Jump to content

Sänker öl blodsockret?

hellstream

Recommended Posts

Sockerinnehållet borde snarare höja blodsockret, i öl finns glukos och maltos. Alkohol å andra sidan hämmar leverns produktion av glukos. I LCHF-sammanhang kallar man ofta öl för "flytande bröd" och vad jag förstår undviker de flesta det. Fast vi är många som minns hur gott det smakade  :ph34r:

• Like 1

Ja, enligt en kompis som nyss fått diabetes och som nu börjat med LCHF och fått mycket bättre blodvärden... Han har själv testat. Låter ju för bra för att vara sant! :)

Får köpa några och sänka blodsockret lite. Mmmm... beer!

Japp.. det ligger nog en del saning i det!

Dvs Maltos är nog det snabbaste kolhydraten du kan få i dig från naturliga källor.. och blodsockret rusar rätt upp som en spik.. och har man fortfarande en fungerande insulinproduktion så rasar det sannolikt rätt ner i fotknölarna!

Såå.. du kan tala om för kompisen att det antagligen inte är något hälsosamt som händer när han får sina rekyler!

• Like 4

Ja alkolhol gav man väl förr till diabetespatienter för att sänka blodsockret. Men i öl är det ju förhållandevis lite alkohol samtidigt som glukos och maltos höjer blodsockret i en högre grad på de flesta av oss. Jag undviker öl och njuter av rödvin istället då jag imbillar mig att det är bättre för mitt blodsocker i jämförelse med öl.

• Like 2

Eftersom min kompis gillar öl så hade han naturligtvis testat och enligt honom sänktes blodsockret. kan alkoholen ha någon påverkan?

Jaja, öl är gott och så länge man dricker det i måttliga mängder är det iaf livskvalitet för mig.

Jag har en jobbarkompis som är diabetiker som hävdar samma sak.. dvs han skiter i konsekvenserna så länge han kan ljuga för sig själv.. och få sin öl!

Men det kan ju oxå vara en av orsakerna till att han är diabetiker oxå?

• Like 1