Jump to content

Högt blodsocker trots fasta

Recommended Posts

Hej!

Jag har aldrig mätt blodsocker, däremot har jag mätt ketoer när jag fastar.

Vad jag har märkt är att mängden ketoner går ner det första dygnet, för att upphöra helt och fortsätta vara borta under dygn två. Först dygn tre börjar mängden ketoner öka.

Jag har fått förklarat för mig att det beror på att glykogenreserven i levern töms det första dygnet, sedan under dygn två bildas det nytt glykogen av olika aminosyror som man har sparat i kroppen och det är först under dygn tre allt socker är tömt och fettförbränningen kommer igång på riktigt.

Har iof bara provat att fasta längre än tre dygn, vid fyra tillfällen men mönstret ser likadant ut varje gång.

Om jag kör en 24h fasta är det alltid likadant för mig, keton nivåerna går ner.

• Like 2

Så här såg mina värden ut vid ett tillfälle då jag gjorde en längre fasta:

Datum Vikt Blodketoner (Ketonix) Socker

1102 81,3 kg 0,4 mmol/L (23) 6,3 mmol/L  Fasta (Start 20.00)
1103 81,5 kg 0,5 mmol/L (33) 6,6 mmol/L 13 km Fasta
1104 79,8 kg 0,9 mmol/L (49) 5,8 mmol/L Core Fasta 
1105 79,7 kg 2,7 mmol/L (47) 5,2 mmol/L 7km Fasta
1106 79,3 kg 4,6 mmol/L (61) 4,8 mmol/L Fasta
1107 78,7 kg 4,6 mmol/L (63) 4,6 mmol/L Fasta (Slut 11.00)

Som du ser dag 3 är den magiska dagen. ;) Då sjunker sockret kraftigt och ketonerna stiger på motsvarade sätt.

• Like 3

11 timmar sedan, HelgeK sade:

Kroppen  förbränner först fettet i och runt de inre organen. Så det är en hel del  som skall förbrännas innan  blodsockret börjar gå ned. Men de kan nog vara ganska olika hur mycket fet man har runt de inre organen. Så det kan ta olika lång tid för olika personer. Så det fel du gör är att du är otålig. 😀!

Intressant! den förklaringen har jag aldrig läst innan. 

• Like 1

On 2021-03-02 at 19:26, Eva Bergström sade:

Mitt blodsocker ligger väldigt högt trots fasta. Har diabetes typ 2 och tänkte försöka få ner mina värden med fasta och lchf. Men trots att jag inte ätit sedan söndag eftermiddag så ligger mitt blodsocker högt, mellan 7-8. Vad gör jag för fel?

Du gör antagligen inget fel!

Dvs man måste förstå vad typ 2 diabetes handlar om, dvs Insulinresistens!

Såå, vi börjar med symptomen på typ 2 diabetes.. högt blodsocker, 7-8 är iallafall normalt postprandialt, (dvs efter en måltid)!

Oså skall det efter någon timma sjunka till ungefär 4-5, en nivå kroppen strävar att hålla oavsett vad du äter eller förbrukar.

Hur som helst, typ 2 är reversibelt, det går att fixa via kost och motion, dvs det är främst dina muskelceller som är insulinresisstenta, dvs de negligerar insulinets signaler om att lagra mer glukos, iomed att de redan är fulltankade.

Dvs de har inte fler GLUT 4 och GLUT1 än vad som behövs för deras försörjning av glukos!

Dvs GLUT4 aktiveras av insulin, medans GLUT1 är passiva och släpper in glukos om det finns plats för mer, bara blodsockret är högre än glukoshalten i dina muskelceller!

Sååå hur blir man av med insulinresistensen/ökar mängden GLUT4.. med kost och motion/fasta!

Iallafall så tar det en tid, i början triggar en del andra mekanismer in, glykogenolys/glukogenes, en del stresshormoner och litta annat.. för att inte tala om en massa omställningsbesvär!

Iallafall så handlar det om att bli av med insulinresistensen till att börja med.. dvs öka sin kropps förmåga att leva på lagrad energi, helst fettdepåerna, mellan måltiderna, som helst inte bör vara fler än 1-2-3 om dagen, inget däremellan!

Jag refererar till Dr Jason Fung, man får acceptera lite höga glukosnivåer under den här tiden.. det viktiga är att bli av med Insulinresistensen.. dvs då blir det inte lika petigt längre om man skulle räkna lite fel på kolisarna!

Och det finns 4 sätt att åstadkomma detta, Low Carb Diet, Motion, Fasta och magkirurgi, vilka föredrar du?

• Like 3

On 2021-03-03 at 11:02, Angelico sade:

Intressant! den förklaringen har jag aldrig läst innan. 

Har inte jag heller läst innan!

Men det var nog en sk snabbis?

Dvs om man har en massa extra visceralt fett lagrat, så kommer det hur som helst att pocka på att bli förbränt/flyttat innan man hamnar på någon jämvikt, hormoniellt eller viktmässigt?

• Like 2

Iallafall.. till försvar för både Helges och min snabbis!

"Curbing carbohydrates is more effective than cutting calories for individuals who want to quickly reduce the amount of fat in their liver, report UT Southwestern Medical Center researchers.

"What this study tells us is that if your doctor says that you need to reduce the amount of fat in your liver, you can do something within a month," said Dr. Jeffrey Browning, assistant professor of internal medicine at UT Southwestern and the study's lead author.

The results, available online and in an upcoming issue of the American Journal of Clinical Nutrition, could have implications for treating numerous diseases including diabetes, insulin resistance and nonalcoholic fatty liver disease, or NAFLD. The disease, characterized by high levels of triglycerides in the liver, affects as many as one-third of American adults. It can lead to liver inflammation, cirrhosis and liver cancer."

https://www.sciencedaily.com/releases/2011/04/110419003651.htm

Dvs det är applicerbart till minst 80% av alla med typ 2 diabetes, hur som helst så borde man veta om huruvida bukfettma är en del av ens typ2 diabetes symtom.

Oså kommer vi osökt in på "orsaken", till iallafall 80% av typ2 diabetes/metabolt syndrom/fatty liver/extra ansamling av visceralt fett/insulinresistensen.. dvs Hyperinsulinemi!

"In this conceptual model, insulin resistance is caused by hyperinsulinemia and is an appropriate adaptation to the increased need to store fat in adipose tissue without causing hypoglycemia. Thus, insulin resistance is an adaptive response that successfully maintains normal circulating levels of fat and glucose as long as the β-cell is able to maintain sufficiently elevated insulin levels (57). Perhaps the time has come to expand our research focus to carefully investigate the environmental changes that have accompanied the epidemic of obesity and diabetes."

https://diabetes.diabetesjournals.org/content/61/1/4.long

Dvs det är hyperinsulinemin som orsakar insulinresisstensen, det är den som skall angripas i första hand, då kan man inledningsvis få leva med lite högre blodsocker, antagligen oxå om man har fatty liver/extra visceralt fett.. för om insulinnivåerna sjunker så ökar Lipolysen i framförallt det viscerala fettet, dvs det konkurerar med glukos om plats i framförallt muskelceller!

På det så kommer vi till det som jag antar att Helge är inne på.. dvs "Fat Induced Insulin Resistance", dvs när/om visceralt fett frigörs på grund av att Insulin droppar radikalt så pockar det hur som helst på att komma in i muskelcellerna, då behöver de inte uppreglera sina GLUT4 på ett tag iomed att de redan är fullpumpade med energi!

Varför är allt så krongligt, varför finns det inte en "One size fix diet", sååå, Helge har rätt, Fung har rätt.. sen måste var och en översätta det till sig själv!

• Like 1

On 3/2/2021 at 10:46 PM, sjuk.frisk said:

Hej!

Jag har aldrig mätt blodsocker, däremot har jag mätt ketoer när jag fastar.

Vad jag har märkt är att mängden ketoner går ner det första dygnet, för att upphöra helt och fortsätta vara borta under dygn två. Först dygn tre börjar mängden ketoner öka.

Jag har fått förklarat för mig att det beror på att glykogenreserven i levern töms det första dygnet, sedan under dygn två bildas det nytt glykogen av olika aminosyror som man har sparat i kroppen och det är först under dygn tre allt socker är tömt och fettförbränningen kommer igång på riktigt.

Har iof bara provat att fasta längre än tre dygn, vid fyra tillfällen men mönstret ser likadant ut varje gång.

Om jag kör en 24h fasta är det alltid likadant för mig, keton nivåerna går ner.

Vilken keton mäter du?

• Like 2

Klickar man på länken får man välja vilka cookies man accepterar. Om man inte accepterar cookies kommer det upp en ny text som informerar om att de upptäckt att jag befinner mig i ett EU-land och pga GDPR kan de inte låta mig välja bort alla kakorna... Förlåt HelgeK men jag blir tossig av alla dessa cookie-val och där tappade du mig! Om du inte kan lägga in utdrag ur texten i en egen post...?

We detect that you are in one of the member countries of the EU/EEA, which is now subject to the General Data Protection Regulation (GDPR). Unfortunately, a tracking-free version of our full website is currently unavailable in these countries. 

• Like 2
  • Thanks 1