L8S Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Hej, Jag gillar mjölk i kaffe och te, har lite svårt att byta över till grädde och tar det stegvis. Har inte tittat på innehållsförteckningen förren nu utan gått på rekommendationerna Överallt står jag har läst det att när du kör LCHF ta bort mjölk och drick grädde istället i te/kaffe för att det är för mycket mjölksocker mjölk. Sedan står det som bra nybörjartips undvik allt över 5g kolhydrater. Laktosfri mjölk 3% fet och har 3g Kolhydrater, är den ok då? Grädde 40% har 2.8g kolhydrater. Inte så stor skillnad, men är det den lilla skillnaden, samt fett procenten som gör skillnad? Förhoppningsfull, lite förvirrad och hoppas på svar. Hur tänker ni? Trevlig helg och tack på förhand Lotta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Alltså ur ett lchf perspektiv så är ju grädden bättre. Mer fett samt mindre kolhydrater och mindre mjölksocker. Plus att grädde är godare? Så om du gillar grädde kör på det i kaffet istället för mjölk. Sjukt gott plus mindre mjölkprotein Hej, Jag gillar mjölk i kaffe och te, har lite svårt att byta över till grädde och tar det stegvis. Har inte tittat på innehållsförteckningen förren nu utan gått på rekommendationerna Överallt står jag har läst det att när du kör LCHF ta bort mjölk och drick grädde istället i te/kaffe för att det är för mycket mjölksocker mjölk. Sedan står det som bra nybörjartips undvik allt över 5g kolhydrater. Laktosfri mjölk 3% fet och har 3g Kolhydrater, är den ok då? Grädde 40% har 2.8g kolhydrater. Inte så stor skillnad, men är det den lilla skillnaden, samt fett procenten som gör skillnad? Förhoppningsfull, lite förvirrad och hoppas på svar. Hur tänker ni? Trevlig helg och tack på förhand Lotta 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustaf Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Hej, Jag gillar mjölk i kaffe och te, har lite svårt att byta över till grädde och tar det stegvis. Har inte tittat på innehållsförteckningen förren nu utan gått på rekommendationerna Överallt står jag har läst det att när du kör LCHF ta bort mjölk och drick grädde istället i te/kaffe för att det är för mycket mjölksocker mjölk. Sedan står det som bra nybörjartips undvik allt över 5g kolhydrater. Laktosfri mjölk 3% fet och har 3g Kolhydrater, är den ok då? Grädde 40% har 2.8g kolhydrater. Inte så stor skillnad, men är det den lilla skillnaden, samt fett procenten som gör skillnad? Förhoppningsfull, lite förvirrad och hoppas på svar. Hur tänker ni? Trevlig helg och tack på förhand Lotta Testa dig fram ! Jag skippade mjölk men tar grädde i såser , kaffe etc .. Jag mår bättre utan mjölken nu, men om du inte mår dåligt av den så .. din kropp känner och vet ! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hundrafemtiotre Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Jag har samma "problem" som du. Jag har bytt ut ALLT för att köra så mycket lchf det bara går - förutom mjölken i kaffet. Har provat att dricka kaffet svart och med grädde i, men inget fungerar för mig. Nu har jag minst sagt skapligt många kilon som ska bort, och jag har resonerat som så att så länge min viktnedgång fortsätter så tänker jag ha mjölk i kaffet! Om/när jag kommer till en platå, då kanske jag omvärderar mjölken, men tills vidare får den hänga med eftersom jag mår bra av den, iaf mentalt! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Jag känner lite att det där med max 5 gr kan slå fel ibland. Tag till exempel cacao som ju knappt väger något men ändå har över 5 gr /100gr kolisar jämfört med en produkt med 2-3 gr men som väger mycket tex mjölk.Man får se lite vad som är rimligt .Och hur mycket du har i din mat. Det där med grädde istället för mjölk är väl också för att få upp E% från fett över dygnet(många bäckar små). När det gäller vikt så går det för många bra att använda creme fraiche och grädde medans det för andra är tvärstopp då. Se bara till att undvika 36% fuskgrädde (den har tillsatser). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustaf Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Vi som kör LCHF är ju i mycket testpersoner lite .. det som funkar för vissa gör inte för andra .. vi måste testa oss fram ! Men jag säger som att om kroppen inte säger ifrån ja då äter du ok ! Jag ligger ganska strikt på kolisar , räknar ej mycket men känner av kroppen ! Skippat mjölken men inte säker på om detta var besvär av kolisar eller mjölken i sig .. grädde funkar i såser och Creme Fraiche mmmmmmmmmmmmmmm ! Ja så sant Fredrik K ! " Pocenten för fn ! " Vi LChfare är största kosttestet och inte alla kan äta lika men gemensamt är att kolisar går FETBORT ! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Bara mjölk i kaffet är väl ingen stor grej, så kör du på det om du gör rätt i övrigt.Dock får man vara försiktig om man dricker mjölk i övrigt, då det snabbt rusar iväg med kolhydraterna; ett glas mjölk blir ju ca 10gr kolhydrater bara där, och skall du köra strikt är bara det halva dagsransonen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Det är precis så som Dicobayo säger här ovan. Mjölk är lätt att överkonsumera. Jag kunde (kan väl fortfarande, egentligen) med lätthet sätta i mig en liter mjölk till maten. Det ger 50 g kolhydrater bara där. En strikt LCHF ska sikta på max 20 g kolhydrater per dag, så det är ju på tok för mycket. Därför bör man passa sig när det gäller mjölk. Har du bara en skvätt i kaffet är det nog ingen fara. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
L8S Posted April 7, 2013 Author Share Posted April 7, 2013 Tack för all hjälp och svar. jag har stått helt still vikt mässigt denna (1:a) veckan, dock -3 cm midja, så nu går mölken bort! Nya tag och ny inspiration, tack för att ni lägger med era bloggar, jättespännade att få ta del av era resor. Tack och ha en härlig solig söndag! Lotta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Tack för all hjälp och svar. jag har stått helt still vikt mässigt denna (1:a) veckan, dock -3 cm midja, så nu går mölken bort! Nya tag och ny inspiration, tack för att ni lägger med era bloggar, jättespännade att få ta del av era resor. Tack och ha en härlig solig söndag! Lotta Va.. vadå, midjan säger väl mer än vad vågen säger om din kroppskonstituition? Pröva med grädde eller kokosfett i kaffet för variation. Tänk om folk kunde låta bli att tro att vågen är det som är sannast i hela världen.. lite som om vi bytt ut gud/kyrkan mot vågen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts