Jump to content

Var hittar man smör från helt gräsbetande kor?

Odi

Recommended Posts

Hej! Jag har inte lyckats hitta någon smörsort i affärerna som jag vet uppfyller detta, och det verkar inte heller som att t.ex. irländska Kerrygold eller isländska Smjör går att få tag på i här i Sverige - eller har jag fel? Finns det något sätt?

Jag kan tänka mig att beställa från utlandet och att betala mer än normalpris om jag bara hittar något ställe att få tag på det, inom rimliga gränser då. 

Det går ju nämligen att beställa ghee från gräsbetessmör från t.ex. iherb.com för ca: hundralappen per 370 gram med frakt inkluderad, men det känns ändå som lite väl mycket. 

Jag testade dock att beställa fyra stycken därifrån för någon månad sedan, men då åkte jag dessutom på någon sorts importavgift så det blev till och med ännu dyrare. Antingen hade jag bara otur den gången eller så gäller det då dessutom att beställa färre antal per gång för att slippa detta, men då blir det ett jädra beställande : ) Och lite prismässigt i överkant dessutom.

Någon som sitter på någon lösning?

Tack på förhand!

Har tyvärr inget svar, undrar samma sak själv.

Jag har funderat på hur fördelningen mellan hur mycket grovfoder och kraftfoder svenska mjölkkor får varierar över året? Någon med erfarenhet från mjöklproduktion som vet? Tanken där var ju att man kan köpa smör under den tiden på året då de äter mest grovfoder (sommaren gissar jag?) och lägga i frysen.

På Cajsa Warg i Stockholm finns lite annorlunda smörsorter men om det är nåt av dom som är gräsbetat vet jag inte. De har åländska smör, franskt opastörisert och nåt alpsmör som jag tror var från Italien.

Om att nätshoppa utanför EU: Om jag förstått rätt ska man alltid betala momsen men de tar inte tar inte betalt om summan inte blir mer än 100 kr. Om momsen är 25% ska man alltså se till att inte handla för mer än 400 SEK åt gången. Många små paket blir det :)

Yster:

Angående fördelningen mellan kraft- och grovfoder så mailade jag en gång tidigare Thise mejeri i Danmark som tillhandahåller Coop Änglamarks smör, och fick där svaret att:

The consists of grass is about 50-60 % of the total energy.

In summer as fresh grass and in winter as silage.

The rest of the feed will be grain and some protein.

All feed is of course  organic.

samt att:

(...) in the summer when the grass is very delicious, the percentage of fresh grass can maybe be 70 -80%, but it is in a short period. (...) If you will be sure it is in May and June

Kr Jens

Så det är väl det jag funderar på att göra, att bunkra upp rejält med smör där i juni så man har ett tag. Dock har jag ganska liten frys så kanske kokar ghee som håller bättre utan frys. Men helst hade jag ju velat ha 100% gräsbete samt en kontinuerlig källa till det året runt. Smör är ändå en av mina primära kalorikällor så jag vill ju ha bästa kvalitet på det.

Angående beställningar från utanför EU så intressant vad du skriver. Jag har faktiskt beställt annat från iherb.com flera gånger efter den jag beskrev ovan men då alltid sluppit denna avgift, men när jag tänker efter så var den där första ghee-beställningen den enda som överstigit just 400 kr (inkl. frakt), så vad du säger kan kanske förklara varför det blev så.

Jag har fått tips om att det är lugnt så länge man ligger under ca: 320 spänn exkl. frakt, och jag har antagit att jag sluppit senare extraavgifter eftersom jag följt detta. Men vid närmare eftertanke så låg även den första ghee-beställningen under 320:-, men det var frakten som drog iväg, så kanske att det kan vara som du skriver ifall frakten är inräknad i det. Om det inte är så att man måste tänka på båda, d.v.s. att ligga under 320:- exkl. frakt men inte över 400:- inkl. frakt, men mja, bara spekulerar.

Ännu en faktor som var speciell för den gången var att paketet var tyngre så att jag fick det skickat med UPS International i stället för "Global priority mail" via DHL, men undra om det ska spela någon roll vad gäller införselmoms.

Få länder har ett klimat som möjliggör gräbete åretom, vet att Argentina och Nya Zeeland tillhör de länderna, men med tanke på transport kostnader kanske det inte försvarbart att importera därifrån. Kerrygold korna betar ute ca 10 månader om året. En bättre lösning är nog att välja svenskt ekologisk smör.

Det finns gårdar som har 100% gräsbetanade kor i Sverige som endast får hö/ensilage (vilket är torkat/fermenterat gräs), om man kontaktar bonden kan det säkert vara möjligt att få köpa grädde av dem och göra eget smör. Själv köper jag kött från en sådan gård, men smör köper jag fortfarande Arlas eftersom jag är lite lat ;) 

Det finns gårdar som har 100% gräsbetanade kor i Sverige som endast får hö/ensilage (vilket är torkat/fermenterat gräs), om man kontaktar bonden kan det säkert vara möjligt att få köpa grädde av dem och göra eget smör. Själv köper jag kött från en sådan gård, men smör köper jag fortfarande Arlas eftersom jag är lite lat ;)

Det är ju ett alternativ som kanske kan vara intressant, ja såvida det inte kräver alltför mycket arbete kanske  -_- Jag har dock sökt tidigare men fortfarande inte hittat någon sådan bonde i närheten av mina hemtrakter.

Nåväl jag överlever väl, men då smör är en av mina primära energiikällor och det verkar kunna vara näringsmässig skillnad på smör och smör så vore det ju trevligt att hitta det man vet är kvalitet.

• 5 months later...

Svenska kor går på bete på sommaren så du får väl köpa svenskt sommarsmör. På vintern har vi väl inget gräs att beta i Sverige.

På vintern äter kor ensilage (=mjölksyrad gräs). Och så kanske 20-30% kraftfoder (spannmålsbaserad, men det finns även soja i det). 

Har du provat Valios smör, jag tycker det är godare

• 6 months later...

Ta en weekend i Berlin? Där säljer Lidl (och de flesta andra kedjor) Kerrygold för ett lägre kilopris än vanligt smör i Svenska butiker.

Frys och ta hem i handbagaget. (Tillåtet enligt EU-regler, tog hem ett kilo på detta sätt i går som test. Nästa gång kanske jag checkar in en kylväska.)

Eller (och!) maila Svenska Lidl och be dem ta in Kerrygold här. Dom sägs vara kända för att vara känsliga för sina kunders synpunkter och har uppenbarligen en upparbetad kylkedja från Irland till Tyskland och därifrån till sina Svenska butiker.

Ju fler som hör av sig desto snarare kan vi handla vårt gräsbetade smör nere på hörnet! :)

/N 

• Like 1

Importera smör? Hur var det med miljö- och klimatsmarta val? (Klimatet tror jag inte vi kan påverka men tämligen onödigt att importera något som finns närproducerat.)

Ställ krav på handlarna så finns det snart från flera inhemska producenter.

Lite åt det hållet känner jag för kokosfett. Lite svårt att hitta närproducerat av naturliga skäl. Ska man äta riktig mat som man blir frisk av så ska vi väl inte importera något som finns närproducerat så vi blir sjuka av miljön i stället för maten?