Jump to content

Långtidsfasta med fastehärmande kost

Lizz

Recommended Posts

Jag önskar gå ner i vikt och är nu inne på 10:e dagen med Valter Longos fastehärmande kost fast med keto. Jag äter max 15 g protein och en guacamole eller grönsallad med olivolja om dagen + någon fettkaffe. Detta fungerar bra för mig och jag har tappat vikt och hoppas kunna fortsätta ytterligare några veckor eftersom jag inte känner någon direkt hunger. Är det någon som har erfarenhet av detta tillvägagångssätt tidigare och kan ge lite tips? Genom att trigga autofagi hoppas jag slippa hudöverskott också och det ser lovande ut hittills.

• Like 2

Jag får ju helt förstörd nattsömn av vattenfasta. Fungerar inte alls och blir dålig om jag inte får sova, så har varit tvungen att sluta med 24+ fastor pga detta. 
Därför jag läst en del om  just fasting-mimicing diet, utformat av Valter Longo och funderat om det kanske är något att testa. Ett intressant alternativ för folk som inte klarar ren vattenfasta, inte mår bra av det eller inte bör göra det alls pga sjukdom/diagnos. 

Valter Longo forskar ju om föryngring, hur man ska hålla sig ung och fräscht för sin ålder så att säga. Att hans fasting-regim fungerar, sänker markörer för åldrande osv, finns det mycket data på. Vilket egentligen innebär att all fasta har en effekten, dvs inte något specifikt för hans upplägg! 

Man bör dock komma ihåg att Valter Longo är emot ketogena högfettdieter och dylikt strikt lågkolhydratskost. Han anser vägen till hälsa går via en mestadels 
vegetabilisk diet med mycket fiber, bönor, grönsaker och sedan fisk några ggr i veckan för b12 och omega3.  Han tycker gluten är en helt ok källa till energi och fibrer t.ex...suck. Så ja, man behöver ju inte följa allt den mannen propagerar för helt slaviskt.   

• Like 5

11 timmar sedan, Elinor sade:

Man bör dock komma ihåg att Valter Longo är emot ketogena högfettdieter och dylikt strikt lågkolhydratskost. Han anser vägen till hälsa går via en mestadels 
vegetabilisk diet med mycket fiber, bönor, grönsaker och sedan fisk några ggr i veckan för b12 och omega3.  Han tycker gluten är en helt ok källa till energi och fibrer t.ex...suck. Så ja, man behöver ju inte följa allt den mannen propagerar för helt slaviskt.   

Hur ser han på antinutrienter som finns i växtbaserat föda och försvårar upptag av mineraler: oxalater, fytater, lektiner? Jag sover helt OK trotts längre fastor om jag låter bli kaffe på kvällen och minskar antalet koppar till 1 per dag. Jag misstänker att även kaffet innehåller antinutrienter. Dessutom måste man se till att sköta elektrolytbalansen i kroppen och man måste träna att fasta. All omställning kan ha bieffekter. Nu är jag inne på vecka 2 av 42x2 timmars fastor + en 20:4 och jag tycker att min sömn har blivit bättre trotts värmevallningar. Det kan också bero på att jag har börjat röra mig mycket mer. Även så här då jag jobbar hemma och inte går från och till jobbet har jag börjat stå och även gå eller dansa på stället medan jag jobbar. Gör man det så följer man kroppens uppmaningar vid fasta - att gå och jaga efter föda fast på ett sätt som passar läget. Man kan ju också ta en promenad på lunchen eller även kvällen nu när det har börjat bli lite ljusare. 

Om man är rädd att fasta pga sjukdomstillstånd så kan man tyvärr förvägra sig de helt naturliga läkningsmekanismer som fastan innebär. Man kastar ut barnet med badvattnet. 

• Like 6

23 timmar sedan, Tr0llet sade:

Intressant experiment! 

Hur har du kommit på att göra fastehärmande kost med keto? Hur vet man att det fungerar på samma sätt och inte bara blir mera typ lågkalorikost? 

Undrar jag nyfiket och kanske dumt...

🧡 

En av anledningarna att jag börjat fasta har varit höga blodsockervärden trots LCHF-kost. En möjlig lösning att återställa insulinproduktionen är att fasta och samtidigt gå ner i vikt. Då jag vill fortsätta med keto också efter fastan samt undvika onödiga glukostoppar så väljer jag keto också under fastan. Här är det viktigaste att hålla intaget av protein lågt och låta kroppen "äta på sig själv" istället och då förhoppningsvis de dåliga och uttjänta cellerna. Sedan har du helt rätt i att fasta med Valter Longo är en typ av lågkalorikost, bara mer extrem för att nå autofagi. Det gör man inte på enbart vanlig kalorirestriktion och det är den stora skillnaden här.

• Like 1

20 timmar sedan, Elinor sade:

Jag får ju helt förstörd nattsömn av vattenfasta. Fungerar inte alls och blir dålig om jag inte får sova, så har varit tvungen att sluta med 24+ fastor pga detta. 
Därför jag läst en del om  just fasting-mimicing diet, utformat av Valter Longo och funderat om det kanske är något att testa. Ett intressant alternativ för folk som inte klarar ren vattenfasta, inte mår bra av det eller inte bör göra det alls pga sjukdom/diagnos. 

Valter Longo forskar ju om föryngring, hur man ska hålla sig ung och fräscht för sin ålder så att säga. Att hans fasting-regim fungerar, sänker markörer för åldrande osv, finns det mycket data på. Vilket egentligen innebär att all fasta har en effekten, dvs inte något specifikt för hans upplägg! 

Jag är heller inte så bra på rena vattenfastor. Testade 72-timmar för inte så länge sedan och tänkte bara på mat. Det var nog mest psykiskt men min man tyckte det var tråkigt att vi inte kunna äta tillsammans. Efter lite egen efterforskning hittade jag Valter Longo och hans tankar kring att äta på ett visst sätt och ändå fasta. Det har visat sig passa mig alldeles utmärkt och nu fortsätter jag i ren förundran och glädje. Min man är glad också. När jag nått min målvikt och haft stabilt blodsocker ett tag tänkte jag testa att lägga till bönor och några ytterligare livsmedel men fram till dess är det keto som gäller.

• Like 1

On 2021-02-23 at 15:14, Lizz sade:

Jag önskar gå ner i vikt och är nu inne på 10:e dagen med Valter Longos fastehärmande kost fast med keto. Jag äter max 15 g protein och en guacamole eller grönsallad med olivolja om dagen + någon fettkaffe. Detta fungerar bra för mig och jag har tappat vikt och hoppas kunna fortsätta ytterligare några veckor eftersom jag inte känner någon direkt hunger. Är det någon som har erfarenhet av detta tillvägagångssätt tidigare och kan ge lite tips? Genom att trigga autofagi hoppas jag slippa hudöverskott också och det ser lovande ut hittills.

Jag testade att lägga in fastehärmande diet några dagar emellanåt förra året men endast 2-3 dagar i rad. Jag ville vara försiktig med att äta lågkalorikost för många dagar i sträck. Om jag minns rätt så skulle det vara 800kcal/dag, lågprotein och vegetariskt. Det funkade rätt så bra att äta det mesta i en enda måltid då det blev rejält mycket mat.
Som vegetariskt protein använde jag pumpakärnor, pecannötter, lite bönor mm. Grönsaker lågkolhydrat och en hel del avokado och olivolja.

Från ytterlighet till ytterlighet så testar jag nu karnivorfasta som innehåller enbart animaliskt. 
Mindy Pelz förespråkar att varva olika sorters fasta och även att ibland enstaka festdagar för att öka på den metabola flexibiliteten.

• Like 3

On 2021-02-28 at 09:58, DRAKULLA sade:

Jag testade att lägga in fastehärmande diet några dagar emellanåt förra året men endast 2-3 dagar i rad. Jag ville vara försiktig med att äta lågkalorikost för många dagar i sträck. Om jag minns rätt så skulle det vara 800kcal/dag, lågprotein och vegetariskt. Det funkade rätt så bra att äta det mesta i en enda måltid då det blev rejält mycket mat.
Som vegetariskt protein använde jag pumpakärnor, pecannötter, lite bönor mm. Grönsaker lågkolhydrat och en hel del avokado och olivolja.

Från ytterlighet till ytterlighet så testar jag nu karnivorfasta som innehåller enbart animaliskt. 
Mindy Pelz förespråkar att varva olika sorters fasta och även att ibland enstaka festdagar för att öka på den metabola flexibiliteten.

Tack för tipsen om vegetariskt protein. Jag följer inte Valter Longo så strikt utan ser mer till möjligheterna med långtidsfasta och de läkande effekter som ges med autofagi. Varför jag satsar på flera veckor är inspiration av dr Alan Goldhamer som förespråkar tre veckors vattenfasta. Jag försöker kombinera detta med Valter Longos fastehärmande kost. Annars hade jag nog inte orkat socialt. Så får jag se vart detta leder mig. Jag är nu inne på min tredje vecka och mår fortfarande bra. Jag har gått ner några kilo och mina värden är acceptabla. Jag är i optimal ketos och inget glukosvärde har passerat över 6,0 vilket är min primära målsättning.

Jag har provat både vanlig fasta och fasteliknande kost. Ibland har jag föredragit den ena över den andra. Jag tror det har att göra med bakteriefloran. Vid något tillfälle när jag åt enbart lite grönt utan kolhydrater och lågt proteinintag var jag hungrigare än när jag fastar helt och hela kroppen kändes sjuk. Dock hade jag gått på antibiotika några månader innan och magen hade inte blivit helt bra igen. Då bytte jag till vanlig fasta för att även bakterierna i magen skulle få fasta och då försvann hjärndimman. Min slutsats var att jag hade dåliga bakterier och att då äta massa fibrer så matade jag alla. När jag fastade dog de ut som inte passar optimalt i magen och endast de riktiga tarmbakterierna överlevde. 

vid andra tillfällen har dock fasteliknande dieter fungerar utmärkt och känts lättare för kroppen om jag inte riktigt haft den mentala energin för riktig fasta. 

• Like 5

3 timmar sedan, The Biochemist sade:

Jag har provat både vanlig fasta och fasteliknande kost. Ibland har jag föredragit den ena över den andra. Jag tror det har att göra med bakteriefloran. Vid något tillfälle när jag åt enbart lite grönt utan kolhydrater och lågt proteinintag var jag hungrigare än när jag fastar helt och hela kroppen kändes sjuk. Dock hade jag gått på antibiotika några månader innan och magen hade inte blivit helt bra igen. Då bytte jag till vanlig fasta för att även bakterierna i magen skulle få fasta och då försvann hjärndimman. Min slutsats var att jag hade dåliga bakterier och att då äta massa fibrer så matade jag alla. När jag fastade dog de ut som inte passar optimalt i magen och endast de riktiga tarmbakterierna överlevde. 

vid andra tillfällen har dock fasteliknande dieter fungerar utmärkt och känts lättare för kroppen om jag inte riktigt haft den mentala energin för riktig fasta. 

Det låter klokt. Till syvende och sist får man lyssna på sin kropp. Då är det bra med en välfylld verktygslåda. Jag rekommenderar verkligen att lyssna på Alan Goldhamer och hans arbete med långtidsfasta. Det är otroligt vilka resultat han får med svårt sjuka människor. Dock litar jag inte fullt ut på hans veganska diet eftersom jag tror att människor är allätare från början. Tyvärr fick jag inte med mig min blodtrycksmätare men jag blev yr efter endast en halv blodtryckssänkande tablett, 25 mg losartan i förrgår, så nu upphör jag medicinera och ser vad trycket är när jag kommer hem till Sverige i påsk. Det ska bli spännande. Turligt nog befinner jag mig i avokadons förlovade land nu.

• Like 1

Guest Tureborgaren

Jag har övergått från längre fastor till Datadriven fasta. Det innebär att jag bara fastar så länge mitt blodsocker ligger över en viss nivå. Det blir ett eller två mål om dagen, beroende på vad och när jag äter.

Fördelen är att jag slipper frysa, vilket var ett stort problem med de långa fastorna. Dessutom riskerar jag inte näringsbrister, vilket har varit ett problem för mig. Jag gränsar till benskör och tänker att det är ett resultat av åratal av kalorirestriktion och näringsfattiga dieter.

Jag har gått ned i vikt och minskat i midjemått. 

2 timmar sedan, Tureborgaren sade:

Jag har övergått från längre fastor till Datadriven fasta. Det innebär att jag bara fastar så länge mitt blodsocker ligger över en viss nivå. Det blir ett eller två mål om dagen, beroende på vad och när jag äter.

Fördelen är att jag slipper frysa, vilket var ett stort problem med de långa fastorna. Dessutom riskerar jag inte näringsbrister, vilket har varit ett problem för mig. Jag gränsar till benskör och tänker att det är ett resultat av åratal av kalorirestriktion och näringsfattiga dieter.

Jag har gått ned i vikt och minskat i midjemått. 

Tack för tipset! Det ska jag absolut ta med mig som en långsiktig strategi när min fasta är över och jag förhoppningsvis fått kontroll på glukosnivåer, blodtryck och vikt. Jag kommer dock att försöka fasta i förebyggande syfte 2 ggr per år.

• 2 weeks later...

Hej Petra!

Det går toppen! Jag fastar fortfarande enligt Longo. Efter så här lång tid kan jag konstatera att man går ner runt 5 kg per månad. För säkerhets skull tar jag en multivitamintablett per dag också men tror egentligen inte att det behövs. Mitt faste-blodsocker är normalt på morgonen (runt 5,2) dock sticker det fortfarande upp till 9,0 några timmar efter min enda måltid (ca 500 kcal). Så jag har lite kvar här men hoppas den största förbättringen ska komma efter att jag avslutat fastan. Då börjar jag bygga upp med proteiner igen och förhoppningsvis återskapar de insulinproducerande cellerna i bukspottkörteln.

Jag märker inte av några biverkningar. Kan bli lite trött och småretlig innan middag men det är nog bara för att min kropp ställt in sig på det :)

Lycka till med din långtidsfasta och berätta gärna hur det går för dig.

• Like 2

Tack snälla för info🤗. Ska testa några veckor för att få fastans fördelar men kanske färre nackdelar (som utebliven sömn t.ex😳😩). Äter du alltid 500kcal eller kan det bli färre/fler ibland? Bara typ grönsaker + lite fett? 

• Like 1

4 timmar sedan, Petra sade:

Tack snälla för info🤗. Ska testa några veckor för att få fastans fördelar men kanske färre nackdelar (som utebliven sömn t.ex😳😩). Äter du alltid 500kcal eller kan det bli färre/fler ibland? Bara typ grönsaker + lite fett? 

Nej det kan variera mellan 400 kcal till 700 kcal. Enligt Longo ska det vara OK med upp till 750 kcal per dag. Om önskemålet är att gå ner i vikt också rekommenderas 10 kcal per kg önskad vikt. Då jag har 50 kg som målvikt (är 157 cm) så försöker jag hålla 500 kcal per dag så gott det går. Det viktigaste är att inte äta mer än 13 gram protein per dag. Övrigt intag efter vad som passar en. Longos rekommendation liksom Alan Goldhamers är huvudsakligen växtbaserad kost. När du inte fastar längre är det ok med fet fisk tre gånger i veckan enligt Longo.

• Like 1

Tack för informationen🤗. Nu är jag på tredje dagen; går lättare än jag trott. Dricker elektrolyter +lite buljong på dagarna och sen lätt middag på kvällen; grönsaker i huvudsak. Idag äter maken pizza men jag gjorde en egen efter recept på sajten Fem dagar; toppenbra🙌🏽https://femdagar.se/uncategorized/tortillapizza-med-champinjoner-och-oatly-ost/

• Like 2

• 2 weeks later...

Näppilli näpp. Longos fuskfasta är inget för mig. Han förespråkar snarare en kalorirestriktion och att man ska hämma kroppens utsöndring av tillväxthormoner. Varför skulle kroppens naturliga reaktion på vattenfastan hämmas? Tillväxthormonerna gör att vi bygger upp muskler och benmassa lättare och fördröjer förtvining av dessa som är ett av tecken på åldrande. Dessutom vill jag trigga igång kroppens städmekanismer - autofagin - för att motverka tillväxt av tumörer och utrensa annan "gammal" vävnad som behöver rensas ut och återanvändas. Äter du lite grann under dagarna du fastar kan det leda till att autofagin uteblir eftersom kroppen kommer att metabolisera det som kommer in via munnen först. Ökar man det växtbaserade födan så som han föreslår blir man kanske aldrig kvitt insulinresistensen som många av oss lider av. Växtbaserat föda är baserat på kolhydrater och triggar utsöndring av insulin - fetlagrande hormon. Lite beroende på hur känslig man är för socker/glukos och kolhydrater kan en sådan FMD leda till att man förblir sockersjuk men man får äta varje dag - klen tröst i mina ögon. 

Jag tror på fasta och festa metoden. Fastar man så är det vattenfasta som gäller för maximera effekterna av autofagi, muskeltillväxt och förnyelse. Trixet är att inte glömma att äta salt, dricka vatten och träna för att bli varm. Festar man så är det maten rik på nutrienter som gäller - kött, animalisk fett, inälvsmat, gräsbetat, opastöriserat mjölk, feta mejerier. Man kan inte kompensera skräpmat med träning och inte heller med fasta - DÅ får man näringsbrister.

• Like 4
  • Thanks 1

Kan tilläggas att om man vill komma åt det viscerala fettet, till exempel fettet insprängd i levern och andra inre organ för att förbättra dess funktion och därmed sin egen hälsa så är förlängd vattenfasta (mer än 24 timmar) kan vara just den mirakulösa billiga metoden många av oss behöver. Jag har läst vittnesmål där man började se en förbättring av levervärden då man lyckades komma över den gränsen och börjat tillämpa en ADF - alternative day fast. Det vill säga att man äter lunch och middag varannan dag mellan 12 och 18 och fastar 42 timmar däremellan. Men det finns många faste-mönster man kan tillämpa om vartannat. Fastan ska passa in i ens liv och inte tvärtom. Det finns många stenar man kan snubbla över när man börjar fasta. Lösningen är att vara förberedd och ha ett svar eller en handling som motverkar sug/vana/påverkan utifrån osv.

Jag misstänker att Longos FMD är skapad för friska människor som vill gå ner i vikt. Den är också en metod anpassad efter den moderna samhället där fler och fler måste äta varje dag pga sockersug, sociala skäl eller läkemedel som måste tas med mat. Den verkar flörta med idén om att människans rätta mat kommer från Edens trädgård och består av frukt och grönt. En mycket populär idé i den religiösa USA. I dagens samhälle bland dem över 50 eller även över 40 så finns det inte många metabolt friska individer. Ibland kan det vara illa för vissa 30-åringar som har skött kosten dåligt och har föräldrar som inte brydde sig om vad de åt.

Att börja vattenfasta handlar mest om att bestämma sig och ta ett mentalt kliv. Det handlar om att skaffa sig så mycket kunskap som möjligt så att man inte blir skrämd av andra som många gånger kan ännu mindre än du men kan ha bestämda åsikter. Man måste fortfarande se till att man äter bra mat när man äter. Vill du bli frisk? Vill du få ner inflammation i kroppen? Vill du förbättra immunförsvaret? Vill du bli av med visceral fett och förbättra de inre organens funktion? Enbart LCHF kan göra det för vissa av oss under vissa förutsättningar: om du lyckas med att äta så nyttig och näringsrik mat som det bara går, inte äta mellan måltiderna, tillämpa 16:8, är lite lagom sjuk (förfettad, insulinresistent, inflammerad), om du är konsekvent och låter det ta tid, lång tid. 

• Like 3

• 1 month later...
On 2021-03-18 at 17:28, Lizz sade:

. Då börjar jag bygga upp med proteiner igen och förhoppningsvis återskapar de insulinproducerande cellerna i bukspottkörteln

Återskapa? Jag som trodde att de fanns kvar men förfettade? Fettet blir man av med genom ordentlig vattenfasta, inte kalorireduktion.