Jump to content

Bovetemjöl

Recommended Posts

Försökt leta men hittar inte  svar på detta. Köpte bovetemjöl för hörde att det var bra. Brukar läsa så det innehåller lite kolhydrater men denna gång måste jag ha missat. Innehåller ju mycket kh men därav sockerarter är 0 men antar att det är lika dåligt? Kort o gott är bovetemjöl bra eller dåligt? 

• Like 1

Du äter inte växten bovete, du äter växtens barn = frön. Växter använder mer eller mindre potenta gifter för att försvara sig själva och sina barn i syftet att överleva. Det gäller även nötter som i torr tillstånd innehåller antinutrienter. För att bli av med en del av dessa brukar man behöva blötlägga nötter. Köper man bovetemjöl så tror jag inte att det är gjort på blötlagt bovete.

Bovetet innehåller ganska mycket kolhydrater som blir till socker i blodet. Men det beror också naturligtvis på hur mycket bovete du äter. Reder du en fet smörbaserad sås med lite bovetemjöl någon gång ibland och äter det till en rejäl köttbit så blir effekten på ditt blodsocker antagligen försumbar.

• Like 3

Tyvärr måste jag börja med det utnötta: alla vi är olika. Du åt ca 40 g kolhydrater i din måltid. Vissa av oss kan vara så pass insulinresistenta eller känsliga till blodsocker att en sådan mängd kan kicka folk ur ketos för flera dagar. Läste just ett inlägg i min fasting grupp på FB att 29 g kolhydrater kickade en kvinna ur ketos (fet-förbränning) i två dagar. Dvs man går över till att förbränna glukosen först - det gör kroppen alltid. Medan den förbränner glukosen avstannar fettförbränningen. Hur en sådan mängd kolhydrater påverkar just dig vet jag inte. Det beror på hur din ämnesomsättning ser ut och hur insulinresistent du är.

När det gäller protein och fett så råder det lite olika meningar gällande optimal mängd. Eftersom jag tycker att det ska vara enkelt att äta och jag vill inte lägga ner tid på uträkningar så tror jag mera på fasta och fest metoden då man fastar regelbundet och när man äter så äter man ordentligt så att man känner sig mätt och utan att räkna kalorier eller makron. Jag försöker få min protein komma från rött kött, ägg, lite fisk och kyckling och min fett från smör, talg, ister med lite eko kallpressad kokosolja emellanåt.

• Like 3

Tack för jättebra svar!! Jo det blev ju mycket kolhydrater, tänkte lite att det inte va så många procent i förhållande till fett. Effekten som blev för mej (om det nu berodde på detta) var ja hur säjer man ett rejält toabesök. Men tror jag lugnar mej med dessa funderingar nu😀och går mer på recept, ibland tar jag några dar när jag inte  äter  på 16 timmar, det funkar bra. 

• Like 2

Jag skulle placera bovete i samma kategori som t.ex. quinoa. Det är en mindre dålig kolhydratskälla, då det är en ört och inte glutenspannmål/kraftigt förädlat sädesslag eller genetiskt modifierat som t.ex. dagens majs. En mindre mängd ekologisk gmo-fri bovete kan absolut vara en del av en hälsosam kost, förutsatt att man tål lite kolhydrater och definitivt inte ok om du är insulinresistent. Det innehåller en stor mängd kolhydrater som sagt.

Exakt hur mycket kolhydrater som funkar för dig, får du klura ut och testa dig fram till själv. Vi är alla olika. Funkar det med lite bovete och det hjälper dig att stanna på banan och hålla resten av kosten on point, så kan du köra på det. Men kanske bäst att undvika om du har problem med övervikt? Jag kan använda ngn skopa boveteflingor(istället för t.ex. havregryn) om, jag gör raw bakverk/tårtor och sånt. Men det är ju främst vid speciella tillfällen.  

• Like 4