Gå till innehåll

Recommended Posts

hej

jag äter LCHF sedan 10 dagar tillbaka. Äter endast strikt och fastar 8/12. Mitt sockerberoende har nästan helt försvunnet vilket är jättebra. Jag äter blodtrycksmedicin men mitt blodtryck har skjutit i höjden sedan jag började med LCHF. Är inte detta konstig? 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kostomläggning i sig kan ju vara stressande, så det skulle kunna påverka men då borde det snart minska igen. 10 dagar är inte lång tid. Vad innebär "skjutit i höjden"? Hur mycket? Och vad är LCHF för dig (vad äter du)? Medicinerar du något annat eller har du andra problem än blodtrycket?
Om du är sockerberoende har det absolut inte försvunnit på bara 10 dagar men om suget dämpats är det ju oerhört härligt! 

• Gilla 3
Länk till inlägg

Jag har följt olika recept som finns här. Ätit lunch och middag. Blodtrycket ligger på ca 150/90 vilket är högt eftersom jag medicinerar mot högt blodtryck. Äter även xaralto som är blodförtunnanade eftersom jag har haft lungemboli i båda lungorna.

• Gilla 2
Länk till inlägg
5 timmar sedan, Kerstin Skrup sade:

Jag har följt olika recept som finns här. Ätit lunch och middag. Blodtrycket ligger på ca 150/90 vilket är högt eftersom jag medicinerar mot högt blodtryck. Äter även xaralto som är blodförtunnanade eftersom jag har haft lungemboli i båda lungorna.

Visserligen är utvecklingen av tio dagar efter en kostomläggning kort tid, till att dra några bestämda slutsatser av. Även om du har ytterligare en övergångsperiod framför dig, låter det som om din kropp med relativt stor sannolikhet är utsatt för högre oxidativ stress än normalt. Du skulle kunna vara ett fall som har viss likhet med nedanstående. Kika på den få så får du lite av bakgrunden:

https://forum.kostdoktorn.se/topic/17456-inte-paleo-men-keto-fanns-inte/?tab=comments#comment-168093

Effektiviteten på cellnivå för hela din metabolism är starkt beroende av mängden antioxidanter i ditt blod, som kraftigt kan effektivisera såväl blodtryck som kroppen i övrigt.

Kika vidare på nedanstående sammanfattningar, så inser du betydelsen av stort dagligt intag av C-vitamin.

https://forum.kostdoktorn.se/topic/16497-varför-skolmedicinarna-sällan-talar-om-c-vitaminets-oerhörda-betydelse/?tab=comments#comment-163662

https://forum.kostdoktorn.se/topic/17251-c-vitamin-som-kosttillskott-en-svidande-vagel-i-ögat-på-läkemedelsföretagen/?tab=comments#comment-167247

Hör av dig med lite fler data!

• Gilla 1
Länk till inlägg