Gånerivikt Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Grilloljor / grillmarinad osv hur är det med sånt , kan man lägga köttet i dom vanligaste marinadsorter från affären utan att man ska få i sig massa socker tex `? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustaf Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Grilloljor / grillmarinad osv hur är det med sånt , kan man lägga köttet i dom vanligaste marinadsorter från affären utan att man ska få i sig massa socker tex `? Har inte kollat noga men hört att dom innehåller glutamat och socker ja ! Gör en egen på bara olja och kryddor ! Eller har andra några tips ? Jag gör på olja och kryddor , men rapsolja lite bättre än olivolja för smaken .. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cushion Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Jag kollade Santa Marias BBQ Olja (Allround) och den innehöll äppeljuice (>8%) och socker + massa annat. Jag skulle rekommendera att göra egen istället. En god bas är: Rapsolja, Soja Vitlök, Salt, Svartpeppar Sen kan du variera med Chili (rökta chiliflakes är supergott), Lime (både saft och skal), Rökextrakt, Honung (lite), Rosmarin/oregano/timjan är höjdare på kött. Jag brukar oftast köra på. 0.5L rapsolja, 2-3 msk soja, 2 stora pressade vitlöksklyftor, 1 tsk av både salt och peppar, 1 tsk rökta chiliflakes, 0.5 tsk honung, timjan. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zenbra Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Jag köper inga blandkryddor och inga färdiga marinader/grilloljor för de innehåller mycket socker/druvsocker. Enkelt att göra själv. Olja, kryddor efter köttslag och vatten. Kryddor jag brukar ha är vitlök, örtkryddor av olika slag, peppar av olika sorter, paprikakrydda. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 En god marinad till fläskkött är 1/2 pressad lime kryddor tex rosmarin,salvia,timjan.riven vitlök 2 msk soja 2 dl rapsolja häll i plastpåse lägg i köttet. Innan du grillar saltar du lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 En god marinad till fläskkött är 1/2 pressad lime kryddor tex rosmarin,salvia,timjan.riven vitlök 2 msk soja 2 dl rapsolja häll i plastpåse lägg i köttet. Innan du grillar saltar du lite. Hur länge ska det ligga i plastpåsen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamman Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Hur länge ska det ligga i plastpåsen? Ju längre desto bättre. Vi brukar ofta låta vårt kött tina i marinad i påse. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Hur länge ska det ligga i plastpåsen? Hälls över ett dygn men det går bra med ett par timmar 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts