Gå till innehåll

Inte Paleo men Keto fanns inte

Recommended Posts

Jag har ätit Keto sedan 29 september. Men inte kommit in i ketos. Jag har en läkare som är utbildad inom Fun med. Han säger att det beror på mina sjukdomar, att min snabbsänka, CRP är 29. Beroende på min inflammerade kropp och mage. 
Jag har ätit AIP/Paleo i 3,5 år pga många autoimmuna sjukdomar, innan Keto. Tänkte att Keto kunde hjälpa mig med vikten, men också att bli friskare, läka mage och kropp. Så jag tänkte skippa att äta så mycket fett, äta mejerifri (tål inte mejeri förutom ghee) LCHF blir det då. Eller tror ni att det är bättre att köra på 80E% fett för att läka tex magen? Eller är allt fett bara för att just komma i ketos och gå ner i vikt?

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, Gunilla Haglöf sade:

Jag har en läkare som är utbildad inom Fun med. Han säger att det beror på mina sjukdomar, att min snabbsänka, CRP är 29. Beroende på min inflammerade kropp och mage.

Du är ett klart fall för stort dagligt intag av C- och D-vitamin. Det borde varje kunnig läkare påpeka för sina patienter med högt CRP. Du har alltså drabbats av en hög grad av oxidativ stress. Av det skälet är C- och E-vitaminerna de två antioxidanter som är av största vikt för skötseln av insidan på varje cell av de  30 000 miljarder cellerna i din kropp. De tillser bl.a. att mitokondrierna (energiverken) i cellerna fungerar effektivt. På utsidan av cellerna kommer betydelsen, framför allt av extra stor mängd C-vitamin i blodet in.

Vad våra skolmedicinare inte får uttrycka (rädslan för att stöta sig med läkemedelsföretagen med risken att ekonomiska resurser därifrån för studier etc. för all framtid stryps), är att våra fyrfota vänner (även de, som vi, däggdjur) dagligen  kräver >100 gånger mer C-vitamin - ibland >1000 gånger mer i förhållande till kroppsvikten än Läkemedelsverket anger - med sin direkt löjeväckande låga norm (75 mg dagligen för en människa).

Vid den högre graden av oxidativ stress som du drabbats av, är viktigt med största möjliga andel C-vitamin i blodet.  För C-vitamin i mycket stor mängd har inga toxiska effekter rapporterats.

För det verkligt stora effekterna, enligt den mängd studier som utförts på C-vitaminet, efter att askorbinsyra kunde framställas i större mängder (nära ett sekel tillbaka), förefaller gränsen ligga runt 3 - 5 gram per dag (obs! utspritt på tre-fem gånger under dagen). Själv tar jag numera 5 - 6 gram ren askorbinsyra per dag med verkan att CRP-värdet sjunkit dramatiskt och märkligt nog sygasmättnaden i hämoglobinet höjts från 95 till 97-98 %. Mätvärden på 99 % har ibland mätts upp, vilket under de senaste 20 åren aldrig tidigare hänt mig med samma mätare. Kontrollerad mot ny exakt mätare som anger samma värden.

Genom D-vitaminets hormonella verkan på bl.a. immunförsvaret, har även detta stor betydelse. Immunförsvaret ingriper ju på de ställen i kroppen som uppvisar inflammationshärdar (= högt CRP). Tillsammans har C- och D-vitamin också stor betydelse till att förebygga risken att insjukna efter Covid-19 smitta och för den som ändå insjuknar (dosresponseffekten är stor) minskar risken att avlida med mer än 10 gånger.  En rad mindre studier visar detta med stor tydlighet.

Kika gärna på parallelltråden:

https://forum.kostdoktorn.se/topic/17455-blodtryck/?tab=comments#comment-168103

Där finns lite mer matnyttig info att tillföra.

• Tack! 1
Länk till inlägg
7 timmar sedan, Gunilla Haglöf sade:

Jag har ätit AIP/Paleo i 3,5 år pga många autoimmuna sjukdomar, innan Keto.

Vad har hänt så här långt med de förändringar du gjort?

• Gilla 3
Länk till inlägg