Jump to content

D-vitamin - resultat efter sex månader


akitornas matte
 Share

Recommended Posts

D-vitaminprov (25-OH-D) taget i början av augusti 2012 visade 28 nmol/l. Har under de följande sju månaderna dagligen ätit 5000ie. Under samma period började jag med LCHF och har gått ned 15 kg vilket torde lösgjort fettinlagrad D-vitamin.

Har just tagit nytt D-vitaminprov med resultat 75 nmol/l. Betydligt bättre men det visar också att jag lugnt kan fortsätta ta D-vitamintillskott. Har följt diskussionen om hur hög dos som eventuellt kan anses skadlig men kan nu sluta fundera på det. Möjligen går jag ned till hälften under sommarmånaderna för att öka till hösten. Nu väntar jag bara minskad värk <_<

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

D-vitaminprov (25-OH-D) taget i början av augusti 2012 visade 28 nmol/l. Har under de följande sju månaderna dagligen ätit 5000ie. Under samma period började jag med LCHF och har gått ned 15 kg vilket torde lösgjort fettinlagrad D-vitamin.

Har just tagit nytt D-vitaminprov med resultat 75 nmol/l. Betydligt bättre men det visar också att jag lugnt kan fortsätta ta D-vitamintillskott. Har följt diskussionen om hur hög dos som eventuellt kan anses skadlig men kan nu sluta fundera på det. Möjligen går jag ned till hälften under sommarmånaderna för att öka till hösten. Nu väntar jag bara minskad värk <_<

Intressant att kunna jämföra med utgångsvärdet! För min del uppmätte jag 129 nmol/l efter sex månader med 5000IE per dag, men jag vet ju inte vad jag började på. Med tanke på att ditt värde var så lågt i augusti borde du kanske ta 5000IE över sommaren också?

Link to comment
Share on other sites

Jag läste någonstans att dom som hade mellan 50 och 75 var dom som mådde bäst. Finns det studier som visar att högre än 75 är bra för hälsan?

Så här skrev jag i en annan tråd den 19 januari:

"En artikel i dagens DN säger att D-vitaminpiller på 5000 IU är hälsofarliga samt att överdosering kan leda till "att lungor och njurar förkalkas".

Artikeln är mycket förvirrande och skrämmer upp i onödan. Många ämnen i vår föda är dosberoende och kan vara utan effekt, nyttiga eller skadliga. Så även D-vitamin, så det är riktigt att överdosering kan vara skadligt. Det är naturligtvis också korrekt att det är mycket lättare att råka överdosera om varje piller innehåller 5000 IU än om det innehåller de traditionella, mikroskopiska halterna.

MEN dessa piller är naturligtvis endast farliga OM man verkligen överdoserar!

Hur vet man då om man överdoserar? Genom att mäta halten D3 i blodet och jämföra med t.ex. vad denna studie http://www.ncbi.nlm....pubmed/22264449 kommit fram till, nämligen att naturligt levande populationer i soligt Afrika hade en medianhalt på 115 nmol/l av det ämne som kallas 25(OH)D.

Jag hade själv efter fem månaders supplementering av 5000 IU per dag 129 nmol/l. Farlig halt ligger långt högre; Doc skriver att halten helst ska ligga mellan 125-200 nmol/l samt att skadlig nivå är över 375. Stöd för detta finns här http://ajcn.nutritio.../69/5/842.full.

Alltså - ni som supplementerar max 10.000 IU per dag kan lugnt fortsätta med detta enligt senast tillgängliga vetenskap."

Link to comment
Share on other sites

Jag läste någonstans att dom som hade mellan 50 och 75 var dom som mådde bäst. Finns det studier som visar att högre än 75 är bra för hälsan?

 

Det finns två enhetssystem, nmol/L och ng/ml. Man brukar säga att det är bra att ligga runt 50-100 ng/ml eller 125-200 nmol/L. Skadliga nivåer ligger mycket högre.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är hur man i en studie kommer fram till vad som är en skadlig nivå. Eftersom alla vitaminer och mineraler i kroppen samverkar så kan man ju undra om det inte kan bli något annat som hämmas av så hög halt vitamin D.

 

Jag känner f öv en person som fick förkalkningar i njurvägarna efter att ha ätit 800 IE per dag plus 1000 mg kalcium i 6 år. Dom gjorde ingen stor affär av det i sjukvården så det var ingen akut fara men ändå förkalkningar.

 

Jag är skeptiskt till att vi plötsligt skall behöva ta jättedoser i tillskott när vi klarat oss bra utan tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Det finns två enhetssystem, nmol/L och ng/ml. Man brukar säga att det är bra att ligga runt 50-100 ng/ml eller 125-200 nmol/L. Skadliga nivåer ligger mycket högre.

Aj då, det krånglar ju till det. Får nog titta på det en annan dag just nu är jag för trött.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är hur man i en studie kommer fram till vad som är en skadlig nivå. Eftersom alla vitaminer och mineraler i kroppen samverkar så kan man ju undra om det inte kan bli något annat som hämmas av så hög halt vitamin D.

 

Jag känner f öv en person som fick förkalkningar i njurvägarna efter att ha ätit 800 IE per dag plus 1000 mg kalcium i 6 år. Dom gjorde ingen stor affär av det i sjukvården så det var ingen akut fara men ändå förkalkningar.

 

Jag är skeptiskt till att vi plötsligt skall behöva ta jättedoser i tillskott när vi klarat oss bra utan tidigare.

Här  ett bra föredrag ,  som handlar om vikten av D-vitamin

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har tänkt på den högre dosen under sommaren också men kände mig aningen feg. Såvida inte solen lyser oavbrutet under sommarmånaderna är det nog lika bra jag fortsätter med 5000ie. Testing, testing...

Intressant att kunna jämföra med utgångsvärdet! För min del uppmätte jag 129 nmol/l efter sex månader med 5000IE per dag, men jag vet ju inte vad jag började på. Med tanke på att ditt värde var så lågt i augusti borde du kanske ta 5000IE över sommaren också?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Efter att ha ätit 5000 enheter i 3 månader visade mitt 25-oh-d på 82 nmol/l. Kände mig väldigt orkeslös, dimmig i synen och i obalans innan de tre månaderna. Har mycket mer ös i kroppen nu - aldrig känt så pass så länge jag kan minnas som jag gör nu. Kommer definitivt försöka spendera 20 minuter i UVB-rik sol direkt när solen står så pass på himlen i år. så mycket som möjligt, och ta 2500 enheter om dagen samtidigt.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är hur man i en studie kommer fram till vad som är en skadlig nivå. Eftersom alla vitaminer och mineraler i kroppen samverkar så kan man ju undra om det inte kan bli något annat som hämmas av så hög halt vitamin D.

 

Jag känner f öv en person som fick förkalkningar i njurvägarna efter att ha ätit 800 IE per dag plus 1000 mg kalcium i 6 år. Dom gjorde ingen stor affär av det i sjukvården så det var ingen akut fara men ändå förkalkningar.

 

Jag är skeptiskt till att vi plötsligt skall behöva ta jättedoser i tillskott när vi klarat oss bra utan tidigare.

 

Det är det som är saken, vi har inte klarat oss bra utan tidigare. Det finns en anledning varför Sverige toppar på kalciumbrist och benskörhet trots vårt höga intag av kalcium. Den klassiska vinterdepressionen beror med all säkerhet på d-vitaminbrist - och jag pratar av egen erfarenhet som den här vintern ätit 5000 enheter om dagen. Kan inte beskriva hur mycket uppåt och piggare jag känner mig. Det är enorm skillnad jämfört med alla år tidigare i mitt liv!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Efter att ha ätit 5000 enheter i 3 månader visade mitt 25-oh-d på 82 nmol/l. Kände mig väldigt orkeslös, dimmig i synen och i obalans innan de tre månaderna. Har mycket mer ös i kroppen nu - aldrig känt så pass så länge jag kan minnas som jag gör nu. Kommer definitivt försöka spendera 20 minuter i UVB-rik sol direkt när solen står så pass på himlen i år. så mycket som möjligt, och ta 2500 enheter om dagen samtidigt.

 

Jag äter också D-vitamin och det blev en fantastisk skillnad mot tidigare vintrar. Jag började dock med 400 IE och har inte märkt någon skillnad om jag höjer dosen. Tar ibland en tablett på morgonen och en på kvällen under jan-mars.

 

Jag har också provat att ta Holistics med några dagars mellanrum men det blev sämre.

Link to comment
Share on other sites

 

Det är det som är saken, vi har inte klarat oss bra utan tidigare. Det finns en anledning varför Sverige toppar på kalciumbrist och benskörhet trots vårt höga intag av kalcium. Den klassiska vinterdepressionen beror med all säkerhet på d-vitaminbrist - och jag pratar av egen erfarenhet som den här vintern ätit 5000 enheter om dagen. Kan inte beskriva hur mycket uppåt och piggare jag känner mig. Det är enorm skillnad jämfört med alla år tidigare i mitt liv!

 

Frågan är om du hade blivit lika pigg av 400 IE om dagen. Det jag är skeptiskt till är att vi måste ha gigantiska doser när vi klarat oss så bra som vi gjort tidigare. Om alla svenskar skull behöva så mycket D-vitamin för att inte bli bensköra så skulle ju alla som inte tog tillskott bli bensköra och så är inte fallet.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om du hade blivit lika pigg av 400 IE om dagen. Det jag är skeptiskt till är att vi måste ha gigantiska doser när vi klarat oss så bra som vi gjort tidigare. Om alla svenskar skull behöva så mycket D-vitamin för att inte bli bensköra så skulle ju alla som inte tog tillskott bli bensköra och så är inte fallet.

 

Det kan jag svara rätt av på att det gjorde det inte. Åt nämligen apotekets tabletter på 200 IE gånger två om dagen i 2 månader och det gjorde ingenting. Min fru åt 4 dubbla sådana i 3 månader då hon hade 20 i värde på 25-OH-D provet, dvs kraftig brist och det var bara uppe på knappt 35 efter den tiden. Med tanke på att jag varit mycket mindre i solen än henne och över 14 år var mitt inte bättre än hennes. Därav var jag också otroligt orkeslös och dåligt immunförsvar.

 

Med tanke på att kroppen producerar runt 10500 enheter D3 efter en kvart i solen, när den är i lämplig vinkel för att UVB ska nå ner, är knappast 5000 enheter något att oroa sig för. Problem blir det inte förrän man kommer upp på 30 000-50 000 enheter om dagen och riskerar eventuell förgiftning.

 

5000 enheter är alltså inte gigantiska doser, och som jag sa tidigare är det allmänt erkänt att benskörhet varit ett mysterium vad gäller svenska folket eftersom vi just intagit så mycket kalcium trots allt. Detta har forskning på senare år visat att det inte bara är benskörhet som underskott av D-vitamin orsakar, utan en lång rad av komplikationer, såsom immunförsvaret och även psykiskt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det finns D-vitamin med kokosolja, är detta något att rekommendera?

 

Är det tillsatt då?

 

Det kan jag svara rätt av på att det gjorde det inte. Åt nämligen apotekets tabletter på 200 IE gånger två om dagen i 2 månader och det gjorde ingenting. Min fru åt 4 dubbla sådana i 3 månader då hon hade 20 i värde på 25-OH-D provet, dvs kraftig brist och det var bara uppe på knappt 35 efter den tiden. Med tanke på att jag varit mycket mindre i solen än henne och över 14 år var mitt inte bättre än hennes. Därav var jag också otroligt orkeslös och dåligt immunförsvar.

 

Med tanke på att kroppen producerar runt 10500 enheter D3 efter en kvart i solen, när den är i lämplig vinkel för att UVB ska nå ner, är knappast 5000 enheter något att oroa sig för. Problem blir det inte förrän man kommer upp på 30 000-50 000 enheter om dagen och riskerar eventuell förgiftning.

 

5000 enheter är alltså inte gigantiska doser, och som jag sa tidigare är det allmänt erkänt att benskörhet varit ett mysterium vad gäller svenska folket eftersom vi just intagit så mycket kalcium trots allt. Detta har forskning på senare år visat att det inte bara är benskörhet som underskott av D-vitamin orsakar, utan en lång rad av komplikationer, såsom immunförsvaret och även psykiskt.

 

Man kan inte jämföra upptaget i huden med det man äter som tillskott. Det du får från solen omvandlas till aktivt D-vitamin i den takt du har behov av det.

 

Hur stor del av kroppen behöver man exponera för att det skall bildas 10500 IE på en kvart?

 

EU´s vetenskapliga råd har satt en övre gräns på 2000 IE per dag om man äter det kontinuerligt. Har man dokumenterad brist och mäter så är det annan sak. Vilket blodvärde som är optimalt är dock inte forskarna eniga om.

Link to comment
Share on other sites

EU´s vetenskapliga råd har satt en övre gräns på 2000 IE per dag om man äter det kontinuerligt. Har man dokumenterad brist och mäter så är det annan sak. Vilket blodvärde som är optimalt är dock inte forskarna eniga om.

VitaminDresponsejpg_zps25fade92.jpg

This chart comes from Grassrootshealth and shows the range of different responses to different daily intakes in the USA.  

 

Given for any specific daily vitamin D3 intake the response ranges over 100ng/ml or 250nmol/l is it sensible to suggest a one size fits all daily vitamin D intake?

 

As we know larger more obese bodies require more vitamin D than smaller, thinner people is it sensible to just suggest a single daily intake irrespective of body size?

 

Surely it makes more sense to suggest a daily intake that gets most people over 50ng/ml or 125nmol/l as at that level vitamin D is most effective as an anti inflammatory agent, that is the level of natural 25(OH)D in humans living in East Africa as/where human DNA evolved and it's also the level that naturally supplies Vitamin D3 in human breast milk. 

 

If EVERYONE gets 25(OH)D City Assays Vitamin D Blood Spot Test  after 3~5 months of daily supplementation they could then adjust intake more if still below the 125nmol/l target or less if above the 60ng/ml 150nmol/l threshold.

Once you have worked out how much vitamin D your body requires to achieve a natural equilibrium then testing 25(OH)D annually should be sufficient to make sure nothing has changed. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Yes I was thinking the same, that the respons to the amount of d-vitamin intake must be very individual. My doctor was very suprised when I told him I had taken 5000 IE/day for 1.5 months and only had 95 nmol/L. He also said the levels should be at least 130-140 nmol/L to get the anti-inflammatory effect.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...