Ostgoten Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Halloj!Jag skulle behöva hjälp med tips på maträtter som är lätta att ta med sig och goda att äta kalla.Det ska klara sig i en matlåda i sisådär fem timmar i kyla och sedan vara helt okej, eller helst förstås gott, att äta. Ja och så givetvis så nära noll kh som möjligt och så näringsriktigt som möjligt. Anledningen är att jag är förbaskat trött på att spendera två tredjedelar av min rast med att vänta på att få en mikrovågsugn, och att helt hoppa över lunch varje dag är inte ett alternativ i dagsläget. Att laga mat har jag inga problem med så det behöver inte vara lätt att laga.Någon som har något förslag? Det skulle verkligen vara till stor hjälp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Jag tar ofta med mig tetrapak med coconut cream och min hemgjorda LCHF-musli. Gott o nyttigt och håller sig hur länge som helst :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted April 6, 2013 Author Share Posted April 6, 2013 Det låter synnerligen praktiskt. Så mycket kokosfett på daglig basis klarar min mage tyvärr inte (än?). Vad är det i muslin? Jag är pga IBD (crohns/ulcerös kolit) mycket försiktig med frön och nötter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Har du möjlighet att ställa i kyl eller använda en kylväska/frozzypack med kylklamp är Birgitta Höglunds "hemgjorda räksallad till grillkorv" fantastisk god till vanlig grönsallad! Är nog det bästa recept jag hittat på nätet. Cole slaw är också en röra som funkar bra till grillat kött/kyckling t ex. Jag gillar kallt kött även om vissa sorter blir lite torra och träiga kalla. Kassler är ju också okej. Sallad är annars en klassiker, där kan du ha allt möjligt gott och så en fin dressing till det (majonäs/creme fraiche eller liknande eller varför inte en god vinagrett på olivolja...). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Ett annat förslag är kalla crepes. Grädda tunna pannkakor på ägg och grädde och fyll med något som du tycker om. Skinka-ost, eller räkor-majonäs-dill eller champinjoner, creme fraiche och skinka eller vad du nu tycker om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Lchf-pizza är jättegott kallt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Penny Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Kokta skivade ägg, avokado, räkor, majonäs, en klyfta citron att pressa över. Gott och fräscht. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfgott Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Har ett boktips. "LCHF to go" av Cathrine schuck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Makrill på burk och en hel skivad avokado. Ringla på rikligt med olivolja och strö flingsalt över samt ta ett par varv med pepparkvarnen. Detta kan jag äta alla dagar i veckan och det är lika gott varje gång. Behöver inte ens kylförvaras och man kan ha hela veckans lunch liggande på jobbet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Frozzypack, som MariaF nämnde, är en fantastisk uppfinning! Matlåda med inbyggd kylklamp i locket. Den har räddat mig många gånger, håller kylan sex-sju timmar även i sommarvärme. Köttfärs i form av bullar, biffar eller limpskivor tycker jag är utmärkt matlådemat. Kan varieras i det oändliga och ätas med sallad, avocado, rå blomkål mm. En fet och god kall sås och ett kallt kokt/stekt ägg till det, så står jag mig bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Skaldemans ost fylld lövbiff. Gör stavar av favoritosten rulla in i lövbiffen stek. Om du är väldigt strikt ät dom dom de är. Annars kan du göra en sallad till eller dippa i smetana med lite sveetchillisås är väldigt gott Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted April 7, 2013 Author Share Posted April 7, 2013 Tack för alla tips!Jag har tillgång till kyla hela tiden, men jag håller med om frozzypacken (riktigt bra vid utflykter sommartid!) och tipsen kan nog vara användbara för andra också Tyvärr blir sådana här trådar alltid lite sorgsamma för mig. Jag tänker att jag kan äta allt som är lchf, och inser att sisådär tre fjärdedelar av förslagen ändå går bort för mig pga IBD. Jag äter till exempel inte råa grönsaker och i synnerhet inte salladsblad, får helt enkelt riktigt ont av det. Däremot är alla tips guld värda ändå, en del för mig och en del för andra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts