repurban Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Jag lever normalt på LCHF-kost och har så gjort de senaste 4-5 åren. Ibland gör jag avsteg med lite frukt och bröd någon gång. Bär sommartid och bröd när jag eller hustrun själva bakat.I morse avnjöt hustrun och jag en fruktfrukost bestående av färska jordgubbar och apelsiner, vi är på semester i Spanien. Då kom jag på att jag aldrig mätt mitt blodsocker efter att ha ätit stora mängder kolhydrater så jag tyckte det var dags att ta några blodprov både på mig och hustrun. Hustrun maxade på 7,1 men själv fick mig en tankeställare. Jag fick ett max.värde på 9,8! Ett så högt värde har aldrig mätt tidigare. Detta känns som en smärre chock. Vad betyder det? Har jag förststadie till diabetes 2? Enligt Kostdoktorn ska man inte maxa mer än på 8,7 efter en måltid.När jag äter normalt har jag ett fasteblodsocker 5,3 - 6,0. Dock har på senare tid, under våren, fasteblodsockret hoppat upp över 6,0 till kanske max på 6,3 vid något tillfälle.Till lunchen åt vi normalt och drack även lite vin till maten. Nu gick blodsockret upp till 6,3 som mest och allt verkar OK.Nu några timmar, 5, efter lunchen hamnar blodsockret på 5,7.Eftersom jag redan äter LCHF så är ju inte den normal maten ett problem utan avstegen från det normala. Ska jag sluta med att unna mig frukt och bär? Är det apelsinerna som ställer till problem för mig? Apelsinerna plockades fullt mogna och var laddade med sötma. Jordgubbarna var inte överdrivet söta.Jag har inte provat hur jag reagerar på andra kolhydratkällor men tror att jag nog måste göra några prov. Jag har sneglat på Kostdoktorns glykosbelastningstest för hemmabruk och får nog ta mig tid att utföra det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Grejen är att det brukar ta tre dagar med mer kolisar för att man skall vänja kroppen vid att hantera mer glukos. Sen så kan det väl ändå vara en tankeställare för dig.. du verkar då vara mer i risksonen än frugan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plutten11 Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Ja dr Dahlqvist råkade ju ut för nåt liknande då hon testade sig. Men då hon testade om sig efter en vecka på "normalt" så var testet normalt. Verkar som kroppen inte är beredd riktigt om man inte ätit kolhydrater på länge. Berätta hur det gick, skulle vara intressant att veta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plutten11 Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 "Normalkost" skulle det vara Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cushion Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Som med det mesta i livet så går saker upp och ner. Jag tror inte du ska vara orolig då ditt blodsocker råkade hoppa lite över gränsvärdena en enstaka gång eller två. Du vet trots allt att det var extra mycket kolhydrater just då. Det är inte konstigt att din kropp reagerar på ett intag av något extra mycket. Vi alla anpassar oss efter det vi äter och oftast har hög tolerans mot även "mindre bra" saker vi stoppar i oss. Jag kommer på många exempel hur kroppen reagerar av det man varit utan länge utav. som t.ex. nikotin, koffein, socker, socialt umgänge osv. Men för att ta en seriös sida så tycker jag att du ska mäta när du äter normalt. Kolla hur ditt blodsocker varieras (som det bör göra) innan och efter måltid och med/utan socker. Men att få pre-diabetes för att du hade högt blodsocker en gång då du mätte dig är extremt osannolikt. Alla får tillfälligt för högt blodsocker om de får i sig tillräckligt mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
repurban Posted April 7, 2013 Author Share Posted April 7, 2013 Jag har nu gjort ett glykosbelastningstest enligt Kostdoktorns instruktioner. Slutade under gränsvärdet efter 2 timmar. Jag blev nog oroad i onödan, men lurade mig själv på att jag åt så mycket socker i jämförelse mot normalt. Så här blev testutfallet: Startvärde - 5,9 +30 min - 11,2 +45 min - 12,2 +60 min - 10,4 +75 min - 10,2 +90 min - 9,7 +105 min - 8,7 +120 min - 7,8 Sen blev lunch på smält ost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts