Jump to content

Grilltime

Recommended Posts

Grilloljor / grillmarinad osv hur är det med sånt , kan man lägga köttet i dom vanligaste marinadsorter från affären utan att man ska få i sig massa socker tex `?

Har  inte  kollat  noga men hört att  dom  innehåller  glutamat  och  socker ja ! Gör  en  egen  på bara olja  och kryddor  !  :)  Eller  har  andra  några  tips  ? Jag  gör  på  olja  och kryddor , men  rapsolja  lite  bättre än  olivolja för  smaken .. 

• Like 1

Jag kollade Santa Marias BBQ Olja (Allround) och den innehöll äppeljuice (>8%) och socker + massa annat. Jag skulle rekommendera att göra egen istället.

En god bas är:

Rapsolja, Soja

Vitlök, Salt, Svartpeppar

Sen kan du variera med Chili (rökta chiliflakes är supergott), Lime (både saft och skal), Rökextrakt, Honung (lite), Rosmarin/oregano/timjan är höjdare på kött.

Jag brukar oftast köra på. 0.5L rapsolja, 2-3 msk soja, 2 stora pressade vitlöksklyftor, 1 tsk av både salt och peppar, 1 tsk rökta chiliflakes, 0.5 tsk honung, timjan.

• Like 2

Jag köper inga blandkryddor och inga färdiga marinader/grilloljor för de innehåller mycket socker/druvsocker.

Enkelt att göra själv.

Olja, kryddor efter köttslag och vatten. Kryddor jag brukar ha är vitlök, örtkryddor av olika slag, peppar av olika sorter, paprikakrydda.

• Like 1

En god marinad till fläskkött är 1/2 pressad lime kryddor tex rosmarin,salvia,timjan.riven vitlök 2 msk soja 2 dl rapsolja häll i plastpåse lägg i köttet. Innan du grillar saltar du lite.

Hur länge ska det ligga i plastpåsen?