vid det. Har inte haft någon viktnedgång på flera veckor. Till och med gått upp lite! :(

Men jag tror att jag äter för mycket nötter och jag brukar ha en matsked mjölk i kaffet. Är det det som gör att det inte händer något med vikten? Det känns iaf som att jag kommer in i ketos under dagen.

Det är dock väldigt svårt att inte ta fram ost och nötter när sambon sitter och äter chips och godis på kvällarna. 

Tror @Katerina skrivit tidigare om att variera längden på fastor för att kroppen inte ska vänja sig. Men absolut kan det nog spela roll att du äter nötter och har mjölk i kaffet. Vad händer om du utesluter både nötter och mjölk helt en vecka? 

Tråkigt att höra att höra att sambon äter chips och godis. Det kanske blir svårt att dra ner på konsumtionen av nötter om sambon fortsätter äta chips och godis. Är det varje dag? Kan ni avgränsa det till endast fredag och/eller lördag kväll? 

• Like 2

5 timmar sedan, ThereseMariaH sade:

Kan tillägga att sambon är 180cm och vägen 73kg och äter chips och godis i stort sett varje dag.... Hur i helsike är det ens möjligt! Hade jag haft samma matvanor som honom hade jag nog legat på närmare 100 kg nu. 

Tja, är vikt = hälsa och välmående? Håller med @Effie om att livet inte är rättvist. Vi är individer även gällande hur vår metabolism funkar. Man kan ha/få andra problem av att äta mycket skräpmat på sikt även om vikten kan fortsätta vara opåverkad. T ex mag- och tarmproblem eller dålig tand- och munhälsa. 

• Like 3

6 timmar sedan, ThereseMariaH sade:

Kan tillägga att sambon är 180cm och vägen 73kg och äter chips och godis i stort sett varje dag.... Hur i helsike är det ens möjligt! Hade jag haft samma matvanor som honom hade jag nog legat på närmare 100 kg nu. 

Tja om det kan vara till någon tröst så kan din sambo se fram emot Parkinsons, Alzheimers, fibromyalgi, cancer, demens och lite annat smått och gott om han inte skärper sig. Hans genetiska svagheter kommer att avgöra var det konstant förhöjda insulinet och överskottet av glukos i blodet kommer att slå till.

Vi har ett par bekanta som är pensionerade och är i 60-års ålder. De trodde att de hade en skön pension att se fram emot. Men under samma år har han (som under hela sitt liv varit smal) utvecklat Alzheimers och hon har fått cancer. Man kan inte äta skräpmat ostraffat hur länge som helst.

Förmågan att lägga på sig extra kilon var inget straff under evolutionens gång. Det var livsviktigt att kunna lägga undan fett för sämre dagar och månader. Nu förekommer inga sådana tider naturligt så en av lösningarna är att skapa dem med hjälp av fasta. Men man kan inte kompensera skräpmat med fasta heller, tyvärr. 

• Like 3

3 timmar sedan, morgonsol sade:

Är det varje dag? Kan ni avgränsa det till endast fredag och/eller lördag kväll? 

Nej inte varje dag :) Men äter gör han varje kväll, middag eller nåt annat kvällsmål. Han är väl medveten om dess konsekvenser med godis och chips, likväl som tobak är skadligt, vilket han slutade med för 4 år sedan. Det är absolut inga mängder han äter. 

Men ATT någon sitter och äter bredvid mig i soffan är en trigger till att gå och hämta nåt jag med. Får ha mer disciplin helt enkelt, ta en kopp te kanske, dock klarar inte min mage att ta det varje kväll. Ska försöka utesluta mjölk och nötter och även den turkiska yoghurten som jag brukar äta på eftermiddagen så får vi se. 4 kg ska bort innan midsommar, det är målet. 

• Like 1

2 timmar sedan, Katerina sade:

Tja om det kan vara till någon tröst så kan din sambo se fram emot Parkinsons, Alzheimers, fibromyalgi, cancer, demens och lite annat smått och gott om han inte skärper sig.

haha, nej det är ingen tröst, varför skulle det trösta att tänka på att dom hemskheterna kan hända någon man håller kär? Men jag förstår vad du menar.  

Ofta talas det om naturen och arvsanlagen som orättvisa - "vissa kan äta hur de vill, andra måste disciplinerat vakta på vad de äter". Om jag tittar på gamla klassfoton från 1940-talet, fanns nästan ingen som då var överviktig - alla hade normal kroppskonstitution. Vilken kost var förhärskande - ja inte var den övervägande växtbaserad. Dagens överviktiga, barn eller vuxna, kan på en generation knappast hävisa till att arvsanlagen för fetma skulle ha tagit över så till den grad som brukar antydas.

Från min skoltid kan jag egentligen inte påminna mig annat än någon enstaka kamrat i någon klass, som kom från veganhem. Kikar man numera på barnens eller barnbarnens klassfoton, är var tredje klasskamrat fetlagd (1960-80-talen och senare). Andelen människor ökar, som felaktigt  förfäktar den ensidigt växtbaserade kosten vara mest nyttig och dessutom klimatsmart.

Statistiken visar tydligt att fetman börjat ta över i alltför mångas liv. I Covid-19 tider är risken för allvarlig smitta och förlopp resp. frekvensen dödsfall dessutom mångdubbelt högre bland  överviktiga. Vi vet att fettbaserad kost sällan bidrar till fetma.

Var ligger den verkliga orsaken? Sannolikt på den bakteriekultur som den osunda kosten tvingat kroppen att anpassa sig till. Många matallergier och överkänslighet för t.ex. mejeriprodukter (också vanligt hos många invandrargrupper ovana vid mjölkprodukter) ligger just på bakteriekulturen i mage och tarmar.

Lösning: Transplantera rätt bakteriekultur till tarmarna - antingen direkt eller genom successiv ändring av kosten i rätt riktning, vilket återställer den rätta kulturen.

• Like 2

12 timmar sedan, Nils Engström sade:

Ofta talas det om naturen och arvsanlagen som orättvisa - "vissa kan äta hur de vill, andra måste disciplinerat vakta på vad de äter". Om jag tittar på gamla klassfoton från 1940-talet, fanns nästan ingen som då var överviktig

Jag har även hört eller läst någonstans om en undersökning gällande ämnesomsättning. Den visade att det inte finns någon skillnad i ämnesomsättningen hos nyfödda, alla har samma, kunde man se. Vilket är väldigt intressant, då kan ju en hypotes vara att detta är något som formas genom uppväxten beroende på hur kroppen utvecklas och genom det var vi får i oss.. ? 

Det finns kanske studier som motsäger detta, men mycket intressant! :)

• Like 3

20 timmar sedan, ThereseMariaH sade:

Men ATT någon sitter och äter bredvid mig i soffan är en trigger till att gå och hämta nåt jag med. Får ha mer disciplin helt enkelt, ta en kopp te kanske, dock klarar inte min mage att ta det varje kväll. 

Jag hade inte litat på enbart självdisciplin. Förhoppningsvis har du redan berättat för din sambo att det är en trigger. Men som snacks, kan du prova grönsaker med dippsås av creme fraiche? T ex stavar av morot, gurka och/eller paprika? Om du vill ha mer variation. 

• Like 2

On 2021-04-21 at 18:21, ThereseMariaH sade:

haha, nej det är ingen tröst, varför skulle det trösta att tänka på att dom hemskheterna kan hända någon man håller kär? Men jag förstår vad du menar.  

Jag förstår att det är ingen tröst alls. Ibland kanske är det inte så dumt att lägga på sig de där kilon för det får oss att börja tänka och vilja ha en förändring, börja bry oss om vår egen hälsa och välmående. För din sambo som inte lägger på sig extra vikt kan de kroniska sjukdomarna komma krypandes utan att han lägger märke till dem. Dessvärre är det aldrig bra att äta chips och godis varje kväll oavsett vikten.

• Like 3

Har haft två fasta dagar, tänkte köra Omad två till tre ggr i veckan för att ev kicka igång viktnedgången. Fortsätter flitigt med fastan 16:8 ibland längre. Har haft två omad. Håller mig till strikt Keto. Men! Jag står och gungar fram och tillbaka på samma vikt... ett kilo upp ett kilo ner, och har gjort i en månad drygt. Det är tröttsamt 😔

tänker att metabolismen i kroppen måsten minskat rejält och kroppen vill inte förbränna något. Ska försöka komma igång mer med träning och rörlighet. Känner vätskan i benen som inte riktigt släpper. 

• Like 2

Jag bröt fastan idag; skulle ha fortsatt tills imorgon, men det funkade inte. 
Jag tror på vanan. Jag tror på variation. Ska se om jag fixar lite längre fastor, när jag inte behöver vara koncentrerad (spanskakursen är slut). Men jag får lyssna på kroppen. 
Längre fastor, om jag klarar dem, gör något kilo, eller ett par. Men lätt är det inte. 

• Like 5

Jag bröt också fastan idag, min första 42 timmas fasta den här veckan - det blev tre kokta ägg, några skivor hemlagad sylta och några skivor rökt fläskfilé. Sen blir det en rejäl köttbit till middag. Någon gång efter 19 kommer jag att starta min andra 42 timmars fasta och på torsdagskvällen ska den sista fastan för den här veckan att starta - en 20 timmars fasta. Så har faste-rutinen såg ut sedan början av året. Fast en vecka blev det en 5 dagars fasta. Nu tycker jag att fastorna rullar riktigt skapligt. Vikten skuttar upp och ner men trenden pekar sakta neråt.

Man säger att på en hel fastedag förbränner man ungefär 200 gram fett. Så om man skulle fasta 5 dagar i streck så skulle man bli av med ca 1 kg fett. Men fettet omvandlas först till vatten som väger mer än fett. Sedan dröjer det ett tag innan vattnet kissas ut. Det är ingen turbo-process det här så man får ha tålamod :) . Dock vet jag att det fungerar.

• Like 4

On 2021-04-22 at 09:05, ThereseMariaH sade:

Jag har även hört eller läst någonstans om en undersökning gällande ämnesomsättning. Den visade att det inte finns någon skillnad i ämnesomsättningen hos nyfödda, alla har samma, kunde man se. Vilket är väldigt intressant, då kan ju en hypotes vara att detta är något som formas genom uppväxten beroende på hur kroppen utvecklas och genom det var vi får i oss.. ? 

Det finns kanske studier som motsäger detta, men mycket intressant! :)

Ja, det vi såg på 1940-talet jämfört med nu, ligger i linje med att barnen föds med likartad ämnesomsättning.  Större delen av den fetmaepidemi som kan ses världen över, speciellt tydligt i USA, är klart framkallad av felaktig kost med stort växbaserat inslag. Inte minst med icke-mättat fett, som används i flytande form. Nackdelarna i det senare fallet kan mycket väl jämställas med vad den glukosbildande kosten i övrigt medför.

• Like 2

• 3 weeks later...
1 timme sedan, ThereseMariaH sade:

Funderar på om jag äter för mycket ändå och behöver dra ner på energi innehållet i maten jag äter. 

Hur menar du 'dra ner på energi'? Hur har du upplevt dina mättnadskänslor senaste tiden? Kan du äta så att du bli mätt och sedan fasta i flera timmar, för att mat är helt ointressant? Hur mycket och varifrån kommer de kolhydrater du äter i nuläget? Samma med protein och fett. Hur är det med stress? 

Lästips: Våra 10 bästa tips för att komma till rätta med en viktplatå

• Like 1

On 2021-05-15 at 11:21, morgonsol sade:

Hur menar du 'dra ner på energi'? Hur har du upplevt dina mättnadskänslor senaste tiden? Kan du äta så att du bli mätt och sedan fasta i flera timmar, för att mat är helt ointressant? Hur mycket och varifrån kommer de kolhydrater du äter i nuläget? Samma med protein och fett. Hur är det med stress? 

Lästips: Våra 10 bästa tips för att komma till rätta med en viktplatå

Jag menar att jag nog behöver dra ner på fettet och öka kolhydraterna en aning. Har börjat röra på mig lite mer också. 

fettet kommer ifrån kött, fisk, avokado, nötter, grädde, ost, kyckling. Älskar ju grädde ost och nötter, men försöker att inte äta så mkt av det. 

nu har jag ätit weightwatchers soppor. Linssoppan, men en liten klick creme frashe i. Men det har jag inte stått mig på så länge. Till middag några ägg, Oliver och räkor. 

när jag följde Viktväktarna för tre år sedan så gick jag ner i vikt. Men inte nu... fastan är inga problem. Men det känns som att kroppen nu går in i viloläge och inte bränner nåt alls under fastan. Och sen när jag äter så suger den åt sig allt och stannar där liksom. 

Det står fortfarande still på exakt samma vikt, upp ner ett halvt kilo. 

Nu när jag minskat på fettet från mejeriproukter, alltså äter bara 0 points mat (för er som varit viktväktare tidigare). Tagit bort såsen, äter fortfarande ost och nötter men då bara vid något enstaka tillfälle, typ som igår kväll när barnen hade fredagsmys. 

Så det som varit problemet är att jag ätit för mycket mejeriprodukter, grädde, creme fraiche, turkisk yogurth, ost m.m. Har sakta ökat på det utan att jag reflekterat över det... För det är ju så sjukt gott!

Har även försökt att dra ner lite på att inte äta för feta korvar utan håller mig endast till fisk, skaldjur, grönsaker (oftast broccoli), kyckling. Och istället för någon sås har jag haft ett löskokt ägg till. Har även ökat på promenaderna och träning till 4-5 ggr i veckan, och då ser jag 60-90 min promenad som ett träningspass och 30 min styrketräning 2-3 ggr.  Vad hände på en vecka?

-1,3 kg! (Är dock fortfarande väldigt svullen i benen pga stillasittande jobb)

Så nu är jag förbi platån och hoppas på att det ska fortsätta ner till målvikten. Bara 3,2 kg kvar! :)

• Like 1

8 timmar sedan, ThereseMariaH sade:

Så nu är jag förbi platån och hoppas på att det ska fortsätta ner till målvikten. Bara 3,2 kg kvar! :)

Mejerier är ju ett känt problem för många. Himla synd för det är gott...

Vad är planen sen? För om du gick ner i vikt med VV för 3år sen och nu kör LCHF så tolkar jag (utan att ha kollat hela tråden) att du gått upp igen? Eller fastnade du på en platå då som du fått att lossna nu? 

• Like 5

16 timmar sedan, MariaF sade:

Vad är planen sen? För om du gick ner i vikt med VV för 3år sen och nu kör LCHF så tolkar jag (utan att ha kollat hela tråden) att du gått upp igen? Eller fastnade du på en platå då som du fått att lossna nu? 

Ja, Gick ner 3,2 kg, sedan jag började fasta, men där tog det stopp. Gick inte upp utan stod still. Så ja, jag fastnade på en platå! Målet är att komma ner till vikten jag hade för 8 år sedan. Dvs totalt 12 kg ner. Delmål till midsommar är 8 kg ner. 

Så planen är att fortsätta tills jag når mitt mål 😌 planen därefter är att fortsätta med lchf kost. Och nu när jag uteslutit mejerier från min lunch och middag så har jag kommit förbi platån. 

• Like 2

• 1 month later...

Uppdatering: 

jag nådde mitt mål och lite till. På midsommar hade jag totalt gått ner 9,7 kg! 

Nu ska jag fortsätta min resa och jag är strax i mål! 😁

Sen gäller det att hålla sig kvar där med träning och sund kost. 

hoppas det gått bra för er andra också och glad sommar! 🍓☀️

• Like 3
  • Boom 1