Gå till innehåll

Recommended Posts

Jag steker i smör. Pga pandemin är det bara jag som sköter inköp, vägrar köpa margarin. Det blir så bra och gott att steka kött i det. Men min man som inte kan äta helt kött, äter en del korv (jag köper ju den med men med hög kött halt) och ägg han gillar det inte tycker det blir svart, så finns det något bättre ur den aspekten som samtidigt inte är skit? Dela med er av era erfarenheter! 

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett trick med korv i skinn är att koka den istället för steka eller koka först och steka lite yta sen. Varför? Jo för att när man steker spricker skinnet gärna och då rinner fettet vi vill ha ut i pannan. Kokar man och skinnet håller upplever jag att mer fett finns kvar. 

Annars steker jag helt kött, biff, i gjutjärnspanna med lite olivolja gnuggat in i biffen när båda sidor fått färg kör jag i smör och hackad vitlök och färsk timjan. När smör smält och fräser lite mot brunt öser jag biffen med smöret. 

Smör i sig är annars inte ett optimalt stekfett då proteinet och sockret i smöret förkolnar snabbt och det blir svart och luktar lite illa. 

Jag steker mina ägg och omelett i klarnat smör, du kan göra eget och finns att köpa. 

Talg använder jag när jag steker grytkött. 

Kokosolja smaklös använder jag till grönsaker typ wok-stekning. Tycker inte kokos går bra till ägg och kött.

• Gilla 6
Länk till inlägg
32 minuter sedan, Pia Christensen sade:

Jag läser upp era tips för mannen, och han säjer, margarin! Du behöver inte krångla till allt, folk har stekt i margarin i alla tider.

Skulle hellre steka min mat i vatten än att använda livsmedelsindustrins "gula skokräm".

• Gilla 3
Länk till inlägg

Jag använder gärna klarifierat smör (speciellt om man steker med höga temperaturer. God smak och man slipper det "brända" proteinet, lite dyrt dock)

• Gilla 5
Länk till inlägg

Tack Effie! Läste upp ditt svar, och sa hon inte bara vägrar köpa hon slänger om någon annan köper. Såå har vi råd med klariferat smör eller ska du göra själv?? - Jag gör själv. Vet du vad det är då? - Jag googlar😄 Ja han förstår nog en del av hur jag tänker, jag ska iallafall kolla efter ghee. 

• Gilla 6
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...