Gå till innehåll

Recommended Posts

Hej!
Jag har aldrig haft gikt tidigare, men fick det helt plötsligt för 2 dagar sedan, trots att jag ätit strikt LCHF i 2 månader. Har ätit moderat LCHF tidigare och fuskat lite med en crossiant . Slutat helt med öl, minskat vin och whiskey intag. Teoretiskt gör jag allt rätt! Trots detta får jag gikt! Varför?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Jimmy Lagnestrand sade:

Hej!
Jag har aldrig haft gikt tidigare, men fick det helt plötsligt för 2 dagar sedan, trots att jag ätit strikt LCHF i 2 månader. Har ätit moderat LCHF tidigare och fuskat lite med en crossiant . Slutat helt med öl, minskat vin och whiskey intag. Teoretiskt gör jag allt rätt! Trots detta får jag gikt! Varför?

Knappast LCHF i sig, på annat sätt än genom dehydrering - se till att öka upp vätskeintaget något. Dehydrering  ger högre koncentration av oxalsyra, som kan yttra sig genom smärtsam kristallisering i fot och tår ofta stortån.

I mitt eget fall, hände det ibland före kostväxlingen till LCHF att tendensen till gikt gav utslag. Sedan de tre och ett halvt åren efter kostväxlingen har inget anfall skett. Kan du beskriva hur din LCHF-kost ser ut? Kan det vara annat än dehydrering i ditt fall?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Följer Dietdoctorns veckoprogram med strikt LCHF, hoppar över frukost ibland med periodisk fasta. Tycker att jag gör alla rätt nu, så jag förstår inte varför Gikt nu? Tar även 1 matsked potatismjöl upprört i vatten 1 gång om dagen för min diabetes typ 2.

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Jimmy Lagnestrand sade:

Tar även 1 matsked potatismjöl upprört i vatten 1 gång om dagen för min diabetes typ 2.

I första hand är talet om resistent stärkelse något som främst rekommenderas normalkostare eller vaganer/vegetarianer. Strikt LCHF-kost förbättras knappast med potatismjöl. Hur ser din vätskeförbrukning ut på dagsbasis och din saltkonsumtion? Har du testat med t.ex. en halv tesked salt om dagen (gärna havssalt)?

• Gilla 1
Länk till inlägg