Jump to content

Kostdoktorn själv pratar nu om PE dieten....

Cleppa
 Share

Recommended Posts

Jag måste skrapa mig i huvudet gällande "Also I aim for lower energy density foods and more fiber."

Så jag googlade och hittade det här:

"The healthiest lower energy-dense choices are foods that are high in protein but low in fat and calories, such as legumes (beans, peas and lentils, which are also good sources of fiber), fish, skinless white-meat poultry, fat-free dairy products and egg whites."

Så då kostdoktorn pratar om fibrer menar han bönor, ärter och linser?

• Like 3
  • Confused 2

10 timmar sedan, Cleppa sade:

Höll på att trilla av pin när jag såg ett inlägg på Twitter av Andreas där han hyllade och lyfte PE dieten... Någon som har koll på den och kan göra en snabb genomgång av vad den innebär.

Jaghar ätit PE diet nu en längre tid och det har fungerat mycket bra. Jag äter tre näringsrika måltider per dag, har full energi hela dagen och har aldrig sug eller hunger mellan måltider. Vikten är alltid stabil eftersom det inte ingår något extra onödigt i min kost som kroppen inte behöver.

46 minuter sedan, Tureborgaren sade:

Snabbt Google-översatt:

PE Diet - LÅG ENERGIKOST : En lågenergi diet är en kost som håller nere både kolhydrater och fett. Man äter hela livsmedel men inte processade livsmedel med högt energiinnehåll såsom raffinerade kolhydrater (socker, mjöl), raffinerade fetter (olja, smör) och ALKOHOL (även ren raffinerad energi). En lågenergidiet ger högre mättnad per kalori och låter dig lagra mindre energi för samma mättnadsnivå, vilket innebär att du kan äta intuitivt till mättnad och ändå förlora överflödigt kroppsfett.

• Like 6

2 timmar sedan, Angelico sade:

Jaghar ätit PE diet nu en längre tid och det har fungerat mycket bra. Jag äter tre näringsrika måltider per dag, har full energi hela dagen och har aldrig sug eller hunger mellan måltider. Vikten är alltid stabil eftersom det inte ingår något extra onödigt i min kost som kroppen inte behöver.

Screenshot_20210309-093950.png

• Like 3

1 timme sedan, Peter B sade:

det borde vara OK att fortsätta äta ägg eller innehåller det för mkt energi?

Man bör skippa gulan verkar det som? 🤔 Synd I sådant fall. Det är ju godaste delen på ägget. 

• Like 5

9 timmar sedan, Angelico sade:

10 timmar sedan, Tureborgaren sade:

Är du i ketos?  sprang på en kompis idag som också bytt inriktning från LCHF mot PE men han har aldrig mätt varken BS eller Ketoner...

• Like 5

4 timmar sedan, Matsen sade:

Hur kan PE-dieten påverka ketonvärdena jämfört med LCHF?

Jag är inte speciellt påläst på detta men det är en intressant fråga!

Men jag tänker att om man befinner sig i ett läge där man går ner i vikt ...  då "äter" ju kroppen sitt eget fett ... så man äter ändå de-facto en högfett kost och det borde inte bli något större problem med att hamna i ketos.

Det intressanta är dock om man INTE befinner sig under viktnedgång (trots allt är det där vi tillbringar större delen av vår tid), vad händer då?  Om man är metabolt frisk så tror jag egentligen inte att det spelar någon större roll för hälsan. Det går antagligen att äta en ganska varierad mängd av makronutrienterna så länge maten är lagad från grunden av vettiga råvaror.

Men för den del av befolkningen antagligen många tiotals procent ( vid ålder 40-50+) som är metabolt skadade (har onormalt höga insulinpåslag) så känner jag mig inte helt säker på att öka proteinintag till förmån för fettintag är det bästa för hälsan. Man får helt enkelt börja läsa på. ;) 

Men jag tror att svaret på din fråga är att om man inte befinner sig under viktnedgång så blir det svårare att hamna i ketos med en mer proteinrik kost. Men å andra sidan ketos är inte nödvändigt för att leva hälsosamt. 

• Like 5

13 minuter sedan, Peter B sade:

Jag är inte speciellt påläst på detta men det är en intressant fråga!

Men jag tänker att om man befinner sig i ett läge där man går ner i vikt ...  då "äter" ju kroppen sitt eget fett ... så man äter ändå de-facto en högfett kost och det borde inte bli något större problem med att hamna i ketos.

Det intressanta är dock om man INTE befinner sig under viktnedgång (trots allt är det där vi tillbringar större delen av vår tid), vad händer då?  Om man är metabolt frisk så tror jag egentligen inte att det spelar någon större roll för hälsan. Det går antagligen att äta en ganska varierad mängd av makronutrienterna så länge maten är lagad från grunden av vettiga råvaror.

Men för den del av befolkningen antagligen många tiotals procent ( vid ålder 40-50+) som är metabolt skadade (har onormalt höga insulinpåslag) så känner jag mig inte helt säker på att öka proteinintag till förmån för fettintag är det bästa för hälsan. Man får helt enkelt börja läsa på. ;) 

Men jag tror att svaret på din fråga är att om man inte befinner sig under viktnedgång så blir det svårare att hamna i ketos med en mer proteinrik kost. Men å andra sidan ketos är inte nödvändigt för att leva hälsosamt. 

Peter, tycker faktiskt du har en poäng med "att om man befinner sig i ett läge där man går ner i vikt ...  då "äter" ju kroppen sitt eget fett ... så man äter ändå de-facto en högfett kost".  Att jag frågar efter hur ketonvärdena påverkas av pe-dieten beror på nya randomiserade studien som visar på fördelar för hjärnhälsan, alzheimer när hjärnan får energi från ketoner. Ted Naiman har ju en hel del träning inlagt som en del av dieten. Det kanske hjälper till att hålla ketonerna på en hög nivå?

• Like 3

45 minuter sedan, Cleppa sade:

Är du i ketos?  sprang på en kompis idag som också bytt inriktning från LCHF mot PE men han har aldrig mätt varken BS eller Ketoner...

Jag mäter inte detta längre. Jag är just nu bara intresserad av de effekter man får av ketos som jag vet, ökad energi, skärpa, bra fettförbränning, ingen hunger/sug mellan måltider och allt det funkar superbra, så jag känner ingen motivation för att mäta ketos nu. Jag lägger all mät energi på min oura appnu och sömn/ återhämtnings mätning 🥰

• Like 3

2 timmar sedan, MariaF sade:

Jo, det säljer bättre så. Man kör en viss stil ett tag, sen byter man och sen går man tillbaka men det gäller att ha tillräckligt lång tid emellan så man hinner slänga det gamla (kokböcker och sånt) så man måste köpa nytt. Nu väntar vi på Ulrikas bok "PE på mitt sätt"!  ;)
Fast på nåt vis verkar ju kroppen behöva förändringar ibland för att inte gå upp i vikt... Märkligt fenomen...

Du behöver väl inga kokböcker om du bara äter grönsaker protein och fett. 

• Like 2
  • Haha 1

17 minuter sedan, Matsen sade:

Det kanske hjälper till att hålla ketonerna på en hög nivå?

Ja ... så är det ju .... det finns många delar i ekvationen ... att träna gör det lättare att hamna i ketos. Jag orkar inte  ;) leta fram någon referens men elitidrottsmän som äter low carb kan  äta 100+ gram kolhydrater och ändå vara i ketos.... och ju mer man tränar desto rimligare är det väl också att öka proteinintaget.

• Like 3

12 minuter sedan, Angelico sade:
Du behöver väl inga kokböcker om du bara äter grönsaker protein och fett. 

10 minuter sedan, Angelico sade:

Jag köpte e boken och den var billigare än detta.

Behövde du den, då? :blink:

Bara skojar! Jag tror i alla fall att det kan komma en ”PE på mitt sätt”... ;)

• Haha 1
  • Boom 1

32 minuter sedan, MariaF sade:

Behövde du den, då? :blink:

Bara skojar! Jag tror i alla fall att det kan komma en ”PE på mitt sätt”... ;)

😀Nä inte recepten han har där, de är typ så här: en stek, 200 gram broccoli, ♥️

• Like 3
  • Thanks 1

För mig är det väldigt märkligt att någon som så hårt marknadsfört högfettkost plötsligt ändrar riktning - för det gör han verkligen här. Andreas, går från högfettskost till högproteinkost. Och ingen reagerar?.  Istället börjar flera här direkt ändra på sin kost, tex inte äta äggulan längre 😂😂.   

• Like 1

2 timmar sedan, Cleppa sade:

Martina kör ju stenhård Ketos nu.   Ketoner 5,1 och BS 3,8  och förespråkar det medans Andreas verkar gå på andra hållet.....   Står som en åsna mellan två hötappar nu :)

Vart trivs du bäst? :)

• Like 3

28 minuter sedan, Peter B sade:

Vart trivs du bäst? :)

Vet inte.  Har inte kört typ PE tidigare och känner att jag fortfarande vet för lite om den än... Jag trivs i Ketos och om man är där i PE så kan jag tänka mig att testa...

• Like 3

Jag tänker som flera redan skrivit, hur lågkolhydratkosten komponeras beror på den enskildes specifika preferenser och  behov. I början, för 10 år sedan handlade det om att få stabilare blodsocker och bättre tarmhälsa. Sedan ville jag öka min fitness med så lågfettprocent och hög muskelmassa som möjligt. 
Nu upplever jag att en kost med <50 gr kolhydrater från grönsaker tillsammans med rikligt av mättande och uppbyggande gräsbetes kött och varierande mängd fett för mättnad får mig att fungera bra utan att jag behöver tänka på detta. 
om man orkar lyfta på gymmet och  har energi under dagen samt inte lägger på sig onödigt kroppsfett så är allt gott och väl, oavsett var exakt jag landar i dessa olika dieter(lchf, PE, keto) tänker jag.

• Like 5
  • Thanks 1

2 timmar sedan, Cleppa sade:

Vet inte.  Har inte kört typ PE tidigare och känner att jag fortfarande vet för lite om den än... Jag trivs i Ketos och om man är där i PE så kan jag tänka mig att testa...

Du bör vara pretty much in ketosis, om inte mycket av E är kolhydrater.

4 timmar sedan, Katrinka Nilsson sade:

För mig är det väldigt märkligt att någon som så hårt marknadsfört högfettkost plötsligt ändrar riktning - för det gör han verkligen här. Andreas, går från högfettskost till högproteinkost. Och ingen reagerar?.  Istället börjar flera här direkt ändra på sin kost, tex inte äta äggulan längre 😂😂.   

Så du menar att man inger mer förtroende om man biter sig fast i sina övertygelser och aldrig ändrar åsikt även om världen, kunskapsbasen och erfarenheter runtomkring ändras och man behöver ta ställning till det? Du menar att de som påstått att rökning är ofarligt sedan 40-50 talet ska fortsätta propagera för det oavsett vad man har forskat fram senare? Jag kan hitta hur många sådana exempel. Flat Earth Society? The diet-heart hypothesis?

Högfettkost kan vara ett verktyg i verktygslådan som kan mycket väl passa i vissa situationer. Men att inte kunna variera sig och ifrågasätta sin egen övertygelse inom rimliga ramar hör till svagheter och inte styrkor. 

• Like 6

5 timmar sedan, Katrinka Nilsson sade:

Fast reagera är ju det jag gjort.....

• Like 4

18 timmar sedan, Cleppa sade:

Fast reagera är ju det jag gjort.....

Jag ger Andreas en stor eloge för hans mod att vara öppen för att utvärdera nya tankar omkring kosten. Allt är som vanligt inte svart eller vitt. Det är en stor styrka att kunna släppa alla förutfattade meningar och se vart nya rön kan leda till.

• Like 6
  • Thanks 1

22 timmar sedan, Angelico sade:

Jag tänker som flera redan skrivit, hur lågkolhydratkosten komponeras beror på den enskildes specifika preferenser och  behov. I början, för 10 år sedan handlade det om att få stabilare blodsocker och bättre tarmhälsa. Sedan ville jag öka min fitness med så lågfettprocent och hög muskelmassa som möjligt. 
Nu upplever jag att en kost med <50 gr kolhydrater från grönsaker tillsammans med rikligt av mättande och uppbyggande gräsbetes kött och varierande mängd fett för mättnad får mig att fungera bra utan att jag behöver tänka på detta. 
om man orkar lyfta på gymmet och  har energi under dagen samt inte lägger på sig onödigt kroppsfett så är allt gott och väl, oavsett var exakt jag landar i dessa olika dieter(lchf, PE, keto) tänker jag.

Och Ted Naiman skriver i boken att PE är en ketogen kost men att hans fokus inte är att mäta blodketoner och att man ska kunna mäta sin ketos.

• Like 3

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jag tror nog att vi som varit med på LCHF-resan sen 2009 och mer, sitter still i båten och betraktar nya rön med upphöjt lugn. Men vi läser och följer förstås debatten, höjer lite på ögonbrynen, sen återgår vi till vitkål-brokolymoset, köttbiten och smörskivan. Vad egenligen kan hända? Och några fler kokböcker behöver vi inte, LCHF har blivit väldigt enkelt och avslappnat. Häpp!

• Like 5
  • Boom 2