DenGalne Posted March 2, 2021 Share Posted March 2, 2021 Du äter onödiga kolhydrater om du äter vitamintabletter med denna i. Blev nyfiken och kolla upp vad det är i pillrena. Det är sorbitol (E420), en del av det omvandlas till fruktos, men helt jävla sjukt så får det fortfarande kallas sötningsmedel!!! Har någon förslag på multivitamin tabletter som inte är skit och som inte innehåller sorbitol? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted March 2, 2021 Share Posted March 2, 2021 Jag tror på denna. Hittar du nåt skräp i den? https://www.svensktkosttillskott.se/holistic-multivitamin-metylerad?da=14-46 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DenGalne Posted March 3, 2021 Author Share Posted March 3, 2021 Risstärkelse (Rismjöl enligt livsmedelsverket i en fråga jag hittade: https://fragor.livsmedelsverket.se/org/livsmedelsverket/d/arsenik-i-risstarkelse-och-rismjol/ ) Vetefan om det blir så mycket bättre. Eftersom bara en del av sorbitolen blir till fruktos. Medans så borde tekniskt sätt all risstärkelse omvandlas till socker. Låt säga att tabletten eller pillret är på 500 milligram (0,5 gram), om 100 milligram är "fyllnadsmedlet". 100 mg Sorbitol vs 100 mg risstärkelse. Enligt denna, https://healthyeating.sfgate.com/sorbitol-fructose-11411.html så delar man sorbitolet på hälften för att få ut vad för kolhydrater du får i dig gentemot mängden sorbitol. Medans så är runt 88% kolhydrater i rismjöl. Så i detta fall borde det bli 50 mg kolhydrater mot 88 mg kolhydrater. Sorbitolen på siffror är bättre, men det beror ju på hur mycket som används av vardera som "fyllnadsmedel" osv osv. Bästa vore en multivitamintablett som inte innehåller fyllnadsmedel överhuvudtaget. Känns lite som man gör med alla andra produkter, slänger i socker fastän det inte ens ingår i receptet. Tog mig tiden att titta på pillrena som jag har. 270,346 mg i vitaminer. (Har ej tagit i att olika vitaminer kan väga olika) Men om man ska tro burken (71 gram, 100 tabletter) så väger varje tablett 710 mg???? Den enda kapsel som kan ta en sån mängd är stora 00 https://www.prylshoppen.se/product_info.php?products_id=1113 Vi kan dock räkna bort vikten för gelatinkapseln: ca 114 mg. Resterande 325,654 mg i kapseln är INTE vitaminer om man ska tro detta. Om vi säger rakt av att 25,654 mg är färgmedlet. 300 mg? Sen så är vi sjyst och säger att 100 mg är klumpförebyggande medel. 200 mg sorbitol då. Detta är ju dock ren spekulation, jag har ingen våg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted March 3, 2021 Share Posted March 3, 2021 Utan att ha lusläst hur du kom fram till 200mg sorbitol - hur många piller äter du egentligen på en dag? 200mg=0.2g, varav bara en del blir till kolhydrater. Det är inte mycket. Sen skulle jag nog personligen hellre välja risstärkelse före sorbitol. Eller ännu hellre inget av det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DenGalne Posted March 3, 2021 Author Share Posted March 3, 2021 Har kollat närmare med en ficklampa. Visar sig att dom är ganska slösaktiga och använder kapslar som är bra mycket större än vad dom behöver. Bara halva kapseln ungefär var fylld när jag knackade den ett par gånger. Vore fint om någon med en mg känslig våg kunde ha öppnat en kapsel från en valfri multivitaminburk med gelatinkapsel och vägt pulvret och sen kapseln. Då kan jag säga med mer säkerhet vad den potentionella mängden sorbitol skulle kunna vara. Jag baserade det på att tillverkaren påstår att det är 71 gram i burken, 100 kapslar. Poängen med det är att alla såna här småsaker adderar upp. Är inte första gången som man råkar äta nånting som ger intrycket av att det inte innehåller socker eller väldigt lite men sen så skiter det sig i alla fall. 0,2 gram här, kanske 1 gram någon annan stans? Tar man maxdosen (2 kapslar) så skulle det kunna vara 0,2 gram kolhydrater (om man ska tro att hälften av mängden sorbitol blir till kolhydrater). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted March 4, 2021 Share Posted March 4, 2021 On 2021-03-03 at 13:07, DenGalne sade: 0,2 gram här, kanske 1 gram någon annan stans? Den lilla mängden kolhydrater du tagit upp, som kommer från vitamintillkott och består av eller bildar glukos en vanlig matdag, kan man se som försumbara. Det räcker om du jämför med hjärnans dagliga behov av glukos. Även om du lyckas strypa intaget av glukos till noll, vilket är omöjligt, kommer hjärnan att kräva i storleksordningen 30-40 gram glukos dagligen, för den som befinner sig i ketos. Det du inte tillför genom kolhydrater i maten, producerar levern via proteinet i din kost. Något gram via kosttillskott saknar alltså betydelse. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts