Jump to content

Nästan bara proteiner, IF, LCHF, kaloriunderskott, styrketräning?

kosthenke

Recommended Posts

Hej

Jag har kört LCHF och IF av och till och har nu börjat igen. Fast denna gången med 4 ggr gym a ca 1h per vecka. Det blir första gången jag testar det. Innan körde jag långa promenader och det fungerade fantastiskt. Men den naturliga orsaken har försvunnit :).

Då jag väger 95kg och har ca 20kg fett av dessa så är det ju minst 10 av dessa jag vill bli av med.

Problemet är att ju mer protein jag börjar äta, samt mindre kolhydrater, desto mindre hungrig blir jag. Just nu känns det som att jag skulle kunna leva på enbart protein (nästan)

Igår hade jag ätit motsvarande 1000 kcal, varav 600 från protein (4 x 150g ca?). Och var fortfarande mätt trots gym. Men fick lite panik att jag måste äta mer för att inte sabba insatsen på gymmet. Men samtidigt vill jag ju bränna fett.

Har även en ketonix som verifierar att jag är i keto fasen.

Nu till frågan.
A: Är det ok att helt enkelt lyssna på kroppen och vara mätt vid 1000kcal, enstaka dagar om det känns bra så för dagen, om det mesta ändå kom från proteiner?

B: Är det ok att gå enstaka dagar på 1000kcal om det känns bra så för dagen, även om kanske enbart 300 kommer från protein (4 x 75g ca )

Vill alltså gärna både bygga åtminstone lite, samt förbränna en hel del.

Ber om ursäkt om det avhandlats, men min fråga är väl egentligen inte nödvändigtvis LCHF, utan mer High Protein LCLF samt kaloriunderskott.
Mvh

• Like 2

Du vill väl gå ner i fettvikt? Varför är du då rädd för att få i dig för lite kalorier? Jag menar du vill ju att kroppen ska ta de fettförråden du redan har och använda de istället, eller hur? Det finns faktiskt några bodybuilders som hade bättre koll på hur kroppen fungerar och tränade i fastat tillstånd. På det sättet har de använt den utökade utsöndringen av human growth hormone som inträffar vid fastan för att få hjälp med att bygga muskler. Ett mycket bättre metod än anabola steroider.

Kan rekommendera böcker av Jason Fung som också pratar om periodisk fasta som den bästa metoden att gå ner i fettvikt med bibehållen muskel- och benmassa. Tricket är ju att man fastar och FESTAR (inte på sprit 😜). När man väl äter - festar - så snålar man inte med maten och äter LCHF på riktig näringsrik mat. Om du redan nu känner dig mätt då har du möjlighet att utan ansträngning förlänga perioder då du inte äter. Kom ihåg att när man inte äter och har låga nivåer av insulin har kroppen tillgång till de inre fettförråden. Du har ju i så fall tillgång till alla dessa 20 kg fett - räkna hur många kilokalorier det är. 1 gram fett = 9 kilokalorier.   

Kruxet är ju att inte falla för trycket från omgivningen att äta efter en schema - frukost, lunch och middag bara för att det är "normalt". Normalt betyder inte hälsosamt. Dessutom triggas allt detta ätande av sockersug och vanan.

När man fastar och festar efter ett blandat mönster jämfört med en kalorireduceringsmetod slipper man risken att kroppen ska sänka ämnesomsättningen och anpassar sig till den lägre mängden mat man ger den varje dag. Det är också bra att röra sig - träna, gå, springa, dansa - när man fastar. 

För att svara på dina frågor:

1) Det är OK att vissa dagar känna sig mätt på 0 kcal om man dricker vatten och får i sig salter för elektrolytbalansens skull om du äter ordentligt andra dagar.

2) Det är OK att vissa dagar gå på 0 kcal (via munnen) eftersom kroppen kan få så många kcal den behöver från de inre fettförråden.

• Like 6

Nu vet inte jag exakt hur mycket protein du äter, men om du gymmar seriöst 4ggr i veckan så behöver du ju extra protein för gains oavsett diet. Bättre att det kommer från kött, fisk och fågel än att du går och dricker artificiellt sötat vasslepulver. 

Är du inte hungrig så är du inte det liksom. Då behöver du inte äta. Men för eller senare kommer din hunger att hinna ikapp och bli mer normaliserad igen, misstänker jag. Då bör du absolut börja äta mer fett, för att bara käka magert protein och någon grönsak är verkligen inte hälsosamt eller hållbart i längden. Det är sånt man kan göra på kort sikt om man "deffar" för beach 2021 eller om man som kvinna vill klämma ner sig i världens tightaste brudklänning typ. På längre sikt så är det ohållbart och i värsta fall kan man drabbas av någon form av rabbit starvation. 

• Like 2

17 hours ago, kosthenke said:

Igår hade jag ätit motsvarande 1000 kcal, varav 600 från protein (4 x 150g ca?)

Vad är det för konstig mat du äter? Om jag ville maxa mitt proteinintag så kanske jag skulle försöka äta ett halvt kilo nötkött om dagen. Om jag skriver in 500 g entrecote i Kostbevakningen så kommer jag upp till 824 kcal men bara 100 g protein. Kalorierna kommer att fördelas nästan lika på protein och fett.

• Like 3

4 timmar sedan, Borje sade:

Vad är det för konstig mat du äter? Om jag ville maxa mitt proteinintag så kanske jag skulle försöka äta ett halvt kilo nötkött om dagen. Om jag skriver in 500 g entrecote i Kostbevakningen så kommer jag upp till 824 kcal men bara 100 g protein. Kalorierna kommer att fördelas nästan lika på protein och fett.

Jag har också testat "väldigt mycket kött" och även enbart kött, men jag känner mig tung av det. Får väl sortera in det under "alla är vi väl delvis lika men också olika " :)

Stämmer, jag har precis börjat, och testar mig fram. När jag kör LCHF så blir det oftast en smörstekt rejäl köttbit, eller fisk i ugnen, ost, och mycket grönsaker till det. Gräddsås m.m. Däremot har jag inte ätit 1,6-2,2 gram per kroppsvikt i protein under mina LCHF perioder. Vilket jag gör nu som rekommederas om man befinner sig på gym ofta.

Och då startade jag med väldigt proteinrika produkter, som en ost med 32% protein, tonfisk, keso m.m. Men också proteinpulver.

Och jag märkte att jag blev väldigt mätt väldigt fort och länge. Mer så än med klassisk LCHF när jag kört det kvartalsvis. Men det återstår väl att se om det håller i sig. Kanske kommer hungern tillbaka snart. Detta är tredje gymveckan :).

12 hours ago, kosthenke said:

Och då startade jag med väldigt proteinrika produkter, som en ost med 32% protein, tonfisk, keso m.m. Men också proteinpulver.

Aha, då förstår jag. Du äter en extrem högproteinkost, inte LCHF. Beträffande problem med högproteinkost är nog tyvärr detta forum inte rätt plats att be om råd. Vi som håller till här är liksom lite insnöade på det du kallar "klassisk LCHF". Men det finns säkert andra diskussionsfora som är intresserade av högproteinkost. 

• Like 2

On 2021-02-28 at 21:53, kosthenke sade:

Hej

Jag har kört LCHF och IF av och till och har nu börjat igen. Fast denna gången med 4 ggr gym a ca 1h per vecka. Det blir första gången jag testar det. Innan körde jag långa promenader och det fungerade fantastiskt. Men den naturliga orsaken har försvunnit :).

Då jag väger 95kg och har ca 20kg fett av dessa så är det ju minst 10 av dessa jag vill bli av med.

Problemet är att ju mer protein jag börjar äta, samt mindre kolhydrater, desto mindre hungrig blir jag. Just nu känns det som att jag skulle kunna leva på enbart protein (nästan)

Igår hade jag ätit motsvarande 1000 kcal, varav 600 från protein (4 x 150g ca?). Och var fortfarande mätt trots gym. Men fick lite panik att jag måste äta mer för att inte sabba insatsen på gymmet. Men samtidigt vill jag ju bränna fett.

Har även en ketonix som verifierar att jag är i keto fasen.

Nu till frågan.
A: Är det ok att helt enkelt lyssna på kroppen och vara mätt vid 1000kcal, enstaka dagar om det känns bra så för dagen, om det mesta ändå kom från proteiner?

B: Är det ok att gå enstaka dagar på 1000kcal om det känns bra så för dagen, även om kanske enbart 300 kommer från protein (4 x 75g ca )

Vill alltså gärna både bygga åtminstone lite, samt förbränna en hel del.

Ber om ursäkt om det avhandlats, men min fråga är väl egentligen inte nödvändigtvis LCHF, utan mer High Protein LCLF samt kaloriunderskott.
Mvh

Teorier i all ära, men vi börjar där!

Dvs du anser att din normalvikt ligger kring 85 kilo för din längd?

Vilket ger, cirka 300-400 gram kött, fågel. fisk, ägg, ost per dag, minimum.. i snitt!

Och iomed att du nämner övervikt samt att du tidigare mest kört med långa promenader så betvivlar jag att du behöver extra protein?

Iallafall kan vi konstatera att du inte lider brist på protein!

Osendå till kalorierna.. går du ner i vikt på den kosten samt träningen, dvs du skall räkna alla kalorier du förbrukar, även de som du tar från fettdepåerna!

Räkna cirka 7000 Kcal för varje fettkilo du tappar!

Lätt som en plätt.. or not.. man äter bara mindre och tränar mer så är allt OK.. or not, det är betydligt mer komplicerat.. iallafall för de flesta.

Nu skall jag spekulera, dvs Ketonixen antyder att du förbränner fett (kroppsfett?), samt fett från köttet/matlagningen?

Det andra Ketoxnien antyder är att du inte äter för mycket kolisar, eller att kroppen omvandlar för mycket protein till glukos.

Så långt allt gott.. förutom kalorierna!

A, Ja det går bra om du mår bra, räkna in fettet du förbrukar som var lagrat oxå, det du vill bli av med.

B, Ja det funkar oxå enstaka dagar, så länge du mår bra, räkna med att apetiten stiger så småningom!

Summa summarum, alla kalorier är inte lika, de triggar apetit och hormoner lite olika!

Iallafall så kan vi med vetenskapen dra slutsatsen att personer av normallängd, normalkön, normalaktivitet, normalålder drar cirka 1500-2500 Kcal per dag!

Och det finns även studier som säger att man kan förbruka "upp till" 500 Kcal kroppsfett per dag.. dvs det skulle i bästa fall leda till att man tappar "upp till" ett halvt kilo per vecka.. inledningsvis!

Ju mer man närmar sig sin sk normalvikt, ju långsammare går det!

• Like 1